UPDATE -
”
Stirea initiala - Asociațiile transportatorilor atrag atenția încă o dată asupra faptului că autoritățile ascund un raport de audit care arată foarte clar creșterile nejustificate ale prețurilor RCA și că dezinformează opinia publică.
„Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) spune că prima medie RCA pentru transportatori a crescut cu 52,7%, la un nivel de 3.000 de lei, deși companiile de transport rutier plătesc pe un RCA 20.000 de lei, aproape triplu față de anul trecut”, afirmă reprezentanții firmelor de transport. Patronatele din transporturile rutiere, UNTRR, COTAR, ARTRI, APTE 2002 și APULUM, acuză ASF de ipocrizie și dezinformare grosolană a opiniei publice, după ce instituția a transmis un comunicat prin care arată că majorarea primei medii RCA pentru transportatori se află în marja plafonului de 50% convenit prin Protocolul din decembrie 2015.
“Încă de anul trecut, când asociațiile transportatorilor rutieri au prezentat ASF exemple clare în care se arată că tarifele RCA au crescut între 150% și 300%, ASF le-a ignorat cu bună știință, găsind întotdeauna motive ca să nu fie de acord cu acestea. Acum, ASF publică ”o ciorbă” de date, în care ia în calcul toate tipurile de vehicule, de la autoutilitare de până la 3,5 tone la autocamioane de peste 16 tone până la vehicule de transport persoane cu până la 18 locuri sau autocare cu peste 40 de locuri, oferind opiniei publice o medie aritmetică care nu are nimic de a face cu realitatea. Datele ASF arată că prima medie RCA pentru transportatori a crescut cu 52,7% la 3.000 de lei, deși companiile de transport rutier plătesc pe un RCA 20.000 de lei, aproape triplu față de anul trecut”, se arată într-un comunicat de presă al transportatorilor.
Totodată, ASF spune că frecvența daunei este de 15% în cazul capetelor tractor și că dauna medie este de 18.560 lei. Astfel, la fiecare 6,3 prime de 20.000 de lei, asigurătorii încasează 126.000 de lei și plătesc 18.560 lei, restul de peste 107.000 lei rămânând în buzunarul ASF și al asigurătorilor.
“Reamintim faptul că ASF reglementează trei piețe financiare importante – asigurări, pensii private și de capital, toate trei totalizând peste 11 miliarde de euro (peste 7% din PIB-ul României), iar incapacitatea acestei instituții de a realiza o analiză clarăși complexă a datelor din piața RCA, astfel încât să vină cu soluții pentru rezolvarea crizei actuale, este cu atât mai gravă. În schimb, reprezentanții ASF se folosesc de artificii de comunicare doar pentru a dezinforma grosolan opinia publică”, mai arată transportatorii, în comunicat.
În acest sens, patronatele din transporturile rutiere – UNTRR, COTAR, ARTRI, APTE 2002, APULUM – s-au întâlnit pe 19 iulie 2016 și au transmis două solicitări, una către ASF, prin care au solicitat raportul integral realizat de compania de consultanță Milliman și una către primul-ministru Dacian Cioloș, pentru stabilirea unei întâlniri urgente până săptămâna viitoare pentru a discuta reducerea imediată a tarifelor RCA. Dacă nici de această dată nu se vor rezolva problemele semnalate de asociațiile patronale din Transporturi, aceștia vor organiza acțiunile de protest la nivel național amânate până acum, timp de aproape opt luni, în așteptarea unor răspunsuri de la autorități. Anul trecut, pe 17 decembrie, Piața Victoriei din Capitală s-a transformat într-o mare parcare, pentru 7.000 de camioane, autocare, taxiuri și alte autovehicule, la primul protest de amploare, pentru polița RCA. Proteste au fost și în alte zone din țară, în aceeași zi, dar și ulterior, însă transportatorii au încercat să evite blocarea întregii țări, prin găsirea unei soluții împreună cu Executivul.