Jurnalul.ro Timp liber Calatorii Românii s-au mutat în stațiunile din sud, lăsând Mamaia goală

Românii s-au mutat în stațiunile din sud, lăsând Mamaia goală

de Diana Scarlat    |   

Anul trecut, în plin sezon estival, s-a putut observa un fenomen ciudat pe litoralul românesc: pentru prima oară în istorie, stațiunile din sud erau pline, spre deosebire de Mamaia, care avea multe locuri de cazare neocupate. Hotelierii spun că succesul s-a datorat schimbărilor aduse de înființarea Organizației de Management al Destinației (OMD Mangalia).

Organizarea unor evenimente, promovarea unitară, dar mai ales un foarte bun raport calitate/preț au fost „ingredientele” din rețeta succesului, iar în continuare se așteaptă o creștere constantă a numărului de turiști în stațiunile din sud, precum și o creștere a calității serviciilor.

OMD Mangalia s-a constituit prin unirea stațiunilor care aparțin de Unitatea Administrativ Teritorială (UAT) Mangalia (Saturn, Venus, Cap Aurora, Jupiter), împreună cu mediul de afaceri din zona Neptun – Olimp. Se dorește intrarea într-o nouă epocă a litoralului românesc, unde prețurile să nu mai fie „nesimțite”, iar serviciile să fie la fel de bune ca în Bulgaria, Grecia sau Turcia. 

Atuul pe care îl au stațiunile din sud față de cele din nord este faptul că prețurile au fost mereu mai mici față de Mamaia, iar o creștere a calității serviciilor vine în completarea situației de normalitate.

Agențiile de turism au vândut foarte bine sudul litoralului vara trecută. Ofertele au fost mai bune decât în destinațiile externe, din punctul de vedere al raportului calitate/preț. 

Sudul litoralului este mai departe în plin proces de modernizare, iar fiecare stațiune este o destinație de vacanță cu identitate proprie, protejată de marile aglomerări urbane. Stațiunile care fac parte din OMD Mangalia au avut anul trecut cel mai mare grad de ocupare din ultimele două decenii. De acum va trebui să înceapă o nouă etapă și pentru promovarea ofertelor din această zonă a litoralului, așa cum se întâmplă în cazul plajelor din Grecia, Turcia sau Bulgaria, promovate atât de hotelierii de acolo, cât și de agențiile de turism și de fiecare stat în parte.

Mangalia a demonstrat că OMD-ul creat – primul și singurul până acum – conform legii care a intrat în vigoare din anul 2018 poate face minuni. 

 

Parcarea a făcut diferența între stațiuni

 

Pe lângă „prețurile nesimțite” la cazare și scandalurile care au evidențiat problema plajelor cu șezlonguri care ajungeau să fie închiriate și cu 200 de lei pe zi, Mamaia a pierdut o mare parte din sezonul estival de anul trecut din cauza parcărilor.

În competiția dintre nordul și sudul litoralului, la preluarea rolului de lider de piață, problema parcărilor a fost una dintre cele mai importante. În timp ce Primăria Mangalia a eliminat plata parcării pentru turiști, la Constanța și Mamaia au fost probleme foarte mari cu o creștere nejustificată a prețurilor pentru parcare, despre care primarul Vergil Chițac părea să nu știe, atunci când a izbucnit și un scandal în mass-media, în plin sezon estival. În schimb, sudul litoralului a beneficiat de decizia luată în Consiliul Local Mangalia, de suspendare a plății tarifului special, de 3 lei pe oră, pentru utilizarea locurilor de parcare amenajate în oraș și în stațiunile Saturn, Venus, Cap Aurora, Jupiter și Neptun-Olimp – adică cele care fac parte din OMD Mangalia - până la finalul verii, tariful pe zi fiind de 15 lei, pentru orice tip de autovehicul.

 

Ce nu avem noi și au alții

 

Litoralul și vacanțele de vară înseamnă, peste tot în lume, distracție și foarte multe zone amenajate pe plajă pentru sport sau ca beach bar. Din acest punct de vedere, plajele din România sunt foarte departe de exigențele turiștilor. Deși litoralul românesc este în concurență cu cele ale altor țări, problemele administrative din țara noastră ne îndepărtează foarte mult de posibilitatea de a atrage turiști străini. E din ce în ce mai greu să fie atrași și românii, pentru că pe plajele noastre nu găsesc aceleași facilități ca în Grecia, Turcia și Bulgaria. 

Foarte mulți turiști se plâng atât de mizeria de pe plajele din România, cât și de faptul că nu au la dispoziție locuri din care să-și poată cumpăra măcar ceva de băut, în timp ce alte plaje celebre din lume se promovează prin numărul mare de beach baruri și chelnerii care vin printre șezlonguri pentru a-i servi pe clienții care stau la plajă. Până când nu va fi rezolvată și această problemă, litoralul românesc nu va fi într-o competiție reală cu celelalte țări, pentru că nici măcar nu se poate ridica la un nivel devenit standard în toate celelalte destinații. Iar pentru asta ar fi nevoie de mai multe modificări legislative și de transferarea zonelor turistice, inclusiv a litoralului, în subordinea unui singur minister care să știe cum să gestioneze situația.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

 

Subiecte în articol: staţiuni sezon estival
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri