x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie De ce nu vin mai mulţi turişti străini în România

De ce nu vin mai mulţi turişti străini în România

de Elena Stan    |    21 Mai 2014   •   16:31
De ce nu vin mai mulţi turişti străini în România
Doar 1% din agenţiile româneşti sunt axate pe incoming şi oferă pachete de tip circuit, city break sau odihnă
România a fost vizitată anul trecut de circa 1,7 milioane de turişti străini, aceştia reprezentând circa 18% din totalul circulaţiei turistice.
Numărul acestora a fost cu mult mai mic decât al celor care au mers în ţările vecine. Astfel, ponderea turiştilor străini în Bulgaria a fost de 67% , în Ungaria, de circa 50%, în Cehia, 53% şi 71% în Austria. Statele din care vin în România cei mai mulţi turişti, potrivit înregistrărilor la punctele de frontieră, sunt Ungaria, Bulgaria, Germania, Italia, Polonia şi Austria.

Potrivit specialiştilor în domeniu, România atarge puţini turişti străini, comparativ cu ţările din jur, deoarece foarte puţine agenţii de turism se ocupă de incoming. În România, dintre cele peste 2.000 de agenţii de turism înregistrate, doar 20 au activate de incoming preponderentă în structura afacerilor, din păcate, prea puţine pentru a putea atrage un număr semnificativ mai mare de turişti străini, potrivit Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT).
“Dacă autorităţile ar recunoaşte incomingul ca activitate de export de servicii, numărul turiştilor străini veniţi în România ar creşte şi am putea ajunge de la 2% din PIB la 6% - nivelul de potenţial estimat de World Tourism & Travel Council în cazul ţării noastre”, a explicat Lucia Morariu, preşedintele ANAT. “Recunoaşterea incomingului ca activitate de export de servicii poate aduce anual în ţară un plus de 2 milioane de euro din care pot fi plătite lunar 20.000 de pensii de 450 de lei”, a declarat Gheorghe Fodoreanu, fost preşedinte ANAT şi proprietarul unei agenţii specializate în activitate de incoming.

Touroperatorii români de incoming semnează parteneriate cu touroperatori din alte ţări, iar turiştii care vin, cumpără pachetele de la acei touroperatori. Pentru a semna aceste contracte, touroperatorii români trebuie să participe la târguri internaţionale de turism dar mai ales să câştige încrederea partenerilor comerciali din străinătate, explică Traian Bădulescu, consultant turistic.

Străinii au cheltuit 1 miliard de euro

Turiştii străini, veniţi în România special pentru petrecerea timpului liber, preferă city break-urile, circuitele generale şi de nişă, precum cele culturale, viticole sau istorice, dar şi pachetele de odihnă. Restul turiştilor străini ajung în România în interes de serviciu. Anul trecut, turiştii străini au petrecut 3,5 milioane de nopţi în ţara noastră şi au cheltuit 4,8 miliarde de lei (echivalentul a 1,08 miliarde de euro, respectiv 635,29 de euro de persoană), se arată într-un comunicat al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT).

Specialiştii cer reducerea TVA
ANAT a propus Ministerului Finanţelor să acorde stimulente pentru a creşte numărul agenţiilor care să aducă străini în România, în condiţiile în care pentru anul acesta, Organizaţia Mondială a Turismului (OMT) prognozează o creştere cu 4%-5% a numărului de turişti la nivel mondial. “Dacă statul român doreşte cu adevărat să sprijine turismul de sosire a turiştilor străini (incoming), trebuie să facă ceea ce fac şi alţii - să scadă TVA-ul în alimentaţia pentru turism, să aplice cota TVA scutit cu drept de deducere ca pentru orice alt export, să investească în infrastructura suport şi în promovarea externă agresivă şi concertată pe pieţele ţintă”, declară Lucia Morariu.

Specialiştii atrag atenţia asupra faptului că anul acesta, România poate atrage un număr mai mare de turişti străini din Republica Moldova, ca urmare a ridicării vizelor pentru moldoveni de la 28 aprilie. China este, de asemenea, o piaţă cu potenţial.


×
Subiecte în articol: agentii turism