x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Cea mai mare eroare de calcul din România: 77 de miliarde de lei

Cea mai mare eroare de calcul din România: 77 de miliarde de lei

de Adrian Stoica    |    03 Mar 2021   •   08:28
Cea mai mare eroare de calcul din România: 77 de miliarde de lei

Divizarea contractelor de achiziție publică în contracte de valoare mai mică pentru a evita aplicarea prevederilor legale, neaplicarea procedurii de atribuire obligatorie corespunzătoare pragului valoric reglementat de lege sau utilizarea altui criteriu de atribuire decât cel prevăzut de lege, au fost numai câteva dintre abaterile constatate de inspectorii Curţii de Conturi în urma misiunilor de audit realizate în 2020 la entităţile de stat în zona licitaţiilor publice. În sarcina acestora au fost stabilite abateri financiar-contabile în valoare de 77 miliarde de lei, prejudicii de 595 milioane de lei şi venituri suplimentare de 750 milioane de lei.

Controalele realizate în perioada pandemiei s-au lăsat cu 96 de sesizări penale, după ce în anul anterior numărul acestora fusese de 39.  Inspectorii Curţii au scos la lumină foarte multe nereguli, printre care:

 

• Nerealizarea integral și la termenele solicitate a stocurilor necesare de produse medicale; 

• În unele cazuri, nu au fost respectate cerințele legale la achiziționarea de medicamente, materiale sanitare, echipamente, cauzată de lipsa de pe piață sau de existența pe piață a acestora la prețuri mari; 

• Stocurile de urgență medicală nu au fost constituite în termenele stabilite inițial la contractare; 

• Principiile care guvernează atribuirea contractelor de achiziție publică nu au fost respectate (nediscriminarea și tratamentul egal al agenților economici, transparența în atribuirea contractelor, proporționalitatea și asumarea răspunderii prin încheierea unui contract sau a unei comenzi; 

• S-a constatat achiziționarea la prețuri supraestimate de la un furnizor intern care nu avea calitatea de producător, deși CN Unifarm SA deținea toate autorizațiile necesare în vederea realizării achizițiilor direct de la producători externi, prin import; 

• Nu au fost evaluate și nu au fost înregistrate donațiile la majoritatea DSP-urilor, serviciilor de ambulanță județene și unităților sanitare; 

• Nu au fost elaborate și implementate proceduri operaționale și de sistem pentru situații de urgență și de alertă; 

• Legislația specifică nu a fost aplicată riguros sau a fost interpretată incorect în privința stimulentelor de risc, orelor suplimentare și drepturilor salariale; 

• Rezervele financiare ale CN Unifarm SA au fost gestionate defectuos atât prin efectuarea unor achiziții de echipamente și materiale sanitare de la firme intermediare, la prețuri supraestimate, cât și prin efectuarea de plăți în avans, compania neasigurând corespunzător și urgent aprovizionarea rețelei sanitare cu produse specifice combaterii pandemiei; 

• Nu au fost constituite rezerve pentru situații speciale, nu au fost respectate cantitățile de produse tehnico-medicale prevăzute de actele normative incidente, acestea fiind mai mici decât cele legale etc.

 

Pe parcursul acțiunilor desfășurate au fost identificate 17.666 de cazuri de abateri, nereguli sau erori, dintre care 3.985 de cazuri de abateri au determinat producerea de prejudicii.

 

Bani publici cheltuiţi aiurea

 

O altă problemă identificată în urma misiunilor de audit a fost nerespectarea legalităţii în ceea ce priveşte fondurile publice. Acest lucru a fost posibil prin încălcarea prevederilor legale în ceea ce priveşte licitaţiile publice. De asemenea, nerespectarea clauzelor contractuale stabilite prin contractul de achiziție publică referitoare la calitatea lucrărilor sau serviciilor executate a fost o altă problemă reţinută în raportul Curţii de Conturi. Achiziţiile făcute pe ochi frumoşi, de la prieteni, au mers până într-acolo încât achiziţionarea anumitor produse s-a făcut de la firme care nu avea ca obiect de activitate comercializarea respectivelor produse. 

 

Recomandările Curţii pentru autorităţi

 

Pentru evitarea pe viitor a unor astfel de situaţii, Curtea de Conturi a făcut în raportul său şi o serie de recomandări. Astfel, a recomandat crearea și publicarea pe site-ul Agenției Naționale a Medicamentului și Dispozitivelor Medicale a unui registru național al  producătorilor/importatorilor/distribuitorilor avizați/aprobați pe teritoriul României pentru punerea pe piață a dispozitivelor medicale. De asemenea, pentru ca produsele furnizate să fie la prețuri corecte și să respecte standardele de calitate ar trebui realizarea unor mecanisme prin care să se realizeze controlul și monitorizarea achizițiilor și a produselor furnizate de Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, Compania Națională UNIFARM etc. Analizarea oportunității plafonării, pe perioada stării de urgență, a prețurilor pentru produsele de bază necesare combaterii epidemiei, este o altă sugestie făcută autorităţilor. Nu în ultimul rând,  ar trebui luată în calcul şi instituirea unor planuri naționale și a unor protocoale la nivel național, aplicabile în perioade de stare de urgență, prin care să se stabilească o modalitate unitară de acțiune în domeniul dezinfecției pentru toate autoritățile publice implicate în combaterea epidemiei.

 

×
Subiecte în articol: curtea de conturi