Dezvoltatorii gazoductului Nabucco trebuie să se grăbească la stabilirea tarifelor de tranzit şi depozitare pentru a contracta credite şi să inceapă propriu-zis construcţia. Investiţia de 5 miliarde de euro va scăpa Europa de monopolul gazelor ruseşti livrate de Gazprom.
Dezvoltatorii gazoductului Nabucco trebuie să se grăbească la stabilirea tarifelor de tranzit şi depozitare pentru a contracta credite şi să inceapă propriu-zis construcţia. Investiţia de 5 miliarde de euro va scăpa Europa de monopolul gazelor ruseşti livrate de Gazprom.
Companiile care sunt acţionari la proiectul Nabucco trebuie să decidă rapid in privinţa tarifelor de tranzit şi depozitare pentru a putea negocia apoi cu mai multe bănci ofertele de creditare. Potrivit studiului "Central and Eastern European Oil& Gas Sector Report" din luna octombrie al Erste Bank, hotărărea in domeniul tarifelor este văzută drept un "element critic, in privinţa căruia alte intărzieri vor reduce şansele de succes" ale proiectului.
AVANTAJ. In raport se precizează că acţionarii puternici ai Nabucco, OMV, MOL, Transgaz, Bulgargaz şi Botas ar trebui să favorizeze proiectul datorită diversificării furnizorilor. Se menţionează că există mai mulţi concurenţi pentru Nabucco: Nordstream, direct din Rusia spre Germania pe sub marea Baltică, Bluestream, Southstream, din Rusia in Bulgaria, şi LNG, care va aduce gaze naturale din Algeria. In acelaşi timp, incurajarea acestora va fi pozitivă pentru consumatorii din Uniunea Europeană. Nabucco este incă in fazele iniţiale, iar tarifele de transport vor fi mai mari decăt in cazul altor conducte. Acest lucru este văzut de experţii Erste drept un avantaj, deoarece alte gazoducte trebuie modernizate in următorii ani. "Dimensiunile proiectului Nabucco nu sunt unice pentru companiile gen Gazprom, insă este relativ intensiv din punctul de vedere al capitalului, iar implicarea Uniunii Europene este necesară", se menţionează in cercetare.
MONOPOLUL RUS. Raportul precizează că in 2005 doar 42% din consumul de gaze naturale a fost suplinit din producţie proprie, principalii furnizori fiind Rusia, Norvegia şi Algeria. Insă Rusia deţine "aproape un monopol" pentru gaz, deoarece două treimi din importul de gaze naturale provin din această ţară.
Analiza Erste arată, insă, că nici poziţia Gazprom nu este "de neclintit" din cauza a trei motive. In primul rănd, Gazprom a investit in acest an aproape 17 miliarde de dolari in achiziţii de companii, insă doar 3 miliarde de dolari in producţia internă, ceea ce implică o mare lacună de investiţii in sectorul explorării. In acelaşi timp, conductele Gazprom sunt vechi şi trebuie modernizate. Al treilea motiv este că Gazprom este deja implicat in proiectele Nordstream, Southstream şi Altai, care necesită şi ele finanţare. De asemenea, se menţionează dificultăţile permanente cu tranzitul gazelor prin Belarus, Ucraina, Polonia şi Turcia.
Investiţii de 5 miliarde de euro
Raportul realizat de Erste Bank mai menţionează faptul că MOL, in cooperare cu guvernul maghiar, doreşte construirea unui depozit uriaş, care să asigure rezerve pentru 90 de zile. Conform cercetării, tensiunile dintre OMV şi MOL in privinţa preluării companiei ungare n-ar trebui să ameninţe in vreun fel construirea Nabucco.
Costul total al proiectului Nabucco este evaluat de experţi la 5 miliarde de euro, in creştere cu 400 de milioane de euro faţă de evaluările iniţiale ale consorţiului. Recent, presa internaţională a relatat că vor fi acceptaţi incă doi acţionari la proiectul reţelei gigantice, Gas de France şi grupul german RWE.
daniel.ionascu@jurnalul.ro