Preşedintele francez, Nicolas Sarkozy, semnează în deplasările sale din străinătate contracte pe bandă rulantă pentru energie, gaze, reactoare, trenuri de mare viteză sau chiar portavioane. Preşedintele american, Barack Obama, şi omologul său chinez, Hu Jintao, au încheiat săptămâna trecută acorduri de export în valoare de 45 de miliarde de dolari.
Autorităţile din România nu numai că nu pleacă la peţit de investitori străini, ba mai mai mult chiar îi împiedică şi pe cei care vor să vină. Investiţii de aproape 9 miliarde de euro au fost puse pe butuci în ultimii trei ani. La această sumă se adaugă sume consistente, care ar fi fost aduse la buget prin taxe în momentul în care ar fi intrat în construcţie sau producţie. Terminale de mărfuri, fabrici, Autostrada Comarnic – Braşov sau reactoarele 3 şi 4 de la Cernavodă sunt exemple grăitoare despre cum autorităţile gestionează relaţia cu investitorii. România a pierdut în 2008 cursa pentru o fabrică Mercedes. Nemţii luau în calcul deschiderea uzinei în parcul Tetarom III, de lângă Cluj, iar o altă variantă luată în calcul era judeţul Timiş. Dar germanii au ales să îşi construiască maşinile în Ungaria din cauza infrastructurii proaste pe care o avem, declara într-un inverviu din noiembrie 2010 Andreas Von Mettenheim, ambasadorul Germaniei la Bucureşti. Lipsa infrastructurii îngreuna exporturile pe care Mercedes dorea să le facă.
"Eu, personal, merg cu mare plăcere pe drumul naţional, dar firmele au nevoi logistice. Şi dacă aceste cerinţe logistice sunt satisfăcute este frumos, iar mai tinerilor mei colegi de la ambasadă, cărora le place să meargă la Marea Neagră la sfârşit de săptămână, li s-ar părea foarte frumos dacă autostrada spre Constanţa ar ajunge până pe litoral", declara el.
Apoi, în toamna anului 2009, autorităţile au ratat o investiţie în valoare de 4 miliarde de euro a grupului chinez de stat COSCO, din cauza birocraţiei şi a faptului că ne-am mişcat mai greu decât contracandidaţii noştri. "Au venit chinezii şi au dorit să cumpere sau să închirieze terminalele de mărfuri din Portul Constanţa. Investiţia a ajuns în portul grecesc Pireu", potrivit unor surse familiare problemei. Autoritatea Portuară din Pireu a semnat la 30 septembrie 2009 un contract cu compania de stat China Ocean Shipping (COSCO), pentru trecerea sub control chinez a mai multor terminale pe o perioadă de 35 de ani. Acordul va aduce Greciei 4,3 miliarde de euro şi va crea 1.000 de locuri de muncă. Anul trecut, un alt scandal de miliarde a lovit încrederea străinilor în România. Francezii de la Vinci s-au retras de la construcţia Autostrăzii Comarnic – Braşov. Consorţiul Aktor-Vinci a denunţat unilateral contractul în aprilie 2010. Contractul era unul de construcţie în concesiune, în valoare de 1,5 miliarde de euro. Potrivit grupului elen Ellaktor, din care face parte compania de construcţii Aktor, contractul a fost anulat deoarece statul român nu a acceptat anumite clauze, situaţie care a condus la imposibilitatea de a obţine finanţare. Tronsonul de autostradă avea ca termen de realizare anul 2014. După finalizarea lucrărilor, statul român ar fi plătit în 26 de ani, în total 4,8 miliarde de euro. Grupul francez Vinci trebuia să construiască tronsonul de autostradă încă din 2005, dar autorităţile de la acea vreme au reziliat contractul, pentru că modul de atribuire contravenea normelor aplicate în Uniunea Europeană. Alegerea ofertei Vinci a stârnit controverse încă de la început, când s-a calculat că în total cei 55 km de autostradă ar fi ajuns să coste 4,8 miliarde de euro, sumă considerată foarte mare. Austriecii de la Strabag, care candidaseră şi ei, oferiseră cu un miliard de euro mai puţin. Social-democratul Titus Corlăţean, preşedintele Comisiei senatoriale de politică externă, a declarat în decembrie că opoziţia Franţei şi Germaniei faţă de aderarea la spaţiul Schengen a fost determinată şi de "cereri de şpagă" pentru tronsonul în cauză. "Pentru acest tronson, Comarnic – Braşov, iar presa a semnalat la vremea respectivă, a existat o creştere bruscă a contractului, de o manieră consistentă, care de fapt urmărea să mascheze un act sau o intenţie de act de corupţie", spunea el.
Alţi investitori care s-au săturat de birocraţia românească sunt germanii de la RWE. Grupul de utilităţi a anunţat săptămâna trecută, la construcţia unui parc eolian în Dobrogea, pe motiv că nu a obţinut toate avizele de construcţie. "RWE a vândut înapoi către Sabloal participaţia de 90% pe care o avea în proiectul eolian de 147 MW de la Mihai Viteazul, din cauză că această firmă nu a reuşit să obţină avizele de construcţie necesare. Pe lângă asta, mai era şi problema dreptului de proprietate asupra terenurilor", spunea Karin Canta, directorul de proiecte eoliene pentru sud-estul Europei şi Turcia, din cadrul grupului german. RWE preluase de la firma Sabloal din Oradea participaţia la acest proiect în decembrie 2009. Un proiect eolian are nevoie de mai mult de 80 de avize şi autorizaţii, iar obţinerea acestora durează circa doi ani, potrivit experţilor din piaţa energiei.
Reactoarele de la Cernavodă, pierdute în bâlbâieli
Tot săptămâna trecută, un alt şoc a avut loc în lumea energiei. Realizarea reactoarelor 3 şi 4 de la Cernavodă, proiect de 4 miliarde de euro, stă într-un fir de păr, după ce GDF Suez, Iberdrola şi RWE au decis să se retragă, invocând incertitudinile economice şi privind piaţa energiei. "GDF Suez, RWE şi Iberdrola au decis să nu continue participarea la proiectul nuclear Cernavodă. Incertitudinile economice şi referitoare la piaţă care înconjoară acest proiect, având legătură mai ales cu actuala criză financiară, nu sunt compatibile cu cerinţele de capital ale unui nou proiect de energie nucleară", se arăta într-un comunicat comun al celor trei grupuri energetice. Decizia vine după ce grupul CEZ, care a fost ce mai critic cu statul român în privinţa proiectului, a anunţat că se retrage în toamna anului trecut. Astfel, în proiect a mai rămas doar statul român împreună cu Enel şi ArcelorMittal. De altfel, răzgândirea statului e cea care a ţinut în aer proiectul timp de patru ani. Dacă în 2007 se stabilise că Nuclearelectrica va avea doar 20% din acţiuni şi din costuri, participând cu activele de pe platformă, ulterior, ministerul Economiei a decis ca statul să deţină 51%. Decizia a fost luată în baza unor sondaje care arătau că populaţia avea mai multă încredere în proiect dacă statul ar fi majoritar. Au urmat noi negocieri cu grupurile europene şi între timp a sosit criza. Ulterior, finanţarea pe care trebuia să o aducă Nuclearelectrica proporţional cu titlurile deţinute, adică 2 miliarde de euro, a dispărut după ce banii din Fondul Naţional de Dezvoltare au fost cheltuiţi. Autorităţile au anunţat că vor din nou să fie minoritare, dar negocierile nu s-au finalizat nici până acum. Cele două reactoare cumulau 1.400 MW şi urmau să dubleze energia furnizată de centrala de la Cernavodă. Acum, cu două reactoare, Nuclearelectrica furnizează acum 17% din producţia naţională.
Citește pe Antena3.ro