x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Cod EORI - Obligații noi începând cu 01 iulie 2021

Cod EORI - Obligații noi începând cu 01 iulie 2021

09 Iul 2021   •   18:21
Cod EORI - Obligații noi începând cu 01 iulie 2021

Începând cu data de 1 iulie 2021, Uniunea Europeană introduce noi reglementări cu privire la plata TVA pentru importuri. Potrivit noilor reglementări, toate bunurile importate în UE vor fi supuse TVA.

Există însă și o categorie exceptată de la plata TVA, respectiv expedițiile fără caracter comercial de la o persoană particulară la alta care nu au o valoare mai mare de 45 EUR.  Astfel, atât persoanele juridice cât și cele fizice sunt obligate să aibă codul EORI.

Cei care fac achiziții din afara Uniunii Europene, deci inclusiv Marea Britanie,  trebuie să știe că vor plăti TVA pentru toate bunurile comerciale care sunt livrate în România. Chiar și bunurile care au o valoare mai mică de 10 euro vor fi supuse plății TVA. Se percepe TVA și pentru bunurile care au fost comandate înainte de data 1 iulie 2021, dar care ajung pe teritoriul țării noastre după această dată.

Tot acum devine obligatorie și depunerea declarației vamale pentru toate mărfurile importate în UE, indiferent de valoarea lor.

Ce este codul EORI și cum îl poți obține

Primul lucru de știut este că vei avea nevoie de cod EORI indiferent că ești persoană fizică sau juridică. Modalitatea de intrare în posesie a acestui numar nu este complicată. Documentația în vederea obținerii acestuia se face de la Direcțiile Vamale Regionale. Poți obține cod EORI online și prin platforma Dianex.ro.

Codul EORI este necesar la vamă, pentru a fi derulată procedura de import. Pentru intrarea în posesie a EORI face o singură cerere la vamă. Acesta este utilizat, ulterior, pentru realizarea tuturor formalităților vamale din cadrul blocului comunitar european. Numărul unic trebuie arătat ori de câte ori este solicitat de autoritățile de control vamale.

Codul electronic unic creat de autoritatea de Cooperare Vamală a UE face posibilă recunoașterea persoanelor fizice sau juridice, indiferent unde se află acestea, în funcție de acest cod unic care îi este atribuit. Existența acestui cod unic permite căutarea rapidă în sistem de către lucrătorii vamali, lucru care facilitează întreg procesul și te scutește de timp pierdut, întârzieri sau alte costuri pe care nu ți le dorești. Este important de știut că dacă nu faci solicitare din timp pentru intrarea în posesie a numărului de identificare EORI sunt mari șanse ca marfa importantă să rămână blocată în vamă.

Procesul de obținere a codului nu este unul anevoios, însă durează câteva zile lucrătoare până când acesta este generat. Pentru a nu exista probleme, cel mai bine este să îl obții încă de la început, de când te hotărăști să aduci mărfuri din import.

Solicitarea de cod EORI trebuie însoțită de următoarele documente: documentul de înregistrare al comerciantului eliberat de către instituția ONRC, actul constatator de înregistrare în scopuri de TVA emis de Ministerul Finanțelor Publice, acte ce atestă adresa sediului social al companiei sau domiciliului fiscal actual, după caz, în cazul în care acesta nu corespunde cu cel înscris în certificatul de prezentare. Pentru Cod EORI persoane fizice este necesară cartea de identitate.

Dacă persoanei fizică sau juridice nu îi mai trebuie codul EORI pentru că și-a încetat activitatea care presupunea importul de mărfuri în spațiul comunitar european, poate face o solicitare în acest sens către autoritatea vamală în urma căreia, acesta va fi invalidat.

Care sunt schimbările care se aplică după data de 1 iulie 2021

Din 01.07.2021 se va plăti taxa pe valoare adăugată (TVA) pentru toate importurile, inclusiv la mărfurile care au o valoare scăzută,  ce până acum erau scutite de această taxă. Pe cei care activează în domeniul comerțului online aceste schimbări îi afectează în mod special, aceștia fiind pe de o parte obligați să plătească TVA și în același timp să completeze declarația vamală. 

Așadar, cei care fac achiziții intracomunitare (din afara UE), deci inclusiv Marea Britanie, trebuie cunoască faptul ca se va plăti taxa TVA pentru toate mărfurile comerciale și bunurile care sunt importate către România. Pe scurt, principalele schimbări care intră în vigoare după dată de 1.07.2021 sunt următoarele:

  • Pentru toate mărfurile de import din afara UE, chiar dacă valoarea acestora este mică, se plătește TVA.
  • Se vor depune documente vamale pentru toate bunurile și mărfurile aduse în spațiul comuniunii europene;
  • Este necesar sa ai număr EORI, pentru îndeplinirea formalităților vamale. Codul de identificare unic este utilizat pentru întreprinderea tuturor formalităților vamale din spațiul comunitar, și trebuie arătat ori de câte ori este solicitat.

 

×