Să știi că este legal să conduci utilaje agricole pe drumurile publice, așa că nu ai de ce să dai vina pe tractorist. Mai ales că este singura cale prin care un lucrător al câmpului poate să ajungă la arat sau la recoltat. Dar de ce merg atât de încet tractoarele? De ce, dacă au un motor imens, nu prind și viteză? Ei bine, la această necunoscută vom răspunde în articolul de față.
Tractoarele merg încet pentru că au un cuplu mare atunci când creșterea rotațiilor motorului este necesară pentru transportul încărcăturilor de mare tonaj. Iar acesta este scopul pentru care a fost creat tractorul. Motorul dezvoltă puterea necesară pentru ca tractorul să fie condus, în special, pe teren accidentat. Suprafața pe care rulează cel mai des un tractor nu este asfaltul, ci pământul denivelat și plin de gropi, chiar șanțuri.
Într-un mediu de lucru ostil și pe un teren agricol, viteza nu te ajută la nimic. Așa că este normal ca un tractor să nu fie rapid nici pe șosele, nici pe câmp. Tractarea unor remorci încărcate cu tone de cereale sau trasul de un plug care intră în sol metri buni necesită, de asemenea, o viteză mică de deplasare. Tocmai de aceea, de regulă, viteza maximă a unui tractor este de 40 de kilometri pe oră. În Statele Unite ale Americii, acest indicator este de 30 de kilometri pe oră, așa că noi, europenii, ne putem considera norocoși.
Unele tractoare fabricate după anul 1994 ating o viteză maximă de 50 de kilometri pe oră, datorită unei cutii de viteze performante și o suspensie mai bună față de generațiile anterioare. Tractoarele sunt încadrate în categoria de vehicule cu deplasare lentă, așa că lucrurile nu se vor schimba prea curând. Doar avansul tehnologic și nevoia fermierilor de a atinge măcar viteza maximă legală de circulație în localitate a făcut ca unele modele de top să ajungă la 65-70 de kilometri pe oră.
În unele cazuri, producătorii de tractoare au mers chiar mai departe de limita legală și au transformat utilajele agricole în adevărați bolizi. Este cazul producătorului britanic Joseph Cyril Bamford, sau JCB, așa cum este recunoscut la nivel global. Cel mai rapid tractor din lume este JCB Fastrac Two, care are 1.016 cai putere și atinge 217 kilometri pe oră, însă acest utilaj este mai degrabă o demonstrație de forță decât un echipament agricol practic.
Pe lângă viteza de deplasare, una dintre surprizele neplăcute pe care le poate avea un șofer este întâlnirea cu un tractor pe drumurile publice pe timp de noapte. Atunci, pericolele sunt și mai mari. Dar, din nou, tractoristul este acoperit de litera legii, atâta timp cât utilajul agricol pe care îl conduce este dotat cu faruri și stopuri, pe lângă luminile de lucru. Așadar, nimic nelalocul lui nici în acest caz. Trebuie doar să vă înarmați cu răbdare și să conduceți cu atenție.
Revenind la viteză, Seria 8000 de tractoare JCB ajunge la cea mai mare viteză pentru un astfel de utilaj, respectiv 70 de kilometri pe oră. Dar luați în calcul că vorbim despre tractoare de serie, care se află în producție și nu au nicio legătură cu prototipul JCB Fastrac Two. Trebuie să ținem cont că tractoarele sunt fabricate pentru fermieri și pentru lucrul în fermă, și nu pentru șoferi care vor să conducă rapid. Scopul este facilitarea muncii, nu viteza.
Ca regulă generală, tractoriștii trebuie să meargă cât mai aproape de marginea drumului cu putință și să le permită șoferilor să îi depășească. De asemenea, dacă au de făcut un drum mai lung și se formează o coloană mare de mașini în spatele lor, este recomandat ca tractoriștii să găsească un refugiu și să staționeze până sunt depășiți de șoferii respectivi. Ideea de bază e să nu devii un impediment major pentru participanții la trafic și să nu-i pui pe aceștia în pericol.
Conduceți prudent și nu uitați că viteza medie pe care o poate atinge un tractor este de maximum 40 de kilometri pe oră.