De la 1 iulie 2020, piața gazelor naturale se va liberaliza, iar acest lucru înseamnă că prețurile pentru furnizarea gazelor naturale la clienții casnici nu vor mai fi reglementate de către Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE). Ele se vor forma în funcţie de cerere şi ofertă, iar noul contract va putea fi încheiat de consumatorii casnici cu furnizorul actual sau cu oricare alt furnizor de gaze naturale. Noile contracte vor trebui încheiate până pe data de 30 iunie 2020, potrivit ANRE.
Pentru a alege în cunoştinţă de cauză noul furnizor, ANRE a pus la dispoziţia pe pagina sa de internet aplicaţia "Comparator oferte-tip de furnizare a gazelor naturale" la adresa:http://www.anre.ro/ro/info-consumatori/comparator-oferte-tip-de-furnizare-a-gn sau descărcarea pe dispozitivele mobile a aplicației ”ANRE”, disponibilă în magazinele online de aplicații App Store și Google Play. După ce sunt adăugate criteriile de selecție, comparatorul va afișa ofertele din partea mai multor furnizori din zona în care se află clientul. Prețul final de furnizare cuprinde prețul la producător, costul de transport și tariful de distribuție. De asemenea, există și un convertor din MWh în KWh.
Procesul de schimbare a furnizorului de gaze naturale este gratuit, acesta nu implică modificări de ordin tehnic, indiferent de furnizorul de gaze naturale ales de către client.
Ce se întâmplă dacă nu se încheie un nou contract
În cazul în care clientul nu încheie un nou contract pentru furnizarea gazelor naturale până pe data de 30 iunie, furnizorul actual îi va asigura în continuare furnizarea în mod automat. Preţul de furnizare va fi cel nou din oferta comunicată clientului, pe parcursul lunilor mai și iunie, de către furnizorul actual. Acest lucru se va face până la încheierea unui nou contract în regim concurenţial, dar nu mai târziu de data de 30 iunie 2021. Furnizarea gazelor naturale pentru clienţii casnici inactivi se va face în baza contractului reglementat de furnizare a gazelor naturale în vigoare, pe care clientul îl are deja încheiat cu furnizorul actual, dar la preţul din oferta comunicată clientului, pe parcursul lunilor mai și iunie, de către furnizorul actual.
3,4 milioane de consumatori casnici există în România
Exemple de preţuri pentru clienţi
La sfârşitul săptămânii trecute, Asociația Energia Inteligentă a prezentat un nou top al ofertelor de furnizare a gazelor naturale, asociaţia actualizând permanent ofertele de preţuri. “Ofertele avantajoase care există pe piața de gaze trebuie să determine românii să ia atitudine și să arate că românii nu mai acceptă jocul unilateral al unor furnizori și că este timpul ca aceștia să se schimbe, astfel încât într-un termen scurt să existe o piață liberă pe gaze care să aducă beneficii consumatorului de gaze, a declarat Dumitru Chisăliță, președinte Asociația Energie Inteligentă, care i-a taxat astfel pe marii furnizori care încearcă să ţină preţurile cât mai sus după liberalizare.
Astfel, conform prețului final real ofertat (ținând cont de clauzele contractuale, cu tarife și alte abonamente, fără TVA și pe o perioadă de 12 luni), conform calculelor Asociației Energia Inteligentă pentru zonele consumatorilor casnici de gaze unde furnizorul de gaze actual este ENGIE, cele mai bune cinci oferte (preţurile sunt în lei/MWh) au fost lansate de companiile AIK Energy-112,49 lei; Mihoc Oil – 113,49 lei; Restart Gas Provider – 116,99 lei; Nova Power &Gas – 120,49 lei. În acelaşi timp, furnizorul actual, compania ENGIE (care acoperă jumătatea de sud a ţării), a venit cu o ofertă de 125,17 lei, la fel ca şi acum. Şi în raza actuală de acoperire a companiei E.On Gaz Furnizare, companiile menţionate mai sus au cele mai bune cinci oferte, după cum urmează: AIK Energy - 111,27 lei; Mihoc Oil – 111,27 lei; Restart Gas Provider – 115,77 lei; Nova Power &Gas – 119,27 lei. Cât priveşte oferta E.On Gaz Furnizare (care acoperă jumătatea de nord a ţării), aceasta este de 134,19 lei la fel ca acum.
Care sunt nedumeririle românilor
Asociația Energia Inteligentă a realizat un top al celor mai frecvente întrebări primite de la consumatorii casnici legate de liberalizarea preţurior. Care sunt avantajele schimbării furnizorului, ce se întâmplă dacă acesta nu mai asigură serviciul la consumatori sau cât de corect vor fi emise noile facturi sunt numai câteva din întrebările care îi preocupă pe clienţi. Câteva din acestea, însoţite de răspunsurile Asociației Energia Inteligentă le redăm mai jos:
a) Întrebare: Dacă schimb furnizorul, furnizorul/distribuitorul actual îmi poate face probleme, gen întrerupere neanunțată, sistare gaze, refuz de a interveni în cazul unei defecțiuni etc ?
Răspuns: Noul furnizor încheie un act adițional cu distribuitorul local, care are obligația mai departe de a administra în mod corect și responsabil punctele de consum ale clientului. Conductele de gaze se pot folosi de către orice furnizor de gaze, astfel că gazul ajunge la consumator chiar dacă acesta schimbă furnizorul.
b) Întrebare: Dacă FURNIZORUL intră în faliment/insolvență, se întrerupe furnizarea gazelor la punctul meu de consum?
Răspuns: Legislativul a prevăzut această situație prin desemnarea „furnizorului de ultimă instanță”, care are obligația de a prelua și furniza temporar gaze naturale clienților aflați în această situație, aceștia având posibilitatea ulterior să-și aleagă un alt furnizor.
c) Întrebare: Cum va fi informat consumatorul asupra cantității și caracteristicilor gazului consumat?
Răspuns: Pe facturile primite se vor găsi informații legate de puterea calorifică a gazului, cantitatea de gaz consumată în metri cubi și cantitatea de energie consumată.
d) Întrebare: Dacă sunt suspiciuni că aceste date nu sunt corecte, cui se poate adresa clientul?
Răspuns: Clientul se va adresa furnizorului, companiei cu care el a încheiat contractul. În cazul în care problema ridicată nu își găsește rezolvarea la furnizorul său de gaz, poate să se adreseze ANRE și instituțiilor abilitate privind protecția consumatorului.
e) Întrebare: Ce avantaje am dacă schimb furnizorul?
Răspuns: Posibilitatea de a obține un preț mai mic decât cel pe care îl plătești furnizorului actual.
f) Întrebare: Dacă nu voi fi mulțumit de servicii, ce posibilități am?
Răspuns: Clientul se poate adresa furnizorului pentru remedierea problemelor apărute, în caz de nesoluționare a acestora, se poate apela la un alt furnizor.
g) Întrebare: Modul de plată ?
Răspuns: Acesta va fi stabilit în contractul încheiat între client și furnizor, putând varia de la plata în avans la plata la un termen de 15 sau 30 de zile.
h) Întrebare : Există posibilitatea să am citirea lunară a contorului ?
Răspuns: Această citire se face lunar de către distribuitorul local, cel care operează conductele din oraș, care transmite furnizorului la sfârșitul lunii cantitatea consumată de către client.
i) Întrebare: Cantitatea estimată a se consuma lunar va fi păstrată și în noul contract ?
Răspuns: În momentul încheierii noului contract, clientul stabilește cantitatea estimată a fi consumată, care poate fi similară cu cea din vechiul contract sau diferită.
j) Întrebare: Cât este aproximativ economia pe care o fac semnând un contract cu un alt furnizor?
Răspuns: Economia se stabilește în funcție de consum, serviciile conexe alese de către client, modalitatea de plată, localitatea unde are consumatorul locul de consum etc. Aceasta poate varia între 1 – 20% din valoarea anuală plătită în prezent.
l) Întrebare: Contractul pe cât timp se încheie ?
Răspuns: Contractul se încheie pe o perioadă determinată (de regulă un an calendaristic), cu posibilitate de prelungire a acestuia.
m)Întrebare: Ce înseamnă pentru mine schimbarea furnizorului d.p.d.v. tehnic ?
Răspuns: Din punct de vedere tehnic, pentru client nu se schimbă nimic, noul furnizor va încheia cu distribuitorul local un act adițional în care va include și punctul de consum al clientului, astfel că distribuitorul local va administra și va asigura mai departe buna desfășurare a furnizării de gaze naturale către client.
n) Întrebare: Cine garantează că nu voi avea probleme cu noul furnizor?
Răspuns: FURNIZORUL are o licență de furnizare gaze naturale eliberată de ANRE după o verificare riguroasă a acestuia, are contracte încheiate cu producătorii de gaze, importatorii de gaze, alți furnizori de gaze, distribuitorii și transportatorul de gaze naturale.
O)Întrebare: Gazul va avea același preț pe durata contractului?
Răspuns: Pretul poate fi același pe toată durata contractului dacă se prevede o astfel de clauză contractuală. Mulți furnizori însă introduc clauze de modificare a prețului gazelor în funcție de: cursul valutar, pretul de achiziție al gazelor din import și din intern, de modificările de tarife reglementate ale serviciilor de transport și distribuție etc.
De 20 de ori a crescut preţul gazelor pentru consumatorii casnici din noiembrie 1999, când a început liberalizarea, şi până în luna mai a anului 2020.
Din analizele Asociației Energia Inteligentă, circa 95% din consumatorii casnici vor merge mai departe cu acelaşi furnizor. Cei doi mari furnizori, E.ON şi ENGIE, nu au scăzut preţurile, profitând de comportamentul conservator al românilor şi de neîncrederea lor că lucrurile se pot schimba în bine. Este normal ca ambele două companii să ţină preţul sus după ce Autoritatea de Reglementare-ANRE a justificat aceste preţuri mari invocând în sprijinul lor, preţul gazelor înmagazinate.
Dumitru Chisăliţă, preşedintele Asociația Energia Inteligentă
Ministrul Economiei bate câmpii
Ministrul Economiei şi Energiei Virgil Popescu îi ameninţă pe cei care nu vor scădea preţurile cu Consiliul Concurenţei. De fapt, acesta nu poate face nimic pentru că intervenţia sa ar fi justificată doar de o situaţie de criză. Despre aşa ceva însă nici nu poate fi vorba acum. Pe de altă parte, chiar dacă ar reuşi să justifice o criză, măsurile dictate de Consiliul Concurenţei ar avea o aplicabilitate limitată. În concluzie, pe cei doi mari furnizori de gaze, E.ON şi ENGIE, care împreună acoperă peste 90% din piaţa reglementată, nimeni nu-i va putea obliga să scadă preţurile. Iar de la sine, cei doi nu vor face acest lucru, iar cererea imperativă a guvernului ca aceştia să reducă preţurile cu 10-15% este doar praf în ochii consumatorilor casnici.