x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Conducere noua si planuri de profit

Conducere noua si planuri de profit

20 Ian 2005   •   00:00
Conducere noua  si planuri de profit

La TAROM bate vantul schimbarii. Compania are o noua conducere si analizeaza posibilitatea si costurile pe care le-ar implica reluarea zborurilor spre New York si Beijing.


IOHANNA ONACA PURDEA

ANALIZA. Avioanele TAROM ar putea zbura din nou spre New York
Ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, a decis printr-un ordin retragerea de la conducerea TAROM a directorului general Rodica Odobescu, cumnata liderului PSD, Adrian Nastase. Aceasta a fost inlocuita cu Cristian Becerescu, care a ocupat pana acum functia de director pe probleme de strategie in cadrul companiei.

CALCULE. In plus, Ministerul Transporturilor analizeaza posibilitatea reluarii zborurilor companiei TAROM catre New York si Beijing si costurile pe care le-ar impune aceasta operatiune. "In prezent, se lucreaza la reconfigurarea strategiei generale si se fac studii de piata si calcule in vederea prezentarii unui plan de afaceri pentru problema reluarii zborurilor de lung curier, pentru a vedea daca acest lucru este posibil", ne-au declarat surse din Ministerul Transporturilor.

Presedintele Traian Basescu a afirmat recent ca decizia de a face din TAROM o companie regionala a fost "o mare eroare" a fostului Guvern. Seful statului a aratat ca o companie de aviatie este o emblema nationala si ca TAROM trebuie sa inceapa sa zboare peste Atlantic si in China. In opinia sa, aceasta companie trebuie sustinuta de stat, cu respectarea regimului acordarii ajutoarelor de stat.

MOMENT DE RASCRUCE. Operatorul national de transport aerian a devenit companie regionala in noiembrie 2003, cand s-a renuntat la operarea curselor catre New York, dupa ce, in primavara aceluiasi an, s-a luat decizia renuntarii la cursa catre Beijing. Motivatia prezentata atunci de autoritati a fost ca zborurile de tip long-curier nu erau profitabile pentru companie. "Renuntarea la cursele long-curier reprezinta pentru TAROM o economie de 20 de milioane de dolari pe an. Daca nu exista 11 septembrie, poate reuseam sa mentinem cursele pe distante lungi, dar, din pacate, trebuie sa iesim de pe aceasta piata", declara la acel moment ministrul Transporturilor, Miron Mitrea. Strategia pe care autoritatile au aplicat-o ulterior acestei decizii a fost aceea de a dezvolta compania pe plan regional, prin concentrarea pe rutele europene. Daca se va lua decizia reintroducerii curselor aeriene long-curier, trebuie gasite solutii pentru evitarea sau diminuarea pierderilor despre care vorbea in 2003 ministrul Transporturilor.

MAI PUTINE PIERDERI. Compania TAROM a reusit in ultimii ani sa-si reduca substantial pierderile. Cel mai greu moment se pare ca a fost in anul 2000, cand compania a inregistrat o "gaura financiara" de circa 68 de milioane de dolari. Treptat, compania s-a redresat, anul urmator volumul pierderilor reducandu-se la 38 de milioane de dolari. In 2002, operatorul de transport aerian a inregistrat pierderi de 25 de milioane de dolari, iar in 2003, acestea s-au redus la circa 14,5 milioane USD. Pentru anul 2004, se pare ca TAROM va inregistra profit, dupa cum spun surse din cadrul Ministerului Transporturilor.

MASURI DE REDRESARE. Aducerea companiei cat mai aproape de situatia normala de a inregistra profit a fost scopul strategiilor aplicate treptat, din 2001. Printre masurile luate de conducerile succesive pe care le-a avut TAROM s-au numarat incercarea de reducere a costurilor de exploatare, reducerea zborurilor care genereaza pierderi (de exemplu, decizia de a renunta la cursa catre Dublin, dar si la cea catre Chicago, care a permis realizarea unei economii de circa 1,4 milioane de dolari). O alta masura a fost si alinierea tarifelor TAROM la cele practicate de companiile europene, dar si reevaluarea contractelor de catering.

POZITIE. Comparativ cu alte companii regionale, TAROM a reusit sa-si redreseze activitatea, cu toate ca a trecut prin momente dificile. In pofida volumului mare al pierderilor, in 2002 compania romaneasca statea mult mai bine decat concurentii din regiune. Operatorul aerian polonez LOT inregistra acum doi ani pierderi de circa 180 de milioane de dolari anual, in timp ce compania maghiara Malev avea o "gaura" de 150 de milioane de dolari. Anul viitor, TAROM ar putea fi primita in alianta SkyTeam, din care fac parte sase operatori, printre care AlItalia, Air France, CSA Czech Airlines, Malev.

FLOTA
In prezent, flota companiei este compusa din patru aparate Boeing 737-700, cinci aeronave Boeing 737-300 si sapte avioane ATR 42-500. Compania mai detine inca doua aeronave Airbus A-310, care au fost trecute in conservare o data cu renuntarea la cursele pe distante lungi si pentru care nu s-au gasit cumparatori. Incepand din 1992, s-au alocat peste 350 de milioane de dolari pentru achizitionarea de noi aeronave dar si echipamente.
×
Subiecte în articol: economic milioane compania dolari tarom