La TAROM bate vantul schimbarii. Compania are o noua conducere si analizeaza posibilitatea si costurile pe care le-ar implica reluarea zborurilor spre New York si Beijing.
IOHANNA ONACA PURDEA
ANALIZA. Avioanele TAROM ar putea zbura din nou spre New York
|
CALCULE. In plus, Ministerul Transporturilor analizeaza posibilitatea reluarii zborurilor companiei TAROM catre New York si Beijing si costurile pe care le-ar impune aceasta operatiune. "In prezent, se lucreaza la reconfigurarea strategiei generale si se fac studii de piata si calcule in vederea prezentarii unui plan de afaceri pentru problema reluarii zborurilor de lung curier, pentru a vedea daca acest lucru este posibil", ne-au declarat surse din Ministerul Transporturilor.
Presedintele Traian Basescu a afirmat recent ca decizia de a face din TAROM o companie regionala a fost "o mare eroare" a fostului Guvern. Seful statului a aratat ca o companie de aviatie este o emblema nationala si ca TAROM trebuie sa inceapa sa zboare peste Atlantic si in China. In opinia sa, aceasta companie trebuie sustinuta de stat, cu respectarea regimului acordarii ajutoarelor de stat.
MAI PUTINE PIERDERI. Compania TAROM a reusit in ultimii ani sa-si reduca substantial pierderile. Cel mai greu moment se pare ca a fost in anul 2000, cand compania a inregistrat o "gaura financiara" de circa 68 de milioane de dolari. Treptat, compania s-a redresat, anul urmator volumul pierderilor reducandu-se la 38 de milioane de dolari. In 2002, operatorul de transport aerian a inregistrat pierderi de 25 de milioane de dolari, iar in 2003, acestea s-au redus la circa 14,5 milioane USD. Pentru anul 2004, se pare ca TAROM va inregistra profit, dupa cum spun surse din cadrul Ministerului Transporturilor.
MASURI DE REDRESARE. Aducerea companiei cat mai aproape de situatia normala de a inregistra profit a fost scopul strategiilor aplicate treptat, din 2001. Printre masurile luate de conducerile succesive pe care le-a avut TAROM s-au numarat incercarea de reducere a costurilor de exploatare, reducerea zborurilor care genereaza pierderi (de exemplu, decizia de a renunta la cursa catre Dublin, dar si la cea catre Chicago, care a permis realizarea unei economii de circa 1,4 milioane de dolari). O alta masura a fost si alinierea tarifelor TAROM la cele practicate de companiile europene, dar si reevaluarea contractelor de catering.
FLOTA
|
In prezent, flota companiei este compusa din patru aparate Boeing 737-700, cinci aeronave Boeing 737-300 si sapte avioane ATR 42-500. Compania mai detine inca doua aeronave Airbus A-310, care au fost trecute in conservare o data cu renuntarea la cursele pe distante lungi si pentru care nu s-au gasit cumparatori. Incepand din 1992, s-au alocat peste 350 de milioane de dolari pentru achizitionarea de noi aeronave dar si echipamente.
|