Tarom are de puţin timp un alt Consiliu de Administraţie (CA), impus de noul ministru al Transporturilor, Lucian Şova. Incomplet (cu doar cinci membri în loc de şapte) şi provizoriu, ca toate cele perindate în ultimul timp, structura de conducere a companiei aeriene naţionale nu are, ca de obicei, nicio legătură cu domeniul aviaţiei. Fie că vorbim de pensionarul de la Curtea de Conturi ori de cel de la serviciul secret al MAI, de fosta şefă a Poştei sau de blonda-minune a Transporturilor, Tarom pare a avea prăbuşirea asigurată.
CA-ul de la Tarom are, deocamdată, următoarea componenţă: Elena Petraşcu, Georgeta Magdalena Bratu, Mihai Hură, Maria Magdalena Grigore şi Cătălin Panaite. Aceştia au un mandat provizoriu, probabil de patru sau chiar două luni, în condiţiile în care Tarom este la fel de transparent precum un hublou de avion îngheţat zilele trecute. Provizorat valabil, de altfel, şi în cazul directorului general Werner Wolff, al cărui mandat de patru luni a expirat pe 20 martie a.c.
22 de administratori s-au perindat la Tarom în ultimul an
Aşa a ajuns Tarom o companie cu o cotă de piaţa extrem de mică, pe care doar cine nu vrea nu o umileşte la performanţe tehnice şi financiare. Nici nu ar avea cum altfel, din moment ce compania de stat a schimbat în ultimul an aproape 30 de administratori şi directori generali.
Şefă la Transporturi sub doi Şova
Elena Petraşcu a venit la şefia Tarom din funcţia de director general al Poştei Române, în care a fost instalată abia în octombrie 2017, de către fostul ministru al Comunicaţiilor, Lucian Şova, în prezent ministrul Transporturilor. Petraşcu era, de altfel, şefa de cabinet a lui Şova şi ocupa funcţii de conducere la Poştă din 2015. Anterior, a fost secretar general „plin” şi adjunct la Secretariatul General al Guvernului, calitate în care a coordonat instituţii precum Romatsa, CFR, Registrul Auto Român, Aeroporturi Bucureşti, Autoritatea Aeronautică Civilă etc. A fost, probabil, cel mai puternic personaj în Transporturi din mandatul lui Dan Şova, prin multitudinea de prerogative ce i-au fost delegate.
Asociată cu omul lui Băsescu
În ciuda puterii uriaşe pe care Elena Petraşcu o avea la Transporturi, nu se poate spune că funcţionara s-a înavuţit. Învăţătoare de profesie, Petraşcu are doar o casă şi un teren în Bucureşti, alături de soţul ei, director la Romatsa, dar şi de Silvia Popeangă, consiliera sa pe când conducea Poşta Română. De altfel, şi pensionara Popeangă s-a perindat pe la şefia Tarom, Romatsa, Aeroporturi Bucureşti etc, funcţionara fiind cunoscută încă din 1998, când a decis, alături de Traian Băsescu, spargerea CFR în cinci companii distincte. Revenind la Elena Petraşcu, aceasta a raportat anul trecut un salariu de 200.000 lei de la Poştă, dar şi datorii la bănci de aproape 500.000 de franci elveţieni.
Maria Magdalena, cea fără de păcate
Un alt personaj interesant din CA-ul Tarom este Maria Magdalena Grigore, considerată blonda-minune de la Transporturi, unde este secretar de stat. Secretară a ex-deputatului PNL Mircea Ciopraga, colaboratoare a lui Călin Popescu Tăriceanu, angajată la firma finului lui Cătălin Voicu, fostă prezentatoare de ştiri la Realitatea TV, a fost şefă de cabinet în Camera Deputaţilor încă de la 23 de ani, în 2003, pe când era studentă în anul I.
„Nu trebuie să te pricepi la aviaţie, la motoare, în Consiliul de Administrare. Pentru asta sunt ingineri şi piloţi de aviaţie”- Maria Magdalena Grigore, în 2008, după numirea ei în CA-ul Tarom
În 2004 ajunge consiliera ministrului de Finanţe, în 2007 devine administratoră la Tarom la insistenţele lui Tăriceanu, iar în 2008 fostul ministru Ludovic Orban o numeşte la şefia Direcţiei Generale de Drumuri şi Poduri Bucureşti.
Pensionarul cu pile în televiziuni
În noul CA de la Tarom apare şi Mihai Hură, şeful de cabinet al lui Lucian Şova din mandatul acestuia de ministru al Comunicaţiilor. Hură s-a pensionat în octombrie 2017 din funcţia de director în Curtea de Conturi, unde a lucrat timp de 13 ani. De-a lungul timpului, Mihai Hură a fost în AGA sau CA la Loteria Română, Poşta Română, Asirom, Electrocentrale Bucureşti, Tutunul Românesc etc. Soţia sa, Cornelia Hură, a fost directoare în Televiziunea Română, dar şi cenzor la Dragon Medical Complex (a lui Dumitru Dragomir, fostul şef al Ligii Profesioniste de Fotbal) şi Tutunul Românesc (deţinut de miliardarul Ioan Niculae). Fiica lor, Daniela, de asemenea, fost producător la TVR, este soţia lui Vlad Enăchescu, directorul Dolce Sport, actuala Telekom.
Aterizat de la „Doi şi-un Sfert”
Un alt pensionar din CA-ul Tarom este Cătălin Panaite, consilierul lui Lucian Şova din mandatul acestuia la Comunicaţii, dar şi administrator Telekom România şi Nextgen Communications, companie din cadrul Telekom. Fiica lui Panaite este şi naşa fiicei ministrului Şova. Cătălin Panaite a ieşit la pensie la 44 de ani, cu gradul de locotenent colonel, din funcţia de şef al Direcţiei de Informaţii şi Protecţie Internă Galaţi. Jobul din MAI îi aducea un salariu anual de peste 100.000 lei, iar în prezent beneficiază de o pensie militară de 6.000 lei pe lună.
Tarom, pierderi de 1,6 miliarde
Compania de stat Tarom a bifat în 2017 al zecelea an consecutiv de pierderi şi se îndreaptă către un minus de 1,6 miliarde lei cumulat în ultimul deceniu. Pierderile de anul trecut au fost cele mai mari din istoria companiei: 206,7 milioane lei, deşi în proiectul de buget era aprobat iniţial un minus de „numai” 41,2 milioane lei. Vina dezastrului aparţine în exclusivitate guvernanţilor, care au văzut în Tarom doar un loc de pelerinaj al clienţilor politici, rulaţi cu mandate derizorii, care au ajuns şi la durate de două luni. Cei 22 de administratori schimbaţi în ultimul an au fost răsplătiţi cu salarii de câte 5.259 lei, în timp ce fiecare din cei cinci directori generali perindaţi pe la şefia Tarom a încasat peste 24.000 lei.