Tendința de orientare a consumatorilor către produse și servicii ecologice continuă, din ce în ce mai multe persoane devenind interesate de impactul achizițiilor lor asupra mediului înconjurător. În industria auto, această tendință s-a reflectat la nivelul produselor, prin mașinile electrice și vehiculele alternative, dar și la nivelul serviciilor, întâi prin apariția spălătoriei auto eco și, apoi, prin cea a service-ului auto eco.
Astfel de abordări ale antreprenorilor au parte, printre avantaje, de o diferențiere mai bună față de concurență, oferindu-le în același timp clienților un motiv suplimentar să aleagă service-ul lor. Totuși, orice domeniu și abordare mai nouă va avea propriile provocări. În acest caz, poate fi dificil să definești service-ul auto eco, mai exact, să identifici acele caracteristici esențiale fără de care afacerea nu ar fi una ecologică. Ecologizarea unui service auto nu este un proces simplu din cauză că trebuie să ai numeroase aspecte în vedere: de la alegerea pe principii eco a echipamentelor de bază din service, cum ar fi un elevator auto, la stabilirea unor proceduri și a unor persoane responsabile pentru acestea.
Certificarea ecologică pentru un service auto
Orice service auto eco ar trebui să poată demonstra adaptarea sa pentru mediul înconjurător, pentru aceasta fiind nevoie să primească o certificare în domeniu. Înainte de toate, va trebui să alegi un sistem de management de mediu, certificarea având de fapt rolul să recunoască respectarea standardelor din sistemul respectiv. Cele mai populare astfel de sisteme sunt EMAS (Sistemul comunitar de management de mediu și audit) și ISO 14001. De fapt, cele două nu sunt concurente, deoarece prin obținerea certificării ISO 14001:2015 se întrunesc multe din condițiile necesare pentru EMAS.
Principalele etape ale EMAS sunt: efectuarea unei analize de mediu pentru afacere, adoptarea unei politici de mediu, implementarea unui sistem de management de mediu (stabilirea de obiective, mijloace, responsabilități, proceduri și sisteme), efectuarea auditului intern de mediu, realizarea unei declarații de mediu, participarea la o verificare externă a unui evaluator EMAS și înregistrarea la organismul național competent - în România, Ministerul Mediului şi Pădurilor, prin Direcţia Controlul Poluării şi Evaluare Impact.
Măsuri esențiale pentru ecologizarea unui service auto
Achiziții responsabile
Alege echipamente de bază cu garanție și cât mai rezistente în timp, cum ar fi un astfel de elevator 2 coloane. Echipamentele de slabă calitate vor trebui înlocuite mult mai des în timp, iar fiecare înlocuire are un cost ecologic. De asemenea, un criteriu de departajare în cazul multor echipamente poate fi cel al consumului energetic.
Resurse ecologice
Ca service-ul să aibă o amprentă ecologică cât mai mică, ai putea să optezi pentru un sistem de încălzire ecologic și pentru panouri solare care să suplimenteze energia electrică. Măsuri mai puțin costisitoare includ utilizarea de becuri cu LED, buna izolare a încăperilor sau imprimarea pe hârtie reciclată.
Reciclarea și eliminarea responsabilă a deșeurilor
Activitatea din service va avea ca rezultat tot felul de deșeuri, în special din plastic, metal și hârtie. Cu cât reciclezi mai mult, cu atât mai bine, însă nu contează doar cât reciclezi, ci și cum. Trebui să stabilești proceduri și persoane responsabile pentru diferite sarcini, astfel încât să te asiguri că standardele de reciclare și eliminare a deșeurilor sunt la fel de respectate în timp. Nu tot gunoiul poate fi reciclat, așa că ceea ce rămâne trebuie eliminat responsabil.
De asemenea, reciclarea și eliminarea deșeurilor trebuie să respecte standardele legale și prevederile din domeniu. Spre exemplu, uleiul de motor uzat este foarte nociv pentru mediu, iar legea prevede că acesta se colectează în recipiente închise etanș, rezistente față de șocurile mecanice și termice, stocate astfel încât să fie prevenite scurgeri accidentale.
Programe eco pentru clienți
Ca să îți întărești imaginea de service auto ecologic, ai putea desfășura campanii și promoții pentru clienți prin intermediul cărora să încurajezi comportamentele care protejează mediul. Spre exemplu, ai putea încuraja reciclarea prin oferirea unei reduceri de preț în schimbul colectării uleiului de motor sau ai putea instala o stație de încărcare electrică gratuită pentru clienți.