În luna martie producţia a urcat la peste 57.000 de maşini, în creştere cu 43% faţă de martie 2021. Dintre acestea, aproape 35.000 au fost asamblate la Dacia, în creştere cu 44% şi aproape 22.300 de unităţi la uzina Ford de la Craiova, în urcare cu 40%.
Ultima oară când s-au atins astfel de volume industria era în cea de-a doua jumătate din 2019, atunci când piaţa nu era afectată de schimbările normelor de poluare, pandemie sau lipsa componentelor electronice.
În ultimii doi ani producţia auto a fost puternic afectată, pe rând, de introducerea limitei de dioxid de carbon la 1 ianuarie 2020, de pandemie începând cu martie 2020, atunci când uzinele auto din România au fost oprite aproape şapte săptămâni, iar după producţia a fost limitată de regulile de distanţare.
Mai departe, din 2021 industria a fost afectată de lipsa componentelor electronice şi scumpirea materiilor prime şi a transportului.
Dacă în 2020 uzinele au pierdut aproape două luni de producţie din cauza pandemiei, în 2021 un timp similar l-au pierdut pentru că nu au avut componentele necesare, scrie ZF.
Josephine Payne, preşedintele Ford România şi cea care conduce uzina de la Craiova, declara săptămâna trecută într-un interviu acordat ZF că în prezent este substanţial mai scump să produci o maşină faţă de anul 2019, iar costurile cu materia primă precum oţelul sau cu energia sunt mult mai mari.
„Am investit în eficienţă, pentru a creşte productivitatea la uzină. Spre exemplu, avem acum imprimante 3D pentru a produce anumite componente pe care nu le mai cumpărăm şi am instalat pentru angajaţi roboţi colaborativi, tocmai pentru a creşte productivitatea“, explica în interviu Josephine Payne.
Uzina Ford de la Craiova a demarat deja o nouă investiţie de 300 mil. dolari pentru ca din 2023 să demareze producţia noilor modele Transit şi Tourneo Courier, care alături de Puma vor avea din 2024 şi o versiune complet electrică, astfel încât Puma va fi primul automobil electric produs pe piaţa locală. Producţia celor două noi modele vine în contextul în care uzina va fi preluată până în cel de-al treilea trimestru de Ford Otosan, un joint-venture dintre Ford Motor Company şi concernul turc Koc Holdings - care în România mai deţine şi Arctic, unde a derulat investiţii masive în ultimii ani.
Miza uzinei este ca aceasta să producă în următorii ani tot mai aproape de capacitatea instalată de 250.000 de unităţi. Uzina produce două modele începând cu anul 2020 - SUV-urile Puma şi EcoSport, Puma fiind şi cel mai bine vândut model Ford din Europa.
Creşterea numărului de modele care vor fi produse în uzina Ford de la Craiova va putea atrage noi producători de componente în judeţul Dolj şi de-a lungul drumului expres Craiova-Piteşti.
Josephine Payne, preşedintele Ford România şi cea care este direct responsabilă de uzina de la Craiova a declarat anterior într-un interviu pentru ZF că sunt deja furnizori de componente auto între Craiova şi Piteşti, iar pe măsură ce infrastructura se dezvoltă, zona va deveni şi mai interesantă pentru investitori. Infrastructura este cheia pentru a atrage investiţii.
(sursa: Mediafax)