x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Autostrăzi prin privatizarea energiei

Autostrăzi prin privatizarea energiei

31 Mar 2011   •   09:48
Autostrăzi prin privatizarea energiei
Sursa foto: Dan Marinescu/Jurnalul Naţional

159117-dm-20110331122110008.jpgDacă România vrea să facă autostrăzi, poduri şi căi ferate, trebuie să înceapă privatizarea pe bursă a companiilor din sectorul energetic pe care le deţine, deoarece doar din taxe aceste investiţii nu pot fi făcute, iar ţara noastră trebuie să respecte limitele de deficit convenite cu FMI şi UE, a declarat Mark Gitenstein (foto stânga), ambasadorul SUA la Bucureşti.

„Este nevoie de capital pentru infrastructura României, pentru drumurile, podurile şi căile ferate, dar trebuie să menţineţi deficitul economic în limitele convenite cu FMI şi cu Comisia Europeană. Doar în domeniul energetic aveţi nevoie de apro­ximativ 10 miliarde de dolari pentru a moderniza sectorul, astfel încât să folosiţi la capacitate maximă cele mai importante active strategice ale României. Acest lucru nu poate fi realizat doar cu veniturile din taxe”, a spus el în deschiderea şedinţei de tranzacţionare la Bursa de Valori Bucureşti (BVB).

El a mai spus că societăţile de stat sunt ineficiente, conduse de oameni lipsiţi de experienţă, apropiaţi mediului politic şi care iau decizii în funcţie de interesele proprii. Privatizarea prin bursă ar da românilor simpli şansa unui control „mai bun decât orice procuror” asupra acestor companii, ar creşte transparenţa şi ar preveni corupţia şi abuzurile. Acţionarii ar fi „poliţia companiilor de stat”, potrivit reprezentantului american. El spune că în Polonia există 1,5 milioane de investitori individuali pe bursă, cetăţeni polonezi de rând care se trezesc în fiecare dimineaţă, conduc până la muncă şi câştigă un salariu. În România ar exista doar 10.000. De ase­menea, acţiu­nile cotate la Var­şo­via valorează peste 200 mi­liar­de de euro, pe când cele de la Bu­cureşti doar 13% din această sumă. Iar în pri­mele 11 luni din 2010, în Polonia s-au listat 81 de companii, ţara fiind a treia din lume la acest ca­pitol, după China (442) şi SUA (101).

Reorganiza­rea companiilor energetice de stat în doi campioni na­ţionali este ca o „rearanjare a şez­longurilor de pe Titanic”, po­trivit am­ba­sa­do­ru­lui SUA. El sus­ţine că reorganizarea nu ia în considerare problema fundamentală a companiilor de stat, şi anume faptul că nu sunt administrate cu adevărat ca nişte afaceri. Gitenstein condamnă faptul că societăţile energetice sunt conduse de oameni fără experienţă, apropiaţi de mediul politic şi care iau decizii în funcţie de interesele proprii. El dă ca exemplu Polonia, care are un program de colectare a 10 miliarde de euro din privatizări pe bursă, şi spune că acelaşi lucru trebuie să-l facă şi România.

Oficialul indică astfel că Hidroelectrica şi Nuclearelectrica ar trebui listate pe BVB, în loc să fie comasate cu unităţile miniere şi termo. Procesul de fuziune a companiilor în Electra şi Hidroenergetica a fost suspendat în justiţie, iar statul a promis FMI că va analiza acţiuni alternative în cazul în care operaţiunea nu va putea fi făcută. Alternativa este listarea a 10%-15% din Hidroelectrica şi Nuclearelectrica şi vânzarea de pachete de până la 33% din complexurile energetice Turceni, Rovinari şi Craiova. Gitenstein a mai spus că el vede aderarea la zona Schengen „mai curând decât mai târziu”, dar că reformele trebuie să vină din sânul societăţii pentru ca oamenilor să le fie mai bine, nu ca parte a respectării cerinţelor unor „birocraţi europeni”.

×
Subiecte în articol: economia