Ofensiva constructorului european de avioane de luptă multirol împotriva avionului F-16 continuă.
În sprijinul ofertei lansate României de consorţiul Eurofighter (format din companiile EADS, BAE Systems şi Alenia Aeronautica), ministrul italian al Apărării i-a scris omologului român pe tema avioanelor multirol, a declarat ambasadorul Italiei la Bucureşti, Mario Cospito. „Guvernul italian susţine pe deplin oferta companiei noastre, Alenia Aeronautica, în numele unui consorţiu european.Desigur, ca şi pe terenul de fotbal, vom lupta până la sfârşit. Propunerea pe care Alenia o va transmite Ministerului Apărării este una foarte interesantă. Ştiu că există o decizie a CSAT despre o ofertă de avioane şi că aceasta trebuie aprobată de Guvern şi Parlament. Vom vedea dacă sunt şanse pentru consorţiul european", a spus Cospito, potrivit Mediafax.
Ambasadorul a subliniat că nu poate divulga conţinutul scrisorii adresate de ministrul Ignazio La Russa omologului său de la Bucureşti, Gabriel Oprea. Surse din industria apărării, citate de Mediafax, afirmă însă că La Russa şi-a exprimat surprinderea de a fi aflat indirect, din presă, despre decizia CSAT de a cumpăra avioane F-16, în condiţiile în care o ofertă Eurofighter făcută în aprilie 2009 către MApN a rămas fără vreun răspuns.
Aceleaşi surse spun că scrisoarea a fost trimisă în urmă cu o lună şi jumătate. Deocamdată, partea italiană nu a primit nici un răspuns din partea ministrului Oprea. Ceea ce nu surprinde, în condiţiile în care oficialii români nu s-au deranjat să îi răspundă nici premierului italian, Silvio Berlusconi, care susţinea, într-o scrisoare transmisă anul trecut, o ofertă de avioane multirol pe care o formulaseră în aprilie reprezentanţii consorţiului producător al Eurofighter.
MINISTRUL OPREA NU I-A RĂSPUNS OMOLOGULUI SĂU ITALIAN, LA FEL CUM NU I-A RĂSPUNS NICI PREMIERULUI SILVIO BERLUSCONI
Până acum, decizia privind opţiunea Ministerului Apărării de a achiziţiona 24 de aparate F-16 uzate nu a fost dezbătută în Parlament. Această opţiune a fost aprobată de CSAT şi, surprinzător, nu a fost trimisă Guvernului pentru aprobare, ci pasată Parlamentului.
Parlamentul este un for ce nu are expertiza tehnică pentru a decide în privinţa unui asemenea contract şi, ca atare, s-ar putea să îşi decline competenţa. Reprezentanţii Eurofighter vor prezenta din nou propunerea lor autorităţilor române la 31 mai. Ei au schimbat oferta iniţială pentru avionul multirol, propunând achiziţionarea a 24 de aeronave operaţionale la preţul de un miliard de euro.
SAAB a venit în parlament cu o ofertă de 24 de avioane Grippen noi la preţul de un miliard de euro şi cu promisiunea de a crea 1.000 de locuri de muncă în România.