Dacă la sfârșitul anul trecut Guvernul îi lua la ochi pe administratorii Pilonului II de pensii, acuzându-i că percep comisioane mult prea mare, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) i-a dat ieri peste cap calculele. Prin Ordonanța de Urgență 114/2018 Executivul reducea comisionele, dar șefii ASF au decis miercuri mărirea aceastora printr-o interpretare proprie a ratei inflației. Surprinzător este că proiectul de normă care completează OUG 114, pus în dezbatere, este propus de Dan Armeanu, vicepreşedintele ASF, responsabil pentru Sector Pensii Private, promovat din umbră pentru ocuparea acestei funcții tocmai de Darius Vâlcov, principalul susținător al tăierii comisioanelor administratorilor Pilonului II de pensii.
Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 111/2018 operează o seri de modificări ale Legii411/2004, stabilind că, pe viitor, comisionele administratorilor Polonului II de pensii să fie acordate în funcție de performanțele realizate raportate la rata inflației. Prin noua normă pusă ieri în dezbatere publică, ASF propune definirea ratei inflaţiei ca valoare a indicelui preţurilor de consum pe ultimele 24 de luni anterioare lunii pentru care se face calculul comisionului, deși ar fi trebuit să fie luate în calcul ultimele 12 luni.
Extinderea termenului referitor la indicele prețului de consum oferă în acest moment administratorilor fondurilor private de pensii șansa de a încasa comisione chiar mai mari decât cele percepute în prezent. Explicația rezidă din faptul că acum doi ani inflaţia era zero, iar o rată a inflației calculată ca medie a ultimilor doi ani duce la o rată mai mică decât dacă aceasta ar fi calculată pe ultimele 12 luni.
La art. 3 şi art. 4 norma pusă în dezbatere publică de ASF propune definirea ratei inflaţiei ca valoarea indicelui preţurilor de consum pe ultimele 24 de luni anterioare lunii pentru care se face calculul comisionului.
Ordonanța, cam ambiguă
OUG 114 nu face nicio referire la rata inflației care trebuie luată în considerare, adică la perioada pentru care este valabilă. Acest lucru creează confuzii, iar ASF a decis să o calculeze pentru o perioadă care, întâmplător sau nu, pică mânușă administratorilor, dar lovește în cei care cotizează la Pilonul II.
Un artificiu care schimbă sensul ordonanței
Potrivit datelor comunicate de Institutul Național de Statistică, preţurile de consum din România s-au redus în luna noiembrie a anului 2018 la 3,43%, de la 4,3% în octombrie 2018. În aceeași lună, rata de rentabilitate medie a Pilonului II a fost de 4,248%. În aceste condiții ar fi însemnat ca administratorii Pilonului II să perceapă un comision din activul net de 0,03%, dar ei au perceput un comision de 0,05% sau 0,02% în condițiile ratei inflației din octombrie 2018 pe ultimele 12 luni. Dacă luăm în calcul că administratorii Pilonului II percepeau înainte de apariția OUG 114/2018 un comision lunar de 0,05% din activul net, raportarea la rata inflației pe ultimele 12 luni i-ar fi adus in situatia de a scădea comisionul lunar ceea ce ar fi făcut să rămână mai mulți bani pentru viitorii pensionari.
Prin raportarea ratei inflației la ultimele 24 de luni, ASF îi ajută pe administratorii Pilonului II să-și tragă un comision lunar din activul net mai mare decât cel care îl percepeau înainte de apariția orodonanței, aproape de valoarea maximă a comisionului permis de lege, respectiv 0,07% din activul net.
Definiția ratei inflației și cum se stabilește ea
Rata inflației se exprimă sub formă de procent și determină evoluția inflației dintr-o anumită perioadă de timp. Rata inflației se afişează în termeni anuali: rata medie a inflației și rata inflației pe durata a 12 luni. Rata inflației se calculează sub forma raportului dintre indicele mediu al prețurilor dintr-un an și cel al anului precedent din care se scade 100. Rata inflației la sfârșitul anului reprezintă creșterea prețurilor de consum în luna decembrie a anului curent fața de aceeași lună a anului precedent.
Cum stabileșete OUG 114/2018 noile comisione
Comisionul de administrare se constituie prin:
a) deducerea unui cuantum din contribuţiile plătite, dar nu mai mult de 1%, cu condiţia ca această deducere să fie făcută înainte de convertirea contribuţiilor în unităţi de fond, din care 0,5 puncte procentuale din suma totală ce face obiectul operaţiunii financiare efectuată pentru fiecare fond de pensii administrat privat să fie virată la Casa Naţională de Pensii Publice;
b) deducerea unui procent din activul net total al fondului de pensii administrat privat, dar nu mai mult de 0,07% pe lună, astfel: 0,02% pe lună dacă rata de rentabilitate a fondului este sub nivelul ratei inflaţiei; 0,03% pe lună dacă rata de rentabilitate a fondului este cu până la un punct procentual peste rata inflaţiei; 0,04% pe lună dacă rata de rentabilitate a fondului este cu până la 2 puncte procentuale peste rata inflaţiei; 0,05% pe lună dacă rata de rentabilitate a fondului este cu până la 3 puncte procentuale peste rata inflaţiei, 0,06% pe lună dacă rata de rentabilitate a fondului este cu până la 4 puncte procentuale peste rata inflaţiei; 0,07% pe lună dacă rata de rentabilitate a fondului este peste 4 puncte procentuale peste rata inflaţiei."