Jurnalul.ro Ştiri Observator Revine taxa auto de poluare: Peste 8 milioane de mașini, afectate de noul impozit

Revine taxa auto de poluare: Peste 8 milioane de mașini, afectate de noul impozit

de Redacția Jurnalul    |   

România se pregătește să implementeze o nouă taxă auto, ca parte a unei directive europene care vizează reducerea poluării.

Deși detaliile exacte nu au fost încă stabilite, această măsură este o condiție esențială pentru accesarea fondurilor din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Noua taxă auto – o obligație pentru accesarea fondurilor europene

Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, a declarat că, în perioada iunie-iulie 2025, România va depune la Comisia Europeană o cerere pentru o nouă tranșă de 2,7 miliarde de euro din PNRR. Una dintre condițiile impuse de Uniunea Europeană este implementarea unei legislații privind taxarea mijloacelor de transport poluante.

„Este o transpunere a unei directive a Uniunii Europene, iar toate statele membre au obligația să o implementeze. Aceasta presupune modificarea mecanismului de impozitare a mijloacelor de transport, astfel încât vehiculele poluante să plătească o taxă pe baza certificatelor ITS și a emisiilor, în funcție de gradul de poluare,” a explicat ministrul.

Cine va fi afectat de noua taxă?

Potrivit declarațiilor oficiale, peste 8 milioane de autovehicule ar putea fi vizate de această măsură. Impozitul va fi calculat în funcție de numărul de kilometri parcurși și nivelul de emisii al fiecărui vehicul.

„Este o lege cu un impact semnificativ, având în vedere că afectează milioane de proprietari de vehicule. Aplicarea acesteia va fi complexă, iar o parte din fondurile colectate vor fi direcționate către autoritățile locale, iar altă parte va ajunge la CNAIR pentru întreținerea drumurilor,” a precizat Boloș.

Precedentele taxe auto – anulate de justiție

România a mai încercat să introducă diverse forme de taxe auto în trecut, însă acestea au fost declarate ilegale de către Curtea de Justiție a Uniunii Europene. În anii 2006, 2008, 2012 și 2013, autoritățile au impus diferite variante de taxe de primă înmatriculare și timbru de mediu, care au fost ulterior anulate și restituite proprietarilor de autovehicule.

Deși scopul noii taxe este reducerea poluării și modernizarea infrastructurii rutiere, rămâne de văzut cum va fi implementată și dacă va reuși să evite problemele juridice din trecut.

Subiecte în articol: taxa poluare
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri