x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Comarnic- Braşov: prima autostradă cu taxă

Comarnic- Braşov: prima autostradă cu taxă

de Elena Stan    |    13 Mai 2009   •   00:00

Primul tronson de autostradă realizat cu finanţare privată va fi dat în folosinţă în 2014. Un kilometru de autostradă va costa 26 de milioane de euro, urmând ca investitorul să recupereze banii în 26 de ani din încasarea taxei de utilizare a drumului.

Tronsonul de autostradă Comarnic-Braşov este primul drum privat, realizat în regim de concesiune, de la noi din ţară. Pentru cei 58 de kilometri de autostradă contractul are o valoare de 1,5 miliarde euro. Astfel, fiecare kilometru de autostradă costă în jur de 26 de milioane de euro, ceea ce îi conferă titlul de cea mai scumpă autostradă din Europa. Lucrarea va fi realizată de consorţiul franco- elen Vinci- Aktor.

„Consorţiul câştigător pentru autostrada Comarnic-Braşov a fost desemnat cel format din companiile Vinci Concession, Aktor Concession, Vinci Construction Grand Projets şi Aktor, care vor realiza proiectarea şi construcţia spaţiilor comerciale şi întreţinerea de vară şi iarnă. Valoarea contractului este de 1,5 miliarde euro", a spus Radu Berceanu, Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii.

UTILIZARE

După finalizarea investiţiei, şoferii vor trebui să cotizeze pentru utilizarea autostrăzii o taxă în valoare de 1,75 euro pe suta de kilometri. „Valoarea taxei de utilizare pe tronsonul Comarnic-Braşov, în lungime de 55 kilometri, va fi calculată în primul an după formula 1,75 euro pe axa autovehiculului pe suta de kilometri. Valoarea taxei se poate modifica în funcţie de indicii de consum", a explicat Dana Galben, directorul Direcţiei de Concesiuni din Ministerul Transporturilor.

Asistenţa tehnică pentru acordarea concesiunii a fost furnizată de consorţiul Louis Berger, Credit Invest şi Ţuca Zbârcea şi Asociaţii, valoarea contractului fiind de 3,9 milioane euro.


LUCRĂRI

Berceanu a declarat că lucrările de construcţie vor începe anul viitor, urmând ca în 2014 autostrada să fie deschisă traficului. „De aici într-un an sper să înceapă construcţia, care va dura patru ani, astfel că în 2014 să putem circula pe autostradă", a spus, ieri, Berceanu.

Constructorul urmează să realizeze tuneluri duble, în lungime de 15 kilometri, cinci noduri rutiere, la Comarnic, Sinaia, Buşteni, Predeal şi Râşnov, precum şi 57 de poduri şi 5 pasaje. Autorităţile speră ca lucrările să nu se încurce în exproprieri deoarece cea mai mare parte a terenurilor ce urmează a fi expropriate în vederea derulării lucrărilor sunt în posesia instituţiilor statului. „80% din terenurile care vor fi expropriate aparţin companiilor de stat Romsilva şi Apele Române. Statul va plăti firmelor constructoare, după finalizarea lucrărilor, 180 milioane de euro pe an, timp de 26 de ani", a spus Dana Galben.

După expirarea termenului de concesiune de 30 de ani, statul va avea posibilitatea să prelungească perioada de administrare a autostrăzii, să organizeze o nouă licitaţie sau să preia administrarea acesteia la compania de stat. Din totalul perioadei de concesiune, 4 ani reprezintă termenul pentru proiectare şi construcţie, iar 26 de ani cel de operare şi întreţinere.

BANI
Construcţia autostrăzilor pe bani privaţi s-ar putea să fie soluţia cea mai la-ndemână pentru rezolvarea problemelor cu privire la infrastrutura rutieră de la noi din ţară. „Eu cred că ideea de a găsi şi alte formule de finanţare şi de realizare a autostrăzilor, în afara formulei de a încerca să le realizăm doar cu ceea ce primim de la bugetul de stat, este soluţia pentru a avea autostrăzi într-o perioadă relativ scurtă, autostrăzi bune şi pe care să le putem folosi şi noi, nu numai nepoţii noştri', a explicat Berceanu. Berceanu a mai spus că intenţionează să realizeze prin concesiune şi alte autostrăzi, cum ar fi Piteşti-Sibiu şi centura mare a Capitalei, precum şi unele tronsoane de cale ferată.

×
Subiecte în articol: economic autostradă