Jurnalul.ro Special Ministerul Finanțelor a blocat transportul feroviar. Bugetul de cheltuieli al CFR Infrastructură și CFR Călători nu a existat pe 2023

Ministerul Finanțelor a blocat transportul feroviar. Bugetul de cheltuieli al CFR Infrastructură și CFR Călători nu a existat pe 2023

de Diana Scarlat    |   

Trenurile, de la compania de stat sau de la cele private, riscă să circule doar când e vreme bună. Incidentele din ultimele zile, cu trenuri oprite ore în șir în mijlocul câmpului, fără lumină, au fost cauzate de niște defecțiuni tehnice care s-ar putea repeta oricând, mai ales după prima zăpadă.

Situația dezastruoasă în care au ajuns atât infrastructura feroviară din România, cât și trenurile de călători are la bază subfinanțarea din ultimii 20 de ani, iar anul acesta s-a înrăutățit situația, pentru că Ministerul Finanțelor nu a aprobat bugetul de cheltuieli. Pe 16 noiembrie, când sindicaliștii feroviari au protestat, s-a aprobat și bugetul, dar încă nu a ajuns la Monitorul Oficial, pentru publicare, astfel încât banii se vor da cu întârziere și nu se știe ce se va mai putea cheltui din ei. În această situație, nimeni nu mai poate garanta pentru circulația trenurilor, în timp ce nici transport rutier nu prea mai avem.

România se laudă că a cumpărat un tren foarte performant, primul tren electric din ultimii 40 de ani, pregătit să părăsească fabrica din Polonia pentru a ajunge în țara noastră, dar Guvernul uită să specifice pe ce cale ferată va circula. Ministerul Finanțelor nu a vrut să aprobe bugetul de venituri și cheltuieli pentru CFR Infrastructură și Călători, cerând restructurări, deși deficitul de personal este deja peste 25% și angajații sunt obligați să facă ore suplimentare. Așa se explică de ce trenurile s-au oprit, în ultimele zile, din cauza problemelor tehnice grave.

Pe 17 noiembrie, din cauza unor probleme apărute la firul de contact între stațiile Buftea și Periș, trenul IR 1665 București Nord - Iași a staționat mai multe ore, așteptând intervenția administratorului infrastructurii feroviare cu drezina pantograf. Problema tehnică a afectat și circulația trenului IR 1635 Constanța - Brașov și pe a altor trenuri. 

Apoi, duminică, pe 19 noiembrie, în intervalul orar 9.25 - 10.25, nu a funcționat sistemul național de alimentare cu energie electrică, iar trenurile au circulat cu mare greutate sau au staționat, pe raza stației Ciulnița, în termen feroviar „la cale liberă”. Defecțiunile tehnice le-au făcut „meteosensibile”, iar situația se va repeta la fiecare rafală de vânt mai puternică. 

 

Dacă bate vântul, rămânem în câmp

 

„Din cauza rafalelor puternice la vânt se menține limitarea vitezei de circulație a trenurilor la 80 km/h. Măsura va fi menținută până când vremea va permite circulația în condiții normale, mai exact cu viteza de 160 km/h”, a anunțat purtătorul de cuvânt al CFR SA, precizând și faptul că limitarea vitezei de circulație a trenurilor la 80 km/h este necesară din punctul de vedere al siguranței traficului feroviar, în condiții de vreme extremă, când rafalele puternice de vânt pot cauza defecțiuni la pantograful trenurilor. Dacă asta s-a întâmplat la jumătatea lunii noiembrie, ne putem aștepta la situații mult mai grave în următoarele patru luni.

Luni, 20 noiembrie, în stația București Băneasa, ieșea fum de la osia unei locomotive a trenului IR 1582 Constanța - București Nord. Mecanicul trenului a trebuit să repare defecțiunea și, din fericire, nu au existat alte incidente grave, dar trenul și-a reluat circulația cu o locomotivă de ajutor, trimisă de la Chitila. Întârzierea a afectat și circulația altor trenuri. 

 

Sindicaliștii de la CFR explică de ce nu e vina companiilor sau a directorilor și a ministrului Transporturilor, ci doar a Ministerului de Finanțe, care nu a vrut să dea bani pentru funcționarea transportului feroviar, afectând și operatorii privați, care plătesc pentru a circula pe calea ferată.

„Toată lumea sare pe CFR, pe directori sau pe ministru, dar nu e vina lor. Sunt probleme foarte mari, din cauza bugetului de venituri și cheltuieli care s-a aprobat, pentru anul acesta, abia pe 16 noiembrie 2023, dar încă nu a ajuns la Monitorul Oficial. În timpul limitat care a mai rămas din anul acesta va trebui să se cumpere ce se mai poate. S-a aprobat bugetul chiar în ziua în care noi am avut acțiunea de protest. Din acest buget măcar s-ar putea face întreținerea pentru iarnă și mici reparații. Banii care nu se vor cheltui până la finalul anului se vor pierde”, a explicat, pentru Jurnalul, Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România.

 

N-au avut bani nici să taie copacii

 

Probleme legate de starea vremii pot apărea oricând, nu doar în România, însă atunci când nu se fac reparații foarte mult timp și nu se aprobă bugetul de venituri și cheltuieli la începutul anului, ne putem aștepta chiar la blocarea căilor ferate. De exemplu, dacă până acum se știa că sunt niște probleme legate de refuzul angajaților Romsilva din județul Brașov de a aproba tăierea copacilor de pe marginea căilor ferate din apropiere de Timișul de Sus și Timișul de Jos, unde se blocau trenurile aproape în fiecare iarnă, acum nu se mai taie copacii care cad pe șinele de tren pentru că... nu au fost bani nici măcar pentru a plăti pentru toaletare.

La situația bugetului deficitar s-au adăugat, anul acesta, creșterile salariale și ale costurilor pieselor de schimb. „S-a circulat doar pe baza încasărilor și cu 1/12 din bugetul de anul trecut, până în luna aprilie, iar din mai se merge cu 10% mai puțin, în condițiile în care piesele de schimb sunt de trei ori mai scumpe și cheltuielile cu salariile au crescut. Dacă se defectează trei locomotive, reparăm una. Ăștia sunt banii. Nu au avut cu ce să facă nici reparații, nici pregătiri de iarnă. Finanțele au trimis bugetul înapoi de trei ori, pentru că au cerut restructurări, dar ce să mai restructurezi, dacă la toate funcțiile de execuție se fac ore suplimentare, pentru că e lipsă de personal? Noi nu reparăm vagoane și locomotive, nu le trimitem la reviziile mari, pentru că nu s-au dat bani nici măcar pentru piesele de reparat, deși anul ăsta trebuia să se dea bani și pentru investiții”, mai spune liderul de sindicat.

 

Hârtia cu bugetul, „o scrisoare pierdută”

 

Ceferiștii sunt supărați și pe situația creată de Guvern după aprobarea bugetului, pentru că documentul s-a pierdut pe drum, între Palatul Victoria și Monitorul Oficial, iar dacă mai durează o lună până la publicare, atunci când banii vor ajunge la CFR Infrastructură și CFR Călători va fi prea târziu pentru a se mai face orice achiziție. Cel puțin se vor plăti salariile, dar nimeni nu garantează pentru achiziția pieselor de schimb necesare la reparații. 

Sindicaliștii cred că intenționat se trage de timp, pentru a rămâne acel buget aprobat doar pe hârtie, așteptându-se să treacă timpul, astfel încât banii să nu poată fi cheltuiți până la 31 decembrie și să fie pierduți de CFR.

„Normal că trenurile stau în câmp, din cauza ministrului de Finanțe care trebuie să explice de ce nu a aprobat bugetele de venituri și cheltuieli și de ce își bate joc de poporul român. Mobilitatea, în România, e garantată prin Constituție. Și acum, totul e făcut în așa fel încât banii să se piardă, nu pentru a se face cheltuielile necesare. Trece anul, nu se pot cheltui banii, dacă vin în decembrie, dar ei vor spune că au avut intenția să ne dea”, explică Maxim.

În timp ce compania statului, CFR Călători, are nevoie de peste 1.500 de garnituri de tren pentru a opera în siguranță pe toate rutele, iar mai sunt în circulație 640 de locomotive și 650 de vagoane, Autoritatea Pentru Reformă Feroviară abia acum aduce prima garnitură electrică din 37 comandate, aceasta fiind prima achiziție pe care ARF a reușit să o facă de la înființare. Chiar și așa, nu se știe când vor ajunge cele 37 de trenuri electrice pe căile noastre ferate și nici dacă vor putea circula, în condițiile actuale.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri