Coronavirusul a dat peste cap viața planetei. Totuși, pe timp de vară, răspândirea COVID este mai scăzută, cel puțin după primele estimări, ceea ce face posibile și planurile de vacanță. Autoritățile au dat deja o listă cu țările care sunt sigure din punct de vedere sanitar și din care nu se mai intră la autoizolare sau carantină la întoarcerea în țară. Oricum, având în vedere măsurile de siguranță, automobilul personal rămâne cea mai sigură și mai ieftină variantă de transport, mai ales dacă alegem alte țări pentru această vacanță de vară. Dincolo de reglementări, mai trebuie să țineți cont de faptul că autoturismul a fost mai puțin folosit în ultimele luni, ceea ce ar necesita o revizie mai atentă. În orice caz, mai ales pentru un drum mai lung, mașina trebuie pregătită. Mai trebuie să țineți cont că o vizită în service trebuie programată.
Măsurile de relaxare care au intrat în vigoare de pe data de 15 iunie în România stabilesc țările care la acest moment sunt considerate ca fiind din zona verde. Guvernul a decis că persoanele care vin din Austria, Bulgaria, Cehia, Cipru, Croaţia, Confederaţia Elveţiană, Germania, Grecia, Islanda, Letonia, Liechtenstein, Lituania, Malta, Norvegia, Slovacia, Slovenia şi Ungaria nu mai sunt obligate să stea 14 zile în izolare la domiciliu sau în carantină, aceste state având în ultimele două săptămâni număr redus de cazuri la milionul de locuitori. A fost reluat inclusiv traficul aerian cu aceste țări. Lista cu statele pentru care se aplică eliminarea măsurilor de carantină/izolare, se actualizează săptămânal de către Institutul Naţional de Sănătate Publică, în fiecare zi de luni, până la ora 16:00, în vederea introducerii în listă a unor noi ţări. Șefu DSU Raef Arafat a explicat că în cazul persoanelor care vin din țări sigure și tranzitează o zonă mai puțin sigură nu se va aplica măsura carantinării și se va completa o declarație pe propria răspundere. Cum ar fi și cazul în care vreți să mergeți în concediu în Grecia, dar trebuie să tanzitați Bulgaria, care are o situație mai dificilă decât cea a grecilor. Guvernul de la București a decis să țintă cont în stabilirea țărilor sigure de numărul de cazuri de COVID la milionul de locuitori care nu trebuie să fie mai mare de 5 raportat la media ultimelor două săptămâni. Cu alte cuvine, vă puteți calcula singuri țara sigură în baza datelor care exită pe worldometers.info/coronavirus/. Bulgaria a impus și ea o nouă periodă de stare de urgență pentru 30 de zile.
Ce cuprinde revizia
O vacanță reușite trebuie să nu fie umbrită de niciun motiv de stes. Cum ar fi acela de a se strica mașina la câteva sute de kilometri de țară. Asta implică o revizie generală amănunțită, mai ales după o perioadă în care și mașina a fost în "carantină". Cel mai indicat este să faceți o vizită într-un service. Începeţi prin a testa calitatea şi nivelul lichidelor - de răcire, frână, servodirecţie – şi a uleiurilor – de motor sau de cutie de viteze în cazul celor automate. Nu doar ca nivel, ci şi ca eficienţă. Un mecanic va folosi în service instrumente care să-i spună dacă aceste lichide mai sunt în parametri. Dacă vi s-a părut că auziţi un scârţâit pe la roţi, cel mai probabil e vorba despre plăcuţele de frână. Cele mai multe au dispozitive care să vă avertizeze că sunt pe ducă printr-un zgomot tip “fier pe fier”. Dacă aveţi îndoieli, înainte de a merge în service, puteţi verifica temperatura jantelor după câteva reprize de frânare. Dacă există diferenţă între roţi sau se încing mai mult decât de obicei, atunci sigur trebuie să faceţi o vizită la service. Un mecanic vă poate spune dacă plăcuţa sau discul sunt neconforme după ce scoate roata. Verificaţi anvelopele. Cauciucurile de vară consumă mai puţin, sunt mai eficiente şi se uzează mai greu la temperaturi ridicate. Verificaţi presiunea în pneuri și țineți cont de încărcarea mașinii cu bagaje și mai mulți călători decât în mod obișnuit. Atenţie, cifrele indicate pe portieră sau în cartea tehnică sunt cele cu cauciucul rece, nu după rulaj când anvelopa e încălzită. La drum, dacă nu aveţi senzor de presiune în bord, verificaţi doar dacă există diferenţă între roţi odată ce au fost echilibrate la plecarea în călătorie. Verificaţi şi starea roţii de rezervă, dacă aveţi un asemena pneu, dacă nu vedeţi dacă kitul de pană mai este în garanţie şi dacă este funcţional compresorul. Nu uitaţi de becuri. E bine să aveţi un kit complet la dispoziţie şi înainte de plecare este indicat să aveţi idee cum se schimbă becul de semnalizare, frânare sau de fază scurtă. S-ar putea să fiţi nevoiţi să faceţi operaţiunea pe timp de noapte, mai ales că în Bulgaria poliţia sancţionează rapid orice disfuncţionalitate a sistemului de iluminare.
Zgomotele suspecte
Service-urile s-ar putea să fie destul de aglomerate în această perioadă în care trebuie să preia și reviziile din lunile în care au fost închise. Dacă trebuie să plecați la drum și nu mai aveți timp de mecanic, e bine să faceți o inspecție atentă care poate spune multe chiar și unui novice. Orice schimbare a sunetelor faţă de cele emise în mod obişnuit poate însemna o problemă gravă care v-ar putea strica vacanţa. De exemplu, o bătaie la roată atunci când luaţi câte o groapă sau mergeţi pe piatră cubică e semn că aveţi probleme la bieletele antiruliu. Nu vă panicaţi, sunt consumabile, dar e bine să le schimbaţi din timp pentru a preîntâmpina situaţii neplăcute. Mai ales dacă ruta planificată are în vedere şi drumuri neasfaltate sau accidentate. Probleme mai serioase pot apărea în cazul simptomelor unui ambreiaj care stă să pice. Şi bubele se pot ivi nu doar la maşinile mai uzate, ci şi la unele noi la care cutia manuală nu a fost folosită corect. De exemplu, şoferul a circulat cu ambreiaj excesiv apăsat. Dacă aţi folosit excesiv sau incorect ambreiajul, cum ar fi la o pantă foarte abruptă la care aţi preferat frâna de motor în locul celei clasice, veţi observa un miros ciudat, urât, de garnitură arsă. Atunci când există un patinaj şi o creştere lentă a vitezei în ciuda acţionării acceleraţiei, cauza este de la ambreiaj. La fel şi când apar un zgomot nefiresc sau trepidaţii la relanti. În acest caz, vina o poartă volanta din sistemul ambreiaj care s-ar putea să se fi deformat sau uzat. Este o piesă relativ scumpă şi dificil de înlocuit, mai ales la un service în străinătate. Umezeala sub pedala de acceleraţie, pe podea sau la motor în zona pompei poate semnifica cedarea iminentă a pompei de lichid. Alte semne că ambreiajul e pe ducă este că pedala ţine prea sus, este mai moale sau mai tare decât de obicei sau nu intră uşor în viteze la rece.
Waze și Google
Nu uitați de aerul condiționat. Un sistem de răcire eficient trebuie să îngheţe mâna la apropierea de gurile de aerisiere, chiar şi la o maşină veche. De cele mai multe ori trebuie să schimbaţi filtrul de habitacul sau de polen, în medie la circa doi ani. Câteodată este necesară reîncărarea cu freon. La maşinile ieşite din garanţie, testarea şi reîncărcarea cu freon se fac la doi ani. Operaţiunea durează circa 30 de minute şi costă între 80 şi 150 de lei, dacă presupune şi igenizarea instalaţiei cu ajutorul unor spray-uri speciale. Problema este mai gravă dacă instalaţia nu mai bagă aer din cauza faptului că nu mai porneşte compresorul, deşi cureaua este strânsă şi se învârte. Remedierea necesită mai mult timp şi este mai costisitoare. Ca să vă descurcați cât mai ușor este bine să folosiți aplicații cum sunt googlemaps sau waze care vă pot furniza date în timp real din trafic, inclusiv adaptate la vremea de pandemie.
Românii au luat cu asalt Grecia încă înainte de deschiderea sezonului estival, astfel că au stat cu orele în vama de la Kulata/Promachonas
Avantaje
- automobilul personal e cel mai sigur mijloc de transport
- prețul benzinei e mai mic
Dezavantaje
- riscul carantinei în cazul unei vacanțe mai lungi de 14 zile
- sunt necesare revizii și costuri suplimentare
cifre
- 5 cazuri/milion, factorul în funcție de care se decide carantina COVID
- 7 zile, perioada la care INSP anunță țările sigure