x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Dacă n-ai smartphone, nu mănânci la restaurant

Dacă n-ai smartphone, nu mănânci la restaurant

de Diana Scarlat    |    06 Iun 2022   •   07:40
Dacă n-ai smartphone, nu mănânci la restaurant

În pandemie, terasele și restaurantele nu au avut voie să dea meniurile printate, pentru a se evita contactul cu suprafețele posibil contaminate, iar noutatea introdusă pe piață a fost folosirea unor meniuri digitale, sub formă de QR code, scanabile cu telefonul mobil. După eliminarea restricțiilor, restaurantele și terasele au păstrat codurile QR pe care le oferă consumatorilor, în loc de meniurile clasice.

Oricât de progresist ar fi meniul sub formă de cod QR, încalcă flagrant legislația în vigoare. Președintele ANPC spune că nu a primit nicio sesizare în acest sens și din acest motiv nu s-au făcut verificări și nu s-au dat amenzi, în astfel de cazuri, dar îi roagă pe consumatori să sesizeze pe pagina de Facebook a instituției toate cazurile pe care le întâlnesc.

Cei care merg la terase sau restaurante fără telefon „smart” care să poată scana coduri QR se întâlnesc din ce în ce mai des cu situația în care li se pune în față o imagine cu pătrate, puncte și chenare, în loc de meniu. Ar putea alege pătratul din dreapta jos, cu garnitură de două puncte din stânga sus, uitându-se pe meniu, dar, chiar și așa, practica este ilegală, pentru că în meniul respectiv nu se specifică ce conțin pătratele și punctele. Aceasta este una dintre glumele care circulă pe rețelele de socializare, după ce mai mulți consumatori s-au revoltat și au scris despre experiențele nefericite pe care le-au avut. Legislația care protejează drepturile consumatorilor din România are prevederi extrem de clare în legătură cu obligativitatea afișării tuturor informațiilor despre produse, în meniu. Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a amendat și chiar a-nchis magazine, restaurante și terase, pentru lipsa etichetelor în limba română pe produse, pentru lipsa unor explicații cerute prin lege și pentru neafișarea clară a informațiilor în meniu. Deși au primit amenzi mai multe unități de alimentație publică pentru că le lipseau doar unele informații din meniu sau pentru că nu aveau meniurile afișate la vedere, în ultimele luni se întâmplă aceste lucruri în aproape toată țara, fără a atrage atenția inspectorilor ANPC: din ce în ce mai multe restaurante și terase oferă doar meniuri sub formă de cod QR, în locul celor tipărite.

Teama că li se fură date personale

Consumatorii din România nu pot fi obligați să aibă smartphone și să-l folosească atunci când merg la un restaurant sau la o terasă. Unii proprietari ai acestor unități de alimentație publică au considerat, însă, că își pot obliga clienții să primească meniurile doar sub formă de cod QR, fără a avea alternativa clasică. Astfel, nu au acces la informația din meniu clienții fără telefon de ultimă generație, ceea ce e absolut ilegal, nu doar din punct de vedere al discriminării, ci și pentru că sunt încălcate prevederile legii. Unii dintre consumatori nu știu să folosească telefoanele pentru a scana aceste coduri, alții nu vor să le folosească, pentru a nu oferi acces oricui la datele personale din telefonul mobil. Până acum nu a garantat nimeni securizarea datelor, în cazul scanării codurilor QR de la terase și restaurante, iar talentele hackerilor sunt foarte bine cunoscute, astfel încât oamenii se întreabă, pe bună dreptate, de ce există această breșă de securitate cibernetică, încurajată de instituțiile statului. Tot aici se încadrează și GDPR, datele personale putând fi folosite de cei care ar putea avea acces la bazele de date rezultate în urma înregistrării clienților care scanează codurile QR.

Au lipsit sesizările consumatorilor

Totuși, ANPC nu a dat până acum nicio amendă pentru lipsa meniurilor și impunerea scanării unor coduri QR. Președintele ANPC, Horia Constantinescu, a explicat, pentru Jurnalul, că nu este vorba despre dublă măsură sau protejarea unităților de alimentație publică în care există doar meniu sub formă de cod QR, ci este vina consumatorilor că nu au sesizat până acum astfel de cazuri, pentru a se putea face verificări. „Până acum nu am primit nicio sesizare în legătură cu asemenea situații. Cei care se confruntă cu ele ar trebui să scrie pe pagina oficială a ANPC. Eu citesc personal toate sesizările care vin pe pagina de Facebook”, a declarat Horia Constantinescu, președintele ANPC. Acesta mai spune că inspectorii ANPC nu pot merge în toate unitățile, să facă verificări, din cauza problemelor cu deficitul de personal, iar sesizările din partea consumatorilor sunt esențiale. Propune chiar o campanie de informare și conștientizare, în acest sens, în colaborare cu presa. ANPC promite că va începe o razie după ce va avea sesizări de la consumatori.

 

Mulți dintre cei care sunt revoltați de lipsa intervenției din partea ANPC spun că nici la telefon nu se pot face sesizări, nici prin aplicația oficială a instituției, care se blochează. Președintele ANPC spune că sesizările se pot face pe pagina de Facebook a instituției, pe care o verifică personal.

×