Directorii însărcinaţi cu întărirea guvernanţei la Nissan au avertizat că vor urma concedieri masive, pentru redresarea celui de-al doilea producător auto nipon, transmit AP, Reuters şi DPA.
Informaţia vine după ce Nissan a anunţat joi că până în 2022 va concedia 12.500 din cei 138.000 de angajaţi pe plan global (sau 9% din forţa sa de muncă) şi va reduce capacitatea sa de producţie pe plan mondial cu 10%.
Profitul operaţional a scăzut cu 98,5% în trimestrul doi din acest an, la 1.600 de miliarde de yeni (14,80 milioane de dolari), în timp ce analiştii se aşteptau la 39.520 de miliarde de yeni, pe fondul continuării dificultăţilor din America de Nord. "Deteriorarea performanţei pe piaţa din SUA este o mare problemă cu care se confruntă Nissan", a declarat Motoo Nagai, preşedintele noului comitet pentru lucrări de audit.
Şi profitul net a scăzut cu 94,5% în perioada aprilie-iunie 2019, la 6.400 miliarde de yeni (59 milioane de dolari), în timp ce vânzările au înregistrat un declin de 12,7%, la 2.370 miliarde de yeni.
Compania şi-a menţinut estimarea privind obţinerea unui profit de 230 miliarde de yeni pentru anul fiscal care se va încheia la 31 martie 2020, în scădere cu 28% faţă de anul trecut şi cel mai redus din ultimii peste zece ani.
Planificatele reduceri ale forţei de muncă includ cele 4.800 de concedieri anunţate în mai, iar majoritatea vor fi în fabricile de peste hotare, cu un grad scăzut de utilizare, inclusiv India şi Brazilia.
Luna trecută, acţionarii Nissan au adoptat noua structură de guvernanţă a companiei, după declinul vânzărilor şi scandalul legat de fostul preşedinte Carlos Ghosn.
Chiar dacă unii acţionari au cerut demisia directorului general Hiroto Saikawa, el a fost confirmat în funcţie. De asemenea, acţionarii au aprobat şi noul Consiliu de Administraţie, compus din 11 membri.
La Adunarea anuală a Acţionarilor de la sediul Nissan din Yokohama, directorul general Hiroto Saikawa şi alţi oficiali şi-au cerut scuze pentru scandalul legat de Carlos Ghosn, care a afectat Nissan şi parteneriatul cu Renault.
Nissan a revizuit structura board-ului şi modul în care sunt numiţi directorii şi stabilită remuneraţia lor, pentru îmbunătăţirea guvernanţei, după ce fostul preşedinte Carlos Ghosn a fost acuzat de încălcarea legislaţiei financiare şi abuz de încredere. Conform amendamentelor menite să îmbunătăţească guvernanţa Nissan, trei comitete statutare vor superviza nominalizarea directorilor, acordarea compensaţiilor şi lucrările de audit.
Numărul directorilor din afara companiei numiţi în Board-ul Nissan a fost majorat de la trei la şapte. Renault a cerut ca în unele comitete să fie incluşi preşedintele Jean-Dominique Senard şi directorul general Thierry Bollore, iar Nissan a acceptat solicitarea.
Renault şi Nissan au un parteneriat din anul 1999, în care Renault deţine 44,3% din acţiunile Nissan, în timp ce Nissan controlează un pachet de 15% din acţiunile Renault, dar nu are drept de vot la grupul francez. Alianţa Renault-Nissan a fost extinsă în 2016 prin includerea Mitsubishi. Statul francez este cel mai mare acţionar al Renault, cu o participaţie de 15%.
Hiroto Saikawa a declarat că producătorul auto nipon va revizui actuala structură a capitalului în alianţa cu Renault dacă va fi necesar să o facă sustenabilă, în contextul concurenţei strânse din industria auto.
Nissan va determina dacă actuala structură este "un factor de instabilitate" pentru operaţiunile alianţei, a explicat Saikawa, adăugând că va discuta problema cu preşedintele Renault, Jean-Dominique Senard.
Unii directori ai Nissan cred că actuala structură a alianţei nu este echilibrată, în condiţiile în care anul trecut Nissan a vândut pe plan global 5,65 milioane de vehicule, de 1,5 ori mai mult decât Renault.