"Mergeam cu 35 la oră. Mi s-a stins display-ulo, mi s-a stins tot, nu mai aveam căldură, afară erau -7, -8 grade, pentru că maşina îşi închide tot. Că ea intră într-un sistem de avarie", a explicat unui șofer care conduce o mașină electrică și a plecat cu ea la drum lung.
Tot mai mulţi posesori de vehicule electrice se plâng că bateriile se descarcă prea repede sau se încarcă foarte greu. "Aş prefera să-mi iau o maşină electrică, dar nu găsesc staţie de încărcare liberă. Ba te blochează, ba nu sunt funcţionale", a spus un alt șofer.
Problemele au fost semnalate la multe modele și au dus la o prăbuşirea pieţei la nivel european. Și în România au scăzut vânzările la mașini electrice. Totalul celor care circulă în țara noastră a ajuns la 45.200. Anul a început bine pentru industrie, cu creșteri în vânzări, dar trendul a scăzut spre final de an. Astfel full electricele s-au vândut cu 27% mai puțin faţă de anul trecut. Vânzările la mașini hibride a crescut cu 52% faţă de 2023.
Guvernul nu a mai sprijinit industria ca anii trecuţi. Valoarea voucherului prin programul Rabla PLUS s-a înjumătăţit, ajungând la 5.000 de euro.
"În primă fază, clienţii au fost interesaţi să prindă ultimele vouchere cu decontul mare şi după ce a scăzut prima de casare s-a înregistrat o scădere în cereri. Un preţ mediu de piaţă a unei maşini electrice, un cross over, 38.000 euro fără programul RABLA", a precizat Ana Bancu, director de vânzări dealer auto.
Câte staţii de încărcare sunt în România
Dealerii auto speră ca, de anul viitor ,Guvernul să crească valoarea tichetelor verzi,pentru a încuraja cumpărarea maşinilor electrice şi hibride.
"În oraş, în traficul urban care este aglomerat, mergi mai mult electric, vitezele de deplasare sunt sub 20 de km pe oră. Vrei să pleci în concediu, automat eşti ajutat de motorul termic. Overall, dacă tragi linie, ieşi la un consum şi un cost saving mai mult decât ok", a precizat Andrei Dumitrescu, specialist piaţa auto.
În România, rețeaua de încărcare pentru mașini electrice are circa 1.700 de staţii. Un "plin" de curent costă în jur ded 70 de lei pentru Dacia Spring şi 200 de lei pentru Tesla. Costul scade la jumătate dacă maşinile sunt încărcate la priza de acasă, potrivit observatornews.ro.