x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Podul prăbușit de la Grădiștea trimite pe o rută ocolitoare „Anul european al căilor ferate”

0
Autor: Adrian Stoica 31 Mai 2021 - 08:00
Podul prăbușit de la Grădiștea trimite pe o rută ocolitoare „Anul european al căilor ferate”
Vezi galeria foto


Anul 2021 a fost declarat de către Comisia Europeană „Anul european al căilor ferate”. El va fi marcat de autoritățile feroviare europene prin punerea în circulație a unui tren denumit simbolic „Connecting European Express”. Va pleca din Lisabona, pe 2 septembrie, și își va încheia traseul european pe 7 octombrie, la Paris. Trenul va intra în România pe la Giurgiu, în data de 17 septembrie, și va urma ruta Giurgiu - București - Brașov - Sibiu - Oradea - Arad, ieșind din țară pe 18 septembrie. Ruta trenului european va fi întreruptă brusc după intrarea în România, pentru că ea dă în podul de la Grădiștea, de peste râul Argeș, prăbușit în vara anului 2005, în urma viiturilor. Oferta noastră pentru „Connecting European Express” va fi un ocol pe la Videle, pentru a ajunge la București, iar în lipsa acestui pod, în loc să facă 74 de kilometri, trenul va face 118. Într-un fel, am putea spune că podul prăbușit de la Grădiștea s-a transformat într-un simbol al neputinței autorităților române de a face o infrastructură modernă de cale ferată.

 

 

 

Au trecut mai bine de 16 ani de când podul de 100 de metri, aflat la mai puțin de 30 de kilometri de București, s-a prăbușit. De atunci, 20 de miniștri ai Transporturilor au promis că-l vor reface, dar au eșuat rând pe rând. De atunci am avut parte doar proiecte, calcule şi promisiuni. Actualul deținător al portofoliului de la Transporturi, Cătălin Drulă, cel de-al 21 ministru din această listă interminabilă, face o nouă încercare de a-l reface. Deși podul de la Grădiștea a devenit în timp un subiect permanent de campanie electorală, lucrurile nu au depășit nivelul promisiunilor mai bine de 10 ani. Abia în 2016 s-a obținut o finanțarea europeană pentru reconstrucția lui, dar acest lucru nu a fost de ajuns pentru a și începe lucrările. Linia București - Giurgiu este o importantă legătură feroviară între Coridorul Rin - Dunăre şi ţările din sud-estul Europei (Bulgaria, Grecia, Turcia), prin traversarea Dunării pe Podul Prieteniei, în sectorul de graniță dintre România și Bulgaria.

 

151 de ani de  istorie

 

Pe lângă utilitatea ei, ruta București - Giurgiu are și o semnificație istorică, ea fiind prima linie de cale ferată construită în Principatele Române.  Pe data de 31 octombrie 2020, s-au împlinit 151 de ani de la inaugurarea ei.  În anul 1866, guvernul român a semnat un contract cu compania engleză „John Trevor Barclay & John Staniforth“ pentru construcția acestei căi ferate care să facă legătura dintre Capitală și portul dunărean Giurgiu. Ea era pusă în funcțiune în octombrie 1869. Ruta feroviară avea o mare importanță, în principal, pentru transporturile de marfă, deoarece permitea transportul de produse agricole din interiorul țării către Dunăre și, mai departe, spre Marea Neagră.

 

Porr Construct a câștigat contractul

 

Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA și compania austriacă Porr Construct au semnat abia pe 4 decembrie 2020, contractul pentru „Modernizarea liniei CF București Nord - Jilava - Giurgiu Nord - Giurgiu Nord Frontieră, Lot 1: „Redeschiderea circulației feroviare pe podul CF peste râul Argeș, între Vidra și Comanaˮ, contract în valoare de 472.049.303,77 lei, fără TVA, finanțat din fonduri nerambursabile. Durata contractului este de 91 de luni, din care șase luni proiectare, 24 luni pentru execuția lucrărilor și garanția de minimum 60 de luni.  Pe lângă construcția podului peste râul Argeș, între haltele Vidra și Grădiștea, contractul mai vizează construcția unui pod peste râul Sabar și modernizarea a încă două poduri, unul peste Sabar și unul peste Neajlov.

 

Proiectul începe cu o nouă întârziere

 

Deși are desemnat un executat, proiectul nu are încă și un supervizor. Licitația pentru desemnarea acestui a avut termen de depunere a ofertelor data de 24 mai, la mai bine de un an de la lansarea licitației de execuție. În aceste condiții, este de așteptat ca proiectul de reconstrucție a podului să înceapă cu o întârziere, având în vedere că rolul supervizorului este acela de a verifica și aproba soluțiile tehnice proiectate.

 

Povestea unei prăbușiri

 

-După prăbușirea podului, în 2007 a fost aprobată întocmirea unui studiu de fezabilitate pentru stabilirea variantei de proiectare și execuție a unui nou pod. Acesta a fost gata în 2008, dar în 2011 a fost revizuit;

 

-În 2008 și 2011 au fost emise mai multe hotărâri de guvern prin care au fost aprobați indicatorii tehnico-economici, dar nu s-au alocat și fondurile necesare pentru refacerea lui;

 

-În 2011 autoritățile estimau că lucrările vor începe în 2012, dar nu s-a întâmplat nimic până la expirarea termenului, astfel că în 2014 se lua în calcul deja elaborarea unui nou studiu de fezabilitate;

 

-În 2016 au fost obținute fonduri europene pentru finanțarea proiectului, iar autoritățile estimau că podul va fi dat în folosință în 2018;


-Ulterior, acest termen a devenit 2019, după care a fost mutat în trimestrul al patrulea din 2020;


-În septembrie 2017 s-a semnat contractul cu Baicons Impex - Acciona Ingenieria pentru elaborarea unui nou studiu de fezabilitate pentru modernizarea căii ferate București-Giurgiu, inclusiv pentru repararea podului;

 

-În august 2019 era lansată licitația pentru  „Modernizarea liniei CF București Nord - Jilava - Giurgiu - Nord Frontieră, -Lot 1 Redeschiderea circulației feroviare pe pod peste râul Argeș, între Vidra și Grădiștea”. La licitație nu s-a înscris nicio companie; 

 

-Pe 7 februarie 2020, a fost lansată o nouă procedură  de achiziție pentru proiectare și execuție având ca termen 6 luni proiectarea și 24 luni execuția. După mai multe prelungiri ale termenelor de depunere, în final a fost primită, pe data de 24 aprilie 2020, o singură ofertă, care a și fost declarată câștigătoare;

 

Citeşte mai multe despre:   gradistea,   București – Giurgiu

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Statul aduce la bursă Hidroelectrica în a doua jumătate a anului - ministru

Statul aduce la bursă Hidroelectrica în a doua jumătate a anului - ministru
România va oferi la bursă un pachet minoritar de acțiuni la Hidroelectrica în a doua jumătate a anului 2022, a declarat ministrul Energiei Virgil Popescu pentru Reuters, în încercarea de a revigora piața de...

Alfred Stern, CEO al grupului OMV, este noul preşedinte al Petrom, în locul lui Rainer Seele

Alfred Stern, CEO al grupului OMV, este noul preşedinte al Petrom, în locul lui Rainer Seele
OMV Petrom (SNP), cea mai mare companie de la bursa de la Bucureşti în termeni de capitalizare, a anunţat vineri că Alfred Stern, noul director general al grupului austriac OMV, a fost numit preşedinte al...

Piața asigurărilor în creștere. Volumul primelor brute subscrise s-a majorat cu peste 8%

Piața asigurărilor în creștere. Volumul primelor brute subscrise s-a majorat cu peste 8%
Piaţa asigurărilor a ajuns la un volum al primelor brute subscrise de 3,19 mld. lei, în creştere cu 8,2%, comparativ cu perioada similară a anului trecut, potrivit raportului publicat de Autoritatea de Supraveghere...

(P) De unde sa cumperi cele mai bune piese de drujba Stihl ca raport calitate-pret?

(P) De unde sa cumperi cele mai bune piese de drujba Stihl ca raport calitate-pret?
Galerie Foto Dintre drujbele folosite la nivel mondial, brand-ul Stihl este printre cele mai cunoscute si apreciate, datorita productivitatii, eficientei si tehnologiilor de ultima ora. Nu doar inovatia si atentia oferita pentru...

Deficitul bugetar a scăzut la 1,68% din PIB în trimestrul al doilea din 2021

Deficitul bugetar a scăzut la 1,68% din PIB în trimestrul al doilea din 2021
În al doilea trimestru al anului 2021, bugetul general consolidat a înregistrat un deficit în valoare de 19,17 miliarde de lei, respectiv 1,68% din PIB, cu 10,74 miliarde de lei sub nivelul prognozat pentru...

UPDATE Compania Arctic Stream a ajuns la o capitalizare de 141 milioane lei la BVB

UPDATE  Compania  Arctic Stream a ajuns la o capitalizare de 141 milioane lei la BVB
Compania Arctic Stream (simbol AST), integrator de infrastructură şi securitate IT, companie controlată în proporţie de 66% de Dragoş Diaconu, a încheiat prima şedinţă de tranzacţionare la Bursa de la Bucureş...

Titlurile de stat Tezaur pot fi cumpãrate și în luna august 2021

Titlurile de stat Tezaur pot fi cumpãrate și în luna august 2021
Ministerul Finanțelor a anunțat că titlurile de stat Tezaur vor putea fi cumpărate și în luna august. Ministerul va face trei noi emisiuni de titluri de stat în cadrul acestui program. Potrivit unui...

Agroland Agribusiness a atras 10 milioane de lei printr-un plasament privat de obligaţiuni

Agroland Agribusiness a atras 10 milioane de lei printr-un plasament privat de obligaţiuni
Agroland Agribusiness (simbol bursier AAB), companie care vinde input-uri pentru agricultură, parte a grupului Agroland, a încheiat anticipat, chiar în prima zi, o ofertă primară de vânzare de obligaţiuni de tip...

Reducerea risipei alimentare poate aduce beneficii fiscale

Reducerea risipei alimentare poate aduce beneficii fiscale
Risipa alimentară reprezintă o preocupare din ce în ce mai mare la nivel global, fiind în atenția principalelor organizații mondiale, dar și a autorităților naționale, care monitorizează fenomenul și caută...

Bitdefender: Val masiv de e-mail-uri de șantaj în România. Hackerii cer 1.250 de dolari

Bitdefender: Val masiv de e-mail-uri de șantaj în România. Hackerii cer 1.250 de dolari
Cercetătorii în securitate informatică de la Bitdefender au depistat o campanie amplă de e-mail-uri de șantaj care păcălesc țintele că atacatorii ar avea acces la toate conturile și ar deține imagini...

Încasări record din TVA. 36 miliarde de lei în primul semestru din 2021

Încasări record din TVA. 36 miliarde de lei în primul semestru din 2021
Statul a încasat din TVA 36 miliarde de lei în primele 6 luni din 2021, un nivel record în termeni nominali, arată execuţia bugetară publicată de Finanţe. Încasările din TVA au crescut atât în...

Comisia Europeană a aprobat condiționat preluarea Telekom Romania de către Orange

Comisia Europeană a aprobat condiționat preluarea Telekom Romania de către Orange
Comisia Europeană și-a dat acceptul pentru preluarea Telekom Romania (TKR) de către Orange SA, în bara Regulamentului UE privind concentrările economice. Organe preia astfel 30%...

Alertă la Cernavodă. Unitatea 2 s-a deconectat de la sistemul energetic, în urma unei avarii

Alertă la Cernavodă. Unitatea 2 s-a deconectat de la sistemul energetic, în urma unei avarii
Unitatea 2 a CNE Cernavodă s-a deconectat automat de la Sistemul Energetic National miercuri seara, ca urmare a unei avarii în sistemul energetic care a afectat partea clasică, fătă a fi afectate funcțiile de...

Mâncarea falsă care ne invadează frigiderul

Mâncarea falsă care ne invadează frigiderul
Galerie Foto Foarte mulți români își doresc să mănânce sănătos, iar acest trend al ultimilor ani a fost exploatat de falsificatorii de produse Bio, Eco, naturale și tradiționale care au invadat piața românească,...
Serviciul de email marketing furnizat de