Compania Tarom va intra într-un amplu proces de restructurare care va viza şi disponibilizări de personal. Anunţul a fost făcut de ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, cu ocazia dezbaterii moţiunii simple depuse de opoziţia parlamentară cu tema "Infrastructura de transport a României sub domnia intereselor PSD. Deziluzie, demagogie şi descurajare". În prezent compania are 2.000 de angajaţi şi doar 23 de aeronave.
Angajaţii de la Tarom care ar putea fi disponibilizaţi nu vor mai primi 18 salarii compensatorii, ci în jur de opt salarii, potrivit noului Contract Colectiv de Muncă. "Eu sunt nemulţumit de numărul mare de angajaţi. Indiferent ce ar face Tarom, cu un număr de 2.000 de angajaţi nu poate să justifice cheltuielile. Fără o restructurare făcută foarte bine, pentru numărul de aeronave pe care îl are acum, 23, nu va putea să se închidă pe o cifră pozitivă. Ştiu că vor fi discuţii, ştiu că vor fi nemulţumiri în rândul oamenilor, dar este singura soluţie pentru a se redresa compania", a precizat ministrul.
Cele două noi aeronave Boeing 737 achiziţionate de Tarom anul acesta şi intrate în operare în luna iunie au generat deja un profit de aproape 1,1 milioane de dolari, iar deciziile comerciale luate în ultimul timp au generat o majorare progresivă a numărului de pasageri transportaţi lunar până la un plus de 4% în august 2017 faţă de august 2016 Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor
Rute profitabile pierdute aiurea
La ora actuală se lucrează la planul de restructurare a companiei, care va fi aplicat în curând. Problemele de la compania Tarom nu sunt de ieri, de azi, ci vin după mulţi ani de decizii catastrofale luate la nivelul Direcţiei Comerciale. "Am pierdut rute, precum Geneva, Dubai, au uitat să înlocuiască cele două Airbus-uri A310, Tarom a zburat în deficit din punct de vedere al numărului de aeronave. Tarom a avut un management privat - că am auzit aici că trebuie implementată ordonanţa 109. Păi, am avut ordonanţa 109 şi l-am avut pe Heinzmann la Tarom care a luat 14.000 de euro (salariul lunar - n. r.) şi a făcut ce la Tarom? Eu nu ştiu, că eu când am fost secretar de stat l-am demis. Pe mine nu m-a convins că şi-a îndeplinit indicatorii de performanţă", a declarat ministrul.
Cheltuielile, crescute aberant
Rezultatele financiare actuale ale companiei TAROM sunt influenţate de politica comercială şi prognoza nerealistă a conducerii companiei din anii anteriori, lucru subliniat şi într-un raport recent dat publicităţii de Curtea de Conturi care a vizat activitatea companiei aviatice în perioada 2012-2016. “Din cauza flotei învechite, în lipsa unei strategii de uniformizare a flotei, a achiziţiilor necentralizate şi a contractelor încheiate anterior, încă din 2001 s-a generat o creştere considerabilă a cheltuielilor de operare. Deciziile comerciale din anul 2016 impuse pentru anul 2017 au făcut ca, în primele trei luni ale anului curent, Tarom să înregistreze o pierdere de aproximativ 75 de milioane de lei”, a arătat ministrul.
Ce spunea Curtea de Conturi
-În contractele de mandat ale membrilor CA nu au fost specificaţi indicatori de performanţă care să poată fi măsurabili;
-Schimbarea flotei s-a blocat la nivelul Consiliului de Administraţie;
-Tarom are două avioane A310 scoase din uz încă de acum un an, dar plătește pentru acestea doar pentru că stau în hangar;
-A plătit 100.000 de euro pentru locuri de parcare la Otopeni, deşi are propriul teren alături, pe care cresc bălării;
-A plătit clienților despăgubiri în valoare totală de 3,7 mil. lei în perioada 2012-2016 din cauza neregularităților de zbor;
Concurența companiilor low cost, modul ineficient de vânzare a biletelor și creșterea gradului de insatisfacție al clienților au fost principalele cauze care au condus la pierderea cotei de piață a Tarom