"Consumatorii din întreaga lume se confruntă cu creşterea preţurilor, peste 75% dintre respondenţii la sondajul Global Consumer Insights Pulse 2022 realizat de PwC aşteptându-se, în următoarele şase luni, la cheltuieli similare sau mai mari faţă de nivelul actual pentru majoritatea categoriilor. De remarcat că aproape jumătate dintre consumatori (47%) estimează costuri mai mari pentru alimente, iar mulţi au în vedere reducerea cheltuielilor pentru bunuri de lux/premium (37% dintre respondenţi), mese în oraş (34%), artă, cultură şi sport (30%) şi modă (25%)", arată studiul.
Totodată, inflația galoppantă și dobânzile tot mai mari vor schimva comportamentul de consum al populației.
"Rezilienţa consumatorilor a fost pusă la încercare în ultimii doi ani din cauza întreruperilor în lanţului de aprovizionare şi restricţiilor. Deşi entuziasmul pentru consum revenise după ridicarea acestora, creşterea inflaţiei şi a dobânzilor pun noi presiuni pe cheltuieli şi comportamentul de consum, care nu credem că se vor atenua prea curând. Sondajul arată că oamenii se aşteaptă la noi creşteri de preţuri şi caută modalităţi să-şi adapteze preferinţele de cumpărare pentru a face faţă noului context, fără însă a renunţa la factori precum cea mai bună experienţă de cumpărare sau mărcile preferate. În acelaşi timp, retailerii şi producătorii trebuie să facă faţă atât cerinţelor din partea consumatorilor, cât şi propriilor presiuni legate de inflaţie şi de lanţul de aprovizionare. Companiile care pot gestiona multiplele perturbări, menţinându-şi focusul pe clienţi, vor fi în cea mai bună poziţie pentru a ieşi câştigătoare din acest context dificil", spune Ruxandra Târlescu, partener şi lider pentru Retail la PwC România.
65% dintre cumpărătorii din magazine și 56% dintre cei care fac achiziții online spun că cea mai mare problemă este creștere prețurilor. 57% spun că de fiecare dată constată că prețurile la alimente au crescut.
O altă problemă este criza lanțurilor de aprovizionare. 43% dintre cumpărătorii online și 37% dintre cei care merg în magazine spun că nu au putut achiziționa un produs din cauza lipsei pe stoc. Totodată, 42% dintre cei care cumpără oline spun că termenele de livrare sunt mai lungi și 36% dintre cei care merg în magazine se plâng de aglomerație și cozile la casele de marcat. Astfel că 37% dintre consumatori spun că ar schimba comerciantul dacă nu găsesc un produs iar dacă este aglometație ar face achiziții online.
De asemenea, 80% dintre participanții la stidiu au spus că ar plăti un preț mai mare pentru produsele autohtone.
Pandemia de COVID-19 a schimbat obiceiurile de consum, astlfe încât 42% dintre cumpărături au redus achizițiile din magazine, 50% gătesc mai mult acasă iar 50% desfășoară activități de recreere acasă.
"Privind în viitor, aceşti consumatori se aşteaptă să facă şi mai mult din acelaşi lucru: 50% se aşteaptă să facă mai multe cumpărături online - acest procent este mai ridicat în rândul milenialilor (58%) şi al Generaţiei Z (57%) şi mai scăzut în rândul baby boomerilor (32%) şi al Generaţiei X (42%). 46% intenţionează să gătească mai mult acasă. 41% vor face mai multe activităţi de recreere acasă.41% vor cumpăra mai mult de la comercianţii cu amănuntul care oferă livrare/colectare eficientă. 22% vor face mai puţine cumpărături în magazinele fizice; doar 33% vor creşte cumpărăturile în magazine", arată studiul.
Circa 50% dintre consumatori sunt influențați de politicile de mediu, 41% sunt influențați de factorii de guvernanță și tot 40% de factorii sociali.
Sondajul Global Consumer Insights Survey 2022 a fost realizat pe 9.069 de consumatori din 25 de state ale lumii.