x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Criză în industria auto : Prăbuşirea vânzărilor pune în pericol joburile a 100.000 de români

Criză în industria auto : Prăbuşirea vânzărilor pune în pericol joburile a 100.000 de români

de Elena Stan    |    15 Ian 2009   •   00:00
Criză în industria auto : Prăbuşirea vânzărilor pune în pericol joburile a 100.000 de români

Circa 100.000 de salariaţi din cei 220.000 care lucrează în sectorul auto riscă să de­vină şomeri. Tot la jumătate s-a redus şi estimarea numărului de ma­şini ce vor fi vândute în 2009. Cel mai tare suferă Dacia, unde luna aceasta co­menzile au scăzut cu 400%. Producătorii cer fa­cilităţi fiscale, reducerea impozitului pe profitul reinvestit şi amânarea unor plăţi de TVA şi majorarea subvenţiilor.



Situaţia critică în care se află industria auto determină producătorii de maşini să ia măsuri de urgenţă: reducerea producţiei, trimiterea salariaţilor în şomaj tehnic, închiderea unor reprezentanţe, dar şi scăderea preţurilor de vânzare a autoturismelor.

Circa 100.000 de angajaţi din cei 220.000 care lucrează în sectorul auto din România riscă să rămână fără locuri de muncă pe fondul crizei economice şi a scăderii cu 50% a vânzării de maşini noi, potrivit Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile. "Situaţia e critică atât la nivelul general al pieţei, cât şi la importatori şi la producătorii de componente. Piaţa maşinilor noi e dimensionată pentru un volum anual de vânzări de 300.000 de unităţi, dar e posibil ca anul acesta să se vândă 150.000 de maşini, astfel că există riscul pierderii a 100.000 de locuri de muncă", spune Brent Valmar, vicepreşedintele APIA.

Uzina Dacia este cea mai lovită. Luna aceasta, comenzile înregistrate de Dacia au scăzut cu 75%, ajungând de la 200 la 50 de unităţi pe zi. Această situaţie a determinat conducerea fabricii să suspende activitatea din nou în perioada 26 ianuarie – 8 februarie. Mai mult, dacă situaţia se înrăutăţeşte şi cererea continuă să scadă, conducerea Dacia ia în calcul oprirea activităţii în următoarele două luni. Producţia Dacia a mai fost oprită în total timp de aproximativ o lună, în mai multe zile din octombrie, noiembrie, decembrie 2008 şi ianuarie 2009. "Dacă piaţa rămâne în continuare blocată şi dacă cererea se va menţine la niveluri scăzute, vom întrerupe din nou activitatea. Deciziile se iau de la săptămână la săptămână, în funcţie de câte comenzi strângem", a declarat directorul general al companiei, Francois Fourmont. Al doilea mare producător auto prezent pe piaţa românească, compania americană Ford, care a achiziţionat Automobile Craiova, se află încă în proces de finalizare a procedurilor de achiziţie. Capitalul Ford România a fost majorat de peste 25 de ori, ajungând la circa 260 de milioane de euro.

VICTIME COLATERALE
Scăderea producţiei din industria auto este simţită şi de producătorii de componente, care au grave probleme financiare din cauza lipsei cererilor. Producătorul de cablaje auto Leoni, cel mai mare producător european de cablaje, furnizor Dacia, va închide fabrica amplasată pe platforma de la Mioveni, una din cele patru unităţi de producţie deţinute în România, peste 200 de angajaţi pierzându-şi astfel locurile de muncă. "Procesul de închidere a fabricii din Mioveni ar urma să fie finalizat cel târziu în iunie 2009. Până atunci, producţia, care deja s-a redus drastic în decembrie şi care s-a oprit la sfârşitul anului, nu ar mai fi reluată. O dată cu închiderea fabricii, cei aproximativ 230 de angajaţi ar urma să fie disponibilizaţi conform planului de concediere colectivă", potrivit Leoni.

MĂSURI DE CRIZĂ
Pentru dezmorţirea vânzărilor, Dacia va lua măsuri de urgenţă. Producătorul autohton de autoturisme ia în calcul reducerea preţului maşinilor cu circa 500-1.000 de euro, care cumulat cu reducerea aplicată prin programul Rabla să determine un discount de 1.500-2.000 de euro. "Dacia va aplica un procent de reducere a preţurilor maşinilor din marja de profit. Ţinta este o reducere de 1.500-2.000 de euro la clientul final pentru un model Dacia de 10.000 de euro, dar suma include şi 1.000 de euro din programul Rabla", a spus Constantin Stroe, vicepreşedintele Dacia.
Cumpărătorii sunt mai atenţi la rata lunară pe care o plătesc decât la preţul final al automobilului, iar scumpirea creditării, accesul mai dificil la finanţări şi incertitudinile legate de taxa auto au determinat potenţialii clienţi ai Dacia să intre într-o stare de aşteptare.
O altă măsură de atenuare a impactului crizei în industria auto ar fi, în opinia APIA, amânarea plăţii a 50% din TVA din industria producătoare de maşini până la redresarea pieţei de profil.

Reprezentanţii APIA au declarat că programul Rabla ar trebui să demareze cât mai repede pentru deblocarea pieţei auto. "Ar trebui adoptată de urgenţă începerea programului Rabla, nu mai târziu de luna viitoare", a spus Constantin Stroe. Anul acesta vor fi scoase din uz 60.000 de maşini mai vechi de 10 ani, iar prima de casare este în valoare de 3.800 de lei.

URAGANUL TAXEI AUTO
Scăderea vânzărilor de maşini noi pe piaţa locală a fost determinată şi de modificarea din iulie a taxei de poluare pentru maşini second-hand din import. Modificarea a făcut ca valoarea taxei să scadă de până la 10 ori pentru maşinile vechi şi să crească de până la trei ori pentru maşinile noi. Comisia Europeană a informat Guvernul României că ordonanţa de urgenţă din decembrie 2008, prin care taxa de poluare auto a fost triplată, încalcă legislaţia comunitară. Taxa auto a contat în proporţie de 45% la scăderea pieţei auto şi a vânzărilor Dacia, fiind urmată de înăsprirea condiţiilor de creditare şi scumpirea finanţărilor cu o pondere de 30%, a spus Constantin Stroe. Brent Valmar estimează că românii au cheltuit anul trecut aproximativ 1,5-2 miliarde de euro pe achiziţia de maşini din alte state.

PLANURI DE SALVARE
SUA şi majoritatea statelor din UE şi-au făcut deja planuri de salvare a industriei auto, obţinând şi sprijin financiar din partea statului. "Franţa, cunoscută pentru modul lent de a lua decizii, a adoptat în 15 zile un plan de salvare a industriei auto. Germania a luat recent o decizie privind al treilea plan de salvare a economiei şi a industriei auto naţionale. Constructorul american de automobile Chrysler discută cu grupul Renault-Nissan şi cu furnizorul de piese auto canadian Magna o posibilă vânzare de active, pentru a se conforma planului de restructurare de care este condiţionată obţinerea sprijinului financiar guvernamental, transmite Reuters. Chrysler a obţinut de la Guvern un ajutor financiar de patru miliarde de dolari, iar acum cere încă trei miliarde de dolari.

×
Subiecte în articol: economic auto masini Dacia