Jurnalul.ro Timp liber Calatorii Vacanțele ieftine care ajung de trei ori mai scumpe

Vacanțele ieftine care ajung de trei ori mai scumpe

de Diana Scarlat    |   

Românii caută „chilipiruri”, atunci când vor să călătorească, dar pentru acest tip de cerere au apărut și ofertele de tip „țeapă”.

Chiar dacă nu se aude prea des despre ele, există riscul păcălelilor care apar „la ofertă”, pe internet, pentru cei care cred că pot obține o vacanță la preț redus dacă își caută singuri cazare, evitând agențiile de turism. Apar în spațiul public doar escrocheriile care afectează un număr mare de persoane în același timp, fiind cazuri grave. Au fost oferte pentru vile inexistente sau turiști rămași pe câte o insulă, după ce nu au mai prins legătura cu vaporul care trebuia să-i preia. Pe lângă astfel de peripeții, mai sunt și situațiile de „overbooking” - atunci când hotelul este plin și camera rezervată a fost vândută altcuiva sau când nu mai e niciun loc în avion, la îmbarcare. Agențiile de turism sunt obligate prin lege să rezolve astfel de probleme și găsesc alternative, dar cei care și-au rezervat singuri cazarea și zborurile rămân fără ajutor.

Vânătoarea de „chilipiruri” specifică românilor se combină perfect cu tendința internațională a momentului care îndreaptă consumatorii către variantele „self service” și către turismul de nișă, neînregistrat, aflat în afara sferei de acreditare. Astfel, mulți români preferă să-și caute singuri, cu ajutorul internetului, locuri de cazare în destinațiile turistice, bilete de avion sau să-și plătească locurile în croaziere, fără să-și pună întrebări în legătură cu eventualele probleme care ar putea apărea pe parcursul unei călătorii.

Se ajunge adesea la situații în care o vacanță aparent mai ieftină decât în ofertele agențiilor de turism ajunge să aibă foarte multe costuri suplimentare, care îi dublează sau chiar îi triplează prețul. Mulți își fac rezervări pe unele site-uri sau direct la hoteluri, dar pot avea surpriza neplăcută ca ajungând la destinație, după sute de kilometri parcurși cu mașina personală sau cu avionul, să constate că nu au camerele rezervate și nici nu găsesc altele în stațiune.

 

Agențiile garantează și pentru „overbooking”

Fenomenul „overbooking” este practicat de multe hoteluri, mai ales din străinătate, în special în perioadele cele mai aglomerate. Acest lucru se întâmplă pentru că unele hoteluri preferă să revândă aceleași camere la prețuri chiar și de patru ori mai mari, atunci când cererea este foarte crescută, pentru a avea câștiguri suplimentare. 

Deși hotelierii plătesc amenzi destul de mari pentru această practică, peste tot în lume, calculele arată că sumele pe care le încasează din vânzarea camerelor a doua oară acoperă valoarea amenzilor și le aduc profit, cu mult peste ce ar fi câștigat dacă rămâneau cu banii încasați din vânzările timpurii, când au acordat reduceri.

Mai sunt și surprize neplăcute legate de numărul de persoane care a fost luat în calcul de hotelieri, la o rezervare făcută direct pe internet. De exemplu, dacă un client bifează în sistemul electronic un număr de persoane, la închirierea camerelor, dar nu este semnat niciun fel de contract între client și hotel, ajungând la destinație, turiștii pot fi obligați să plătească o sumă în plus, dacă hotelierii pretind că s-a achitat cazarea pentru o singură persoană. Iar prețul este cel afișat în ziua respectivă la recepția hotelului, uneori și de trei ori mai mare decât cel inițial, de la rezervare. 

Astfel, mulți au ajuns să plătească vacanțele cu sume mult mai mari decât cele afișate pe internet atunci când și-au căutat singuri cazarea. Și acest fenomen este întâlnit cu precădere în perioadele cele mai aglomerate, în vârf de sezon sau de sărbători, iar cei care nu vor să achite diferența cerută de hotelieri riscă să nu mai aibă unde să se cazeze.

 

Obligația de a găsi variante 

Situații de acest tip sunt întâlnite și atunci când rezervările sunt făcute prin agențiile de turism, însă agențiile sunt obligate să găsească imediat variante alternative pentru turiști și să suporte diferențele de preț, dacă așa este prevăzut în contract. Spre deosebire de agențiile de turism, care își asumă aceste riscuri și pentru care există în fiecare țară cadrul legal de funcționare, varianta „self service” nu oferă niciun fel de garanții. Acest lucru nu a fost înțeles de mulți români care încă cred că-și pot face singuri pachetele de vacanță, fără să apeleze la o agenție de turism autorizată.

Printre pățaniile care au ajuns în mass-media se numără o situație incredibilă a unor români care, în februarie 2019, au declarat că au fost abandonați pe o insulă din Caraibe, debarcați de pe vasul de croazieră și lăsați doar cu hainele de pe ei. Aceasta a fost declarația inițială a turiștilor supărați, care doreau să primească ajutor de la statul român pentru a se întoarce acasă, însă povestea călătoriei lor de coșmar era cu totul alta: nu cumpăraseră pachete turistice de la o agenție autorizată în România, care putea să le ofere garanții, ci făcuseră rezervări pe niște site-uri găsite pe internet, fără să facă minime verificări sau calcule. 

 

Pot exista întârzieri neprevăzute

S-a întâmplat să ajungă la îmbarcarea pe vasul de croazieră cu întârziere, iar vaporul a plecat fără ei. Cum nu era un pachet turistic complet, garantat printr-un contract semnat legal, nu le-a datorat nimeni nici măcar vreo despăgubire, iar vacanța de vis pe care și-o doreau s-a transformat într-un chin. Acest lucru nu se întâmplă atunci când pachetele sunt cumpărate integral, astfel încât să includă transport, cazare, mese, transferuri și ghid autorizat. 

Pe lângă faptul că pachetul turistic făcut de specialiștii în acest domeniu este de cele mai multe ori mai ieftin decât suma rezervărilor făcute pe internet, agenția oferă garanția unor variante alternative, în cazul întârzierii unui avion sau vas de croazieră, astfel încât turiștii să nu rămână abandonați pe o insulă din mijlocul oceanului, fără haine de schimb și fără bani de cazare la un hotel, până la următoarea cursă pe care ar putea să o ia a doua zi și de care se ocupă tot agenția, nu turiștii.

La fel s-a întâmplat și în cazul celor care au achitat contravaloarea cazării în vile afișate pe internet de șarlatani care au folosit fotografiile unor construcții din destinații exotice. Ajunși la locul cazării, oamenii au constatat că vila nu exista, iar escrocii au încasat banii și nu mai răspundeau la telefon. De fiecare dată au fost prinși de poliție cei care au înșelat astfel turiștii, dar vacanțele distruse nu s-au mai recuperat niciodată. Uneori nu s-au putut recupera nici banii plătiți către entități pe care cei păcăliți nu le-au verificat, iar un proces cu un astfel de escroc poate dura câțiva ani, fără rezultat.

 

Cazuri rare de fals sau faliment

Și unele agenții de turism au dat „țepe” sau au intrat în faliment, lăsând sute de turiști fără vacanțele achitate, însă numărul cazurilor este foarte mic. În cele mai multe cazuri s-au găsit imediat soluții pentru turiștii păgubiți, astfel încât să nu rămână abandonați sau să-și recupereze banii. Fiind garanții pe care agențiile și le asumă prin lege, acestea pot fi obligate să restituie sumele încasate de la clienți, plus despăgubiri, dacă nu-și onorează contractele. Sunt doar cazuri izolate de acest fel, când agențiile ies definitiv de pe piață. 

În plus, clienții sunt sfătuiți permanent să verifice valabilitatea ofertelor lansate de agenții și seriozitatea companiilor de la care cumpără vacanțe. Educația în acest domeniu ajută foarte mult, mai ales pentru a putea face deosebirea între o ofertă avantajoasă reală, cu discount oferit de agenție, în baza unor contracte pe care aceasta le are cu hotelierii sau cu companiile aeriene, și o falsă ofertă cu un preț imposibil de obținut pe piață, pe care o agenție nu o poate justifica și mai degrabă ar fi o păcăleală. 

 

Cum se poate face verificarea

Consultanții în turism au avertizat de foarte multe ori consumatorii să verifice ofertele care par incredibile, pentru că de obicei sunt exact ceea ce par. De exemplu, o vacanță de o săptămână în Maroc poate costa în jur de 2.500-3.000 de euro la mai multe agenții de turism din România, dar una dintre agenții poate lansa oferte cu prețuri pornind de la 700 de euro, fără a fi suspectată de vreo încercare de fraudă. Dacă oferta respectivă apare la o agenție mare, cu statut de organizator (touroperator) care anunță oficial că a semnat contracte preferențiale cu Guvernul Marocului și cu zeci sau sute de hoteluri din această destinație, având și aeronave proprii pentru a asigura zborul, apoi și-a promovat astfel ofertele pentru piața românească, oferta mult mai ieftină este credibilă. Dar dacă apar oferte pentru același tip de pachet turistic, la 200 de euro, nimic nu poate justifica un astfel de preț, ceea ce înseamnă că este un fals.

 

Cum se găsesc cele mai mari reduceri

„Recomand și am recomandat mereu turiștilor să apeleze la o agenție de turism, deoarece o agenție oferă și consultanță. În spatele unei agenții sunt consultanții de turism, care au ani de studii, dar și de experiență în spate. O dată cu cei doi ani de pandemie, din ce în ce mai mulți turiști din toată lumea au realizat rolul agenției de turism. Am prieteni care au rezervat zborul și, separat, cazarea, pe diverse site-uri, iar în primele luni de pandemie nu le mai răspundea nimeni. Pe când agențiile de turism, deși cu personal limitat, au răspuns permanent turiștilor și le-au oferit informații. Agențiile pot negocia cu hotelierii și cu partenerii lor din diverse țări la un nivel mare, ele trimițând zeci, sute sau mii de turiști la un singur hotel. Firește că astfel pot obține tarife mult mai bune decât un turist individual, care rezervă pe cont propriu. Agențiile de turism sunt cele care organizează curse charter, închiriind avioane și autocare, către diverse destinații. Astfel și tarifele de transport sunt mult mai bune. Așa cum apelăm la un avocat când avem nevoie, și este preferabil decât să ne orientăm după informații juridice de pe internet, sau cum apelăm la un medic, și este mult mai sigur să ne tratăm la el, nu luând informații de pe internet, la fel apelăm la un agent sau consultant în turism”, explică Traian Bădulescu, purtător de cuvânt al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT).

Cele mai mari reduceri se găsesc tot la agențiile de turism, cu până la 50% pentru rezervările timpurii, în regim „early booking”, cu până la 6 luni înainte de data cazării. Acum există și alte tipuri de reduceri care se aplică simultan, în perioadele diverselor campanii pe care le desfășoară agențiile, cum ar fi la târgurile de turism sau de „black friday”. 

Sunt și reduceri „last minute” pe care le au doar agențiile. De exemplu, pentru Revelionul din acest an, clienții agențiilor au putut beneficia de prețuri cu 50% mai mici decât cele de la recepția hotelurilor, pe Valea Prahovei sau la Poiana Brașov, unde era cererea cea mai mare. Ofertele „last minute” sunt în număr foarte mic și trebuie să fie căutate, acolo unde există. De obicei sunt doar câteva camere care au rămas nevândute, însă în astfel de situații sunt cele mai avantajoase de pe piață.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

Subiecte în articol: vacante oferte teapa risc internet
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri