Licitaţia pentru pachetul de 51% din acţiunile CFR Marfă va porni de la un preţ de 798,05 milioane lei, potrivit anunţului de privatizare lansat de Ministerul Transporturilor. Oferta este valabilă 180 de zile de la data publicării, cu posibilitatea de a fi prelungită, iar plata ar urma să fie efectuată într-o singură tranşă, prin transfer bancar la data finalizării tranzacţiei. De marţi, 9 aprilie, poate fi achiziţionat dosarul de prezentare a companiei, dosar care costă 10.000 de euro, iar documentele de participare pentru precalificarea la licitaţie trebuie să fie depuse până la 22 aprilie. Pe 23 aprilie vor fi deschise ofertele, care vor fi analizate până la 29 aprilie, când se va publica o listă scurtă cu cei precalificaţi. Din 9 mai vor fi derulate negocieri cu fiecare ofertant în parte, iar Comisia de privatizare va deschide plicurile la 14 iunie, când se va stabili şi ofertantul câştigător.
Interes mare
Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat că opt companii importante şi-au manifestat interesul de a participa la privatizarea CFR Marfă. “Acum trei zile, când am avut o discuţie cu consultanţii, ne-au spus că erau 27, cred, de companii care se interesaseră de CFR Marfă şi opt companii importante, nu vorbim de diverşi, care şi-au anunţat intenţia clară de a participa la procedură”, a spus Fenechiu.
La licitaţie pot participa atât personae fizice, cât şi persoane fizice, însă Ministerul Transporturilor impune şi condiţii de precalificare, “experienţă relevantă în domeniul transportului de marfă şi capabilităţi operaţionale” şi “capabilităţi financiare care să demonstreze posibilitatea preluării şi dezvoltării afacerii”. Mai mult, în cazul persoanelor fizice care participă în mod individual este nevoie şi de prezentarea unei scrisori de confort emisă de o bancă cu rating acordat de către Standard&Poors sau Fitch de minim BB sau de către Moody’s de minim Baa3, în cuantum cel puţin egal cu suma dintre preţul de pornire a licitaţiei şi suma necesară pentru finanţarea investiţiilor propuse prin strategia de dezvoltare a CFR Marfă. În plus, Fenechiu a mai spus că există şi condiţionalităţi sociale, statul fiind interesat ca investitorul care va prelua controlul CFR Marfă să păstreze cât mai mulţi salariaţi care lucrează în prezent acolo. “Această privatizare şi evaluarea acestei companii sunt făcute în contextul în care noi vom transforma în acţiuni toate datoriile pe care compania le are la statul român, până la privatizare”, a spus Fenechiu.
Datorii bugetare de 606 milioane lei
CFR Marfă va prelua datorii bugetare de 606 milioane lei de la CFR SA, prin compensarea unei părţi din sumele pe care operatorul feroviar de marfă le are la compania de infrastructură, iar creanţele bugetare vor fi convertite în acţiuni, astfel că veniturile din privatizare vor intra la buget.
“Va fi o ordonanţă de urgenţă prin care CFR Marfă va prelua datoria de 606 milioane lei pe care CFR Infrastructură o are la ANAF. Prin această operaţiune, ANAF va descărca pe CFR Infrastructură de creanţă, iar CFR Marfă îşi va stinge parţial datoria pe care o are la CFR Infrastructură. În pasul al doilea, statul va putea transforma datoriile preluate în acţiuni, în vederea privatizării. Prin această procedură se scad semnificativ şi arieratele companiilor de stat monitorizate de FMI, şi se completează şi veniturile bugetare”, au declarat pentru mediafax.ro sursele guvernamentare. CFR Mară are datorii totale de 1,8 miliarde lei, dintre care circa 600 milioane lei la buget şi 600 milioane lei către CFR Infrastructură, restul reprezentând penalităţi de întârziere şi restanţe către furnizori privaţi. Compania are un capital social de 312,34 milioane lei, deţinut în totalitate de Ministerul Transporturilor.
Citește pe Antena3.ro