Epoca în care automobilul era folosit strict ca mijloc de locomoție a apus. De ceva timp, mașina îndeplinește din ce în ce mai multe funcții. Parchează singură, se conduce singură, comunică cu alte mașini sau poate fi folosită pentru a face cumpărături direct prin intermediul ei. Performanțele automobilelor, în special ale celor electrice, pot fi modificate și ele de la distanță, prin intermediul internetului. Doar că pentru toate aceste minuni e nevoie de cipuri, multe cipuri, care în acest moment au băgat industria auto în criză.
Plată prin intermediul automobilului. Așa sună planurile companiei germane
Daimler, care produce Mercedes-Benz. Se va întâmpla începând cu primăvara anului 2022. Într-o primă fază, posesorii de Mercedes din Marea Britanie și Germania vor putea face plăți folosind un senzor de amprentă din mașină. „Suntem încântați să lansăm prima soluție nativă de plăți la bordul mașinii împreună cu partenerul nostru Daimler Mobility. Nu e întâmplător faptul că atât proiectul-pilot, cât și acțiunile inițiale de lansare au loc în Europa, un centru al inovației la nivel mondial în zona plăților și în industria auto. Acesta este un exemplu concludent al modului în care liderul mondial în plăți digitale și compania care a inventat automobilul își pot uni tehnologiile pentru a crea următoarea generație de soluții inteligente în sectorul mobilității auto”, a declarat Antony Cahill, director general adjunct și responsabil pentru piețele europene în cadrul Visa. Funcționalitatea urmează să fie implementată și pe alte piețe europene. Achizițiile pot fi apoi făcute direct prin sistemul multimedia al mașinii cunoscut sub numele de MBUX. Dacă sistemul va avea succes, în această fază de pionierat, el va fi extins la nivel mondial sub numele de Mercedes Pay. „Este centrul nostru de competență în plăți auto, prin care oferim consumatorilor din întreaga lume servicii digitale perfect integrate în ecosistemul Mercedes. Daimler își propune să ofere soluții native de plăți la bordul mașinii care răspund cerinţelor de autentificare prin doi factori într-un mod sigur și ușor de folosit. Nimic nu e mai confortabil decât autorizarea unei plăți prin intermediul amprentei digitale. O experiență de lux oferită clienților include, desigur, și aspectul siguranței și facem acest lucru și prin integrarea soluțiilor native de plată la bordul mașinii. Oferim siguranță clienților nu numai în ceea ce privește experiența condusului, ci și în ceea ce privește plățile”, a declarat Franz Reiner, director general, Daimler Mobility.
Tehnologie cloud
Daimler va fi prima companie auto din lume care integrează Visa Cloud Token Framework în vehiculele sale. Este o tehnologie de securitate bazată pe cloud care permite mai multă flexibilitate pe o varietate de dispozitive. Visa Cloud Tokens protejează și elimină informațiile confidențiale privind plata prin transformarea datelor în token-uri și stocarea lor în siguranță. Tehnologia permite, de asemenea, interconectarea mai multor dispozitive în interiorul mașinii și în afara ei, care sunt apoi integrate cu datele contului bancar al utilizatorului. Acest lucru îmbunătățește considerabil experiența de plată, întrucât consumatorul nu mai trebuie să introducă datele cardului pentru a face o achiziție sau să treacă de la un dispozitiv la altul pentru a autentifica plățile. Soluția va fi folosită pentru a iniția autentificarea cu doi factori. Se estimează că în anii ce vor urma, numărul de mașini conectate va crește la peste 352 de milioane în întreaga lume, iar volumul total al plăților din mașină va ajunge la aproximativ 86 de miliarde de dolari până în 2025.
Monitorizarea habitaclului
Cel mai mare producător auto la nivel mondial, Toyota, a anunțat și el o revoluție ce va urma în sistemul multimedia de la bordul mașinilor sale. Automobilele acestor zile pun multă bază pe aceste sisteme. Și ele sunt responsabile de un control din ce în ce mai mare al autovehiculului. De la radio și climă, până la schimbarea comportamentului mașinii cu doar o simplă atingere, sistemele multimedia au devenit o componentă esențială a unui automobil. Toyota a anunțat că toată gama de automobile va primi un sistem multimedia complet revizuit până în 2025. Japonezii oferă deja sistemul pe modele lor premium, cum sunt cele vândute sub marca Lexus. Și noul Toyota Tundra dispune de același sistem nou, care poartă numele de Audio Multimedia. Scopul introducerii acestui sistem este acela de a oferi servicii noi, după cererea clienților, dar și de a explora opțiuni legate de funcționalitatea acestora și modul de interacțiune dintre șofer și sistem. Acest sistem multimedia este bazat pe memorie cloud și va primi actualizări de tipul „over-the-air”. Acestea vor adăuga funcții și comenzi noi, fără ca proprietarii să meargă la un centru autorizat al firmei. Printre noutățile care vor fi testate în viitor se numără servicii de realimentare cu carburant. O cisternă va putea fi chemată direct la locul în care se află mașina și nu va mai fi necesară o vizită la benzinărie. O altă inovație va monitoriza prezența unei persoane sau animal în habitaclu. Va fi integrat un senzor în interior care poate detecta pulsul acesteia și vor fi coborâte automat geamurile dacă habitaclul se încălzește excesiv. Noul sistem va permite localizarea locurilor de parcare disponibile, dar va ajuta șoferii să-și găsească mai ușor mașinile într-o parcare aglomerată.
Tuning de la distanță
Noile automobile schimbă și filosofia tuningului. Pentru a îmbunătăți caracteristicile mașinii nu va mai fi nevoie de o programare în service și ore de muncă la motor sau computerul mașinii, ci doar de un update pus la dispoziție de producător. Compania suedeză deținută de chinezi a anunțat că de acum înainte, proprietarii de electrice Volvo și Polestar își vor putea gestiona autonomia mașinilor pe care le conduc prin intermediul unui update software over-the-air care aduce câteva îmbunătățiri majore. Printr-un management îmbunătățit al bateriei și sistemului de recuperare a energiei, autonomia va crește. Va fi disponibilă o nouă versiune a aplicației „Range Assistant”, care monitorizează și optimizează autonomia, dar oferă și sfaturi utile pentru un condus cât mai eficient. Șoferii sunt informați în timp real de consumul de energie, iar sistemul multimedia poate chiar ajusta automat climatizarea pentru îmbunătățirea autonomiei. Acest update software îmbunătățește, de asemenea, sistemele de siguranță ale mașinii. Noul Volvo C40 Recharge, care tocmai a intrat pe linia de asamblare, va primi această actualizare direct din fabrică. Și Audi a anunțat o actualizare software pentru SUV-ul electric E-tron. Printr-un update, care înseamnă o îmbunătățire a liniilor de cod, Audi a reușit să crească capacitatea netă a bateriei și, implicit, autonomia. Capacitatea netă a bateriei a fost ridicată de la 83,6 kWh la 86 kWh, iar autonomia lui E-tron 55 quattro a fost mărită cu 20 de kilometri, la 441 de kilometri cu o singură încărcare. Audi a recalibrat sistemul care controlează cele două motoare electrice. În modul normal de rulare, unitatea de pe puntea față va fi oprită în mare parte a timpului, desigur nu și atunci când cel de la volan are nevoie de mai multă putere.
Totodată, și sistemul de gestionare a temperaturii componentelor sistemului de propulsie a primit câteva îmbunătățiri pentru eficientizare. Updatarea automobilului prin intermediului cloud și a softului este spectaculoasă, dar poate pune și mari probleme legate de siguranță. Pentru că orice este legat la internet în zilele noastre este expus unui risc major în fața unor hackeri rău intenționați. Și aceștia nu sunt puțini și dau dovadă aproape întotdeauna de mai multă îndemânare decât creatorii programelor.
Avantaje
⁃ upgradare online
⁃ nu mai este necesară vizita în service
⁃ mașina capătă alte funcțiuni
Dezavantaje
⁃ automobile mai scumpe
⁃ necesită legătură permanentă la internet
⁃ expuse atacului hackerilor
Cifre
- 352 de milioane de automobile vor fi interconectate în anii următori
⁃ 20 km a câștigat un E-tron printr-un update de software
⁃ 86 de miliarde de dolari - volumul plăților până în 2025.