Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Starea de sanatate Telemunca: combaterea efectelor sedentarismului prin poziția corectă la birou

Telemunca: combaterea efectelor sedentarismului prin poziția corectă la birou

de Redacția Jurnalul    |   

Dacă acum câțiva ani despre telemuncă se vorbea destul de rar și părea a fi apanajul anumitor domenii (cum ar fi IT, consultanță, etc), astăzi este o realitate pentru cam toate domeniile. Telemunca a crescut foarte mult în urma pandemiei COVID-19, când situația de urgență a determinat toate companiile să găsească resurse pentru ca lucrătorii să poată munci de acasă. Acum, telemunca este un stil de viață.

Telemunca și obligațiile angajatorului

Conform legislației în vigoare (Legea 81 / 2018) telemunca este forma de organizare a muncii prin care salariatul își îndeplinește atribuțiile din altă parte decât locul de muncă organizat de angajator, cel puțin o zi pe lună, folosind tehnologia informației și comunicațiilor (smartphone, tablete, laptopuri și computere desktop). Acest salariat care lucrează cel puțin o zi pe lună dintr-un loc în afara biroului este telesalariat.

Pentru mulți telemunca a fost foarte atrăgătoare la început, însă s-a dovedit că acest stil de viață poate avea și dezavantaje, cum ar fi: izolarea și deconectarea de alți oameni, dependența de tehnologie, supraîncărcare la muncă și lipsa limitelor între serviciu și viață personală, sedentarismul și apariția altor tulburări musculo - scheletale.

Angajatorii trebuie să țină cont de toate aspectele legale care vizează siguranța și securitatea în muncă (SSM), mai ales atunci când societatea se confruntă deja cu o situatie de urgență publică, cum a fost pandemia COVID-19. Mai mult decât atât, angajatorul trebuie să aibă o politică cât mai clară a companiei cu privire la munca la domiciliu, protecția angajatului și măsurile pe care trebuie să le respecte și angajații / telesalariații. Tocmai pentru a veni în ajutorul companiilor, Organizația Internațională a Muncii (OIM)  a publicat Ghidul angajatorului privind măsurile de gestionare a infecției cu COVID-19 la locul de muncă. Acesta este un material informativ care conține inclusiv recomandările dar și exemple concrete pentru dezvoltarea celor mai eficiente politici de telemuncă. 

Telemunca și obligațiile angajatorului

Principalele aspecte pe care angajatorul trebuie să le ia în considerare sunt:
- Securitatea datelor.
- Aptitudini și abilități, instruirea online.
- Starea de bine a angajaților (atât mentală, cât și fizică).

În plus, angajatorul are obligația de a-și instrui angajații, de a le oferi toate informațiile despre cum se pot proteja mai bine și ce obiceiuri sănătoase să adopte. 

Telemunca și obligațiile angajatului

Până la urmă fiecare om este responsabil de modul în care alege să aibă grijă de propria persoană. Dincolo de indicațiile din legislație, fiecare dintre noi trebuie să fie conștient că sănătatea noastra fizică și mentală este principala responsabilitate pe care o avem. Pentru că dacă nu ne menținem sănătoși, problemele care vor apărea pot fi fatale sau cu consecințe foarte grave și ne pot amenința viitorul.

Telemunca a creat o foarte mare îngrijorare în rândul tuturor, tocmai prin prisma problemelor pe care le poate cauza, sedentarismul fiind una dintre acestea. Sedentarismul este un stil de viață în care o persoană nu face mișcare deloc. Aceasta lipsă de activitate stă la baza altor afecțiuni grave, cum ar fi boli cardiovasculare, tulburări metabolice, obezitate sau diabet, probleme de coloană, depresie și atacuri de panică, etc.

Sfaturi pentru o postură corectă la birou

Pe lângă mobilă și accesorii, este important ca cei care lucrează mult la un birou, să fie cât mai atenți la poziția corpului și să o corecteze ori de câte ori observă ceva în neregulă.

Spatele

Coloana trebuie să fie dreaptă, perpendiculară pe podea, păstrându-și curburile naturale. Partea inferioară a spatelui se lipește de spătar, iar corpul nu se apleacă nici spre spate, nici în față. Puteți regla poziția verificând dacă urechile sunt pe aceeași linie cu umerii, iar capul este aliniat cu trunchiul. 

Picioarele

Tălpile stau pe podea, iar coapsele și gambele formează un unghi de 90 de grade. Nu se recomandă nici picior peste picior, nici gamba piciorului să stea sub scaun. 

Brațele și coatele

Scaunul și biroul trebuie reglate astfel încât, în poziție așezată, coatele să fie pe lângă corp, iar antebratele paralele cu solul, formând un unghi de 90 de grade cu partea superioară a brațului.

Mobilă adecvată

Este important să se folosească un scaun ergonomic, care poate ajuta la reglarea posturii. Mobilierul (monitor potrivit, scaun ergonomic, birou) poate fi pus la dispoziție și de către angajator.

Pe lângă postura corporală și mobila potrivită, telesalariatul trebuie să mai țină cont de câteva obiceiuri absolut obligatorii care reduc riscul de sedentarism:

  • Un minim de activitate fizică zilnic, fie că începeți cu o simplă plimbare în jurul blocului.
  • Ridicarea de pe scaun la fiecare 30 / 45 de minute pentru a face câțiva pași în încăpere.
  • Reducerea timpului petrecut stând jos la televizor.
Subiecte în articol: telemunca obligații angajator
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri