Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Transporturile aşteaptă finanţări de la Bruxelles de 9 mld. de lei

Transporturile aşteaptă finanţări de la Bruxelles de 9 mld. de lei

de Adrian Stoica    |   

Proiectele aflate în faza de evaluare în vederea obţinerii finanţării  prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM) de către Ministerul Transporturilor însumau la sfârşitul anului trecut peste 10 miliarde de lei, din care aproape nouă miliarde de lei reprezentau finanţarea eligibilă. În total, Ministerul Transporturilor a trimis la Bruxelles pentru obţinerea finanţării în cadrul execiţiului financiar 2014-2020 un număr de 94 de proiecte, dintre care 64 erau aprobate la 31 decembrie 2018, şase fuseseră respinse, iar 24 se aflau încă în etapa de evaluare.

Cel mai scump proiect aflat încă în analiza experţilor Comisiei Europene este cel referitor la construcţia drumului expres Craiova-Piteşti al cărui cost se ridică la circa 5,5 miliarde de lei, din care cheltuielile eligibile reprezintă 4,68 miliarde de lei. Deşi finanţarea nu este încă certă, Compania de Drumuri a semnat la sfârşitul anului trecut contractele pentru primele două tronsoane ale acestui drum. Astfel, proiectarea şi execuţia lucrărilor de pe traseul Craiova-Slatina se ridică la 385 de milioane de euro, fără TVA, fiind realizate de compania italiană Tirenna Scavi şi o asociere de firme româneşti, condusă de Spedition UMB.

Podul peste Dunăre aşteaptă 2,6 mld. lei de la UE

Al doilea proiect ca valoare este construcţia podului suspendat peste Dunăre, în zona Brăila. Conform proiectului înaintat de partea română, costurile totale se ridică la suma de trei miliarde de lei, din care aproape 2,6 miliarde de lei ar urma să provină din fonduri nerambursabile prin POIM. Chiar dacă proiectul nu a primit încă avizul de finanţare, Ministerul Transporturilor a emis la sfârşitul anului trecut autorizaţia de începere a lucrărilor de construire, ele urmând să fie realizate de asocierea Astaldi S.p.A. – IHI Infrastructure Systems CO. LTD, la o valoare de 1,995 miliarde de lei, fără TVA. Cu o lungime totală de 1.975 de metri, acesta va fi cel mai lung pod din ţară şi al treilea din Europa.


204 mil. lei pentru sectorul de autostradă Predeal-Cristian

Un alt proiect important care încă aşteaptă finanţarea europeană este construcţia sectorului Predeal-Cristian de pe tronsonul Comarnic-Braşov al Autostrăzii Bucureşti-Braşov. Valoarea proiectului depus este de aproape 244 milioane de lei, din care finanţarea eligibilă solicitată se ridică la suma de 204,21 milioane de lei. Contractul pentru proiectarea şi construcţia sectorului Predeal-Cristian a fost deja atribuit asocierii Alpenside SRL-Specialist Consulting SRL pentru suma de 118 mil. lei, fără TVA.

10 proiecte pentru SF şi documentaţii tehnice

În ceea ce priveşte elaborarea studiilor de fezabilitate şi pregătirea documentaţiei tehnice pentru construcţia unor şosele rapide, Ministerul Transporturilor aşteaptă răspunsul pentru finanţarea a 10 proiecte. Printre acestea se numără elaborarea studiului de fezabilitate pentru drumurile expres Bacău-Paşcani (33.19 mil. lei), Buzău-Brăila (29,31 mil. lei), Focşani-Bacău (43,39 mil. lei), revizuirea studiului pentru Autostrada Sibiu-Făgăraş, realizarea documentaţiei tehnice pentru Autostrada Tg. Mureş-Tg. Neamţ (37,37 mil. lei) etc.

În domeniul infrastructurii feroviare se aşteaptă finalizarea evaluării pentru trei proiecte, printre care se numără şi proiectul privind realizarea unui studiu de sustenabilitate şi eficientizare a reţelei feroviare din România, în valoare de aproximativ 5,7 milioane de lei. 

 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri