x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Podul prăbușit de la Grădiștea trimite pe o rută ocolitoare „Anul european al căilor ferate”

0
Autor: Adrian Stoica 31 Mai 2021 - 08:00
Podul prăbușit de la Grădiștea trimite pe o rută ocolitoare „Anul european al căilor ferate”
Vezi galeria foto


Anul 2021 a fost declarat de către Comisia Europeană „Anul european al căilor ferate”. El va fi marcat de autoritățile feroviare europene prin punerea în circulație a unui tren denumit simbolic „Connecting European Express”. Va pleca din Lisabona, pe 2 septembrie, și își va încheia traseul european pe 7 octombrie, la Paris. Trenul va intra în România pe la Giurgiu, în data de 17 septembrie, și va urma ruta Giurgiu - București - Brașov - Sibiu - Oradea - Arad, ieșind din țară pe 18 septembrie. Ruta trenului european va fi întreruptă brusc după intrarea în România, pentru că ea dă în podul de la Grădiștea, de peste râul Argeș, prăbușit în vara anului 2005, în urma viiturilor. Oferta noastră pentru „Connecting European Express” va fi un ocol pe la Videle, pentru a ajunge la București, iar în lipsa acestui pod, în loc să facă 74 de kilometri, trenul va face 118. Într-un fel, am putea spune că podul prăbușit de la Grădiștea s-a transformat într-un simbol al neputinței autorităților române de a face o infrastructură modernă de cale ferată.

 

 

 

Au trecut mai bine de 16 ani de când podul de 100 de metri, aflat la mai puțin de 30 de kilometri de București, s-a prăbușit. De atunci, 20 de miniștri ai Transporturilor au promis că-l vor reface, dar au eșuat rând pe rând. De atunci am avut parte doar proiecte, calcule şi promisiuni. Actualul deținător al portofoliului de la Transporturi, Cătălin Drulă, cel de-al 21 ministru din această listă interminabilă, face o nouă încercare de a-l reface. Deși podul de la Grădiștea a devenit în timp un subiect permanent de campanie electorală, lucrurile nu au depășit nivelul promisiunilor mai bine de 10 ani. Abia în 2016 s-a obținut o finanțarea europeană pentru reconstrucția lui, dar acest lucru nu a fost de ajuns pentru a și începe lucrările. Linia București - Giurgiu este o importantă legătură feroviară între Coridorul Rin - Dunăre şi ţările din sud-estul Europei (Bulgaria, Grecia, Turcia), prin traversarea Dunării pe Podul Prieteniei, în sectorul de graniță dintre România și Bulgaria.

 

151 de ani de  istorie

 

Pe lângă utilitatea ei, ruta București - Giurgiu are și o semnificație istorică, ea fiind prima linie de cale ferată construită în Principatele Române.  Pe data de 31 octombrie 2020, s-au împlinit 151 de ani de la inaugurarea ei.  În anul 1866, guvernul român a semnat un contract cu compania engleză „John Trevor Barclay & John Staniforth“ pentru construcția acestei căi ferate care să facă legătura dintre Capitală și portul dunărean Giurgiu. Ea era pusă în funcțiune în octombrie 1869. Ruta feroviară avea o mare importanță, în principal, pentru transporturile de marfă, deoarece permitea transportul de produse agricole din interiorul țării către Dunăre și, mai departe, spre Marea Neagră.

 

Porr Construct a câștigat contractul

 

Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA și compania austriacă Porr Construct au semnat abia pe 4 decembrie 2020, contractul pentru „Modernizarea liniei CF București Nord - Jilava - Giurgiu Nord - Giurgiu Nord Frontieră, Lot 1: „Redeschiderea circulației feroviare pe podul CF peste râul Argeș, între Vidra și Comanaˮ, contract în valoare de 472.049.303,77 lei, fără TVA, finanțat din fonduri nerambursabile. Durata contractului este de 91 de luni, din care șase luni proiectare, 24 luni pentru execuția lucrărilor și garanția de minimum 60 de luni.  Pe lângă construcția podului peste râul Argeș, între haltele Vidra și Grădiștea, contractul mai vizează construcția unui pod peste râul Sabar și modernizarea a încă două poduri, unul peste Sabar și unul peste Neajlov.

 

Proiectul începe cu o nouă întârziere

 

Deși are desemnat un executat, proiectul nu are încă și un supervizor. Licitația pentru desemnarea acestui a avut termen de depunere a ofertelor data de 24 mai, la mai bine de un an de la lansarea licitației de execuție. În aceste condiții, este de așteptat ca proiectul de reconstrucție a podului să înceapă cu o întârziere, având în vedere că rolul supervizorului este acela de a verifica și aproba soluțiile tehnice proiectate.

 

Povestea unei prăbușiri

 

-După prăbușirea podului, în 2007 a fost aprobată întocmirea unui studiu de fezabilitate pentru stabilirea variantei de proiectare și execuție a unui nou pod. Acesta a fost gata în 2008, dar în 2011 a fost revizuit;

 

-În 2008 și 2011 au fost emise mai multe hotărâri de guvern prin care au fost aprobați indicatorii tehnico-economici, dar nu s-au alocat și fondurile necesare pentru refacerea lui;

 

-În 2011 autoritățile estimau că lucrările vor începe în 2012, dar nu s-a întâmplat nimic până la expirarea termenului, astfel că în 2014 se lua în calcul deja elaborarea unui nou studiu de fezabilitate;

 

-În 2016 au fost obținute fonduri europene pentru finanțarea proiectului, iar autoritățile estimau că podul va fi dat în folosință în 2018;


-Ulterior, acest termen a devenit 2019, după care a fost mutat în trimestrul al patrulea din 2020;


-În septembrie 2017 s-a semnat contractul cu Baicons Impex - Acciona Ingenieria pentru elaborarea unui nou studiu de fezabilitate pentru modernizarea căii ferate București-Giurgiu, inclusiv pentru repararea podului;

 

-În august 2019 era lansată licitația pentru  „Modernizarea liniei CF București Nord - Jilava - Giurgiu - Nord Frontieră, -Lot 1 Redeschiderea circulației feroviare pe pod peste râul Argeș, între Vidra și Grădiștea”. La licitație nu s-a înscris nicio companie; 

 

-Pe 7 februarie 2020, a fost lansată o nouă procedură  de achiziție pentru proiectare și execuție având ca termen 6 luni proiectarea și 24 luni execuția. După mai multe prelungiri ale termenelor de depunere, în final a fost primită, pe data de 24 aprilie 2020, o singură ofertă, care a și fost declarată câștigătoare;

 

Citeşte mai multe despre:   gradistea,   București – Giurgiu

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

ASF retrage autorizația de funcționare pentru City Insurance. Compania intră în insolvență

ASF retrage autorizația de funcționare pentru City Insurance. Compania intră în insolvență
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF)  a anunțat, vineri, că retrage autorizația de funcționare pentru City Insurance. ASF a constatat incapacitatea de plată a companiei de asigurări, a...

Transelectrica vrea să facă investiţii de 3,73 miliarde de lei până în 2025

Transelectrica vrea să facă investiţii de 3,73 miliarde de lei până în 2025
Transelectrica (TEL) are un plan de investiţii de 3,73 miliarde de lei până în anul 2025, în proiecte precum creşterea capacităţii de interconexiune cu ţările vecine, printr-un mix de finanţare,...

Plăți de circa 400 de milioane de lei pentru investiții realizate prin PNDL

Plăți de circa 400 de milioane de lei pentru investiții realizate prin PNDL
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației a plătit vineri aproape 400 de milioane de lei pentru finalizarea a sute de lucrări de investiții realizate prin PNDL 1 și PNDL 2. Ministerul Dezvol...

Șomajul a fost de 5,1% în trimestrul II din 2020. Peste 62% din populația activă avea un loc de muncă

Șomajul a fost de 5,1% în trimestrul II din 2020. Peste 62% din populația activă avea un loc de muncă
Rata de ocupare a populaţiei în vârstă de muncă, între 15-64 ani, a fost de 62,4% în trimestrul al doilea al acestui an, cu 1,6% mai mare  față de perioada precedentă, arată datele INS. Circa...

Florin Cîțu vrea creșterea cu 8% a salariului minim înainte de sfârșitul anului

Florin Cîțu vrea creșterea cu 8% a salariului minim înainte de sfârșitul anului
Premierul Florin Cîțu vrea să propună patronatelor creșterea cu 8% a salariului minim înainte de sfârșitul anului.  "Discutăm acum. Vreau să fie aprobat cât mai repede, ca toate...

Ministerul de Finanţe a împrumutat de la bănci suma de 675 milioane lei

Ministerul de Finanţe a împrumutat de la bănci suma de 675 milioane lei
Ministerul de Finanţe a redeschis o emisiune de obligaţiuni scadentă în 2030 şi a împrumutat joi de la bănci suma de 675 milioane lei, cu 175 milioane lei peste nivelul programat, la o dobândă anuală de...

„Planul Butz”, stratagema care a modificat prin ricoșeu aspectul rasei umane

„Planul Butz”, stratagema care a modificat prin ricoșeu aspectul rasei umane
Galerie Foto În 1971, sondajele arătau că Richard Nixon avea să fie reales președinte în SUA. Războiul din Vietnam îi amenința popularitatea acasă, însă o chestiune la fel de importantă pentru alegători era creșterea...

De ce s-au scumpit gazele și energia, pe înțelesul politicienilor mirați

De ce s-au scumpit gazele și energia, pe înțelesul politicienilor mirați
Galerie Foto Cum era de așteptat, explozia prețurilor la energia electrică și gaze a luat prin surprindere Guvernul. În acest scandal, primul gând al premierului Cîțu a fost să lase ca lucrurile să se așeze de la sine,...

Analiză: BNR va începe o înăsprire treptată a politicii monetare

Analiză: BNR va începe o înăsprire treptată a politicii monetare
Criza COVID-19 a afectat semnificativ economia locală, care în 2020 a înregistrat o contracţie de minus 3,9%.  Cu toate că perioadele de supraîncălzire economică au provocat anumite îngrijorări,...

România, pe ultimul loc în UE la bugetul alocat de guvern pentru cercetare

România, pe ultimul loc în UE la bugetul alocat de guvern pentru cercetare
România a fost pe ultimul loc în clasamentul ţărilor membre ale Uniunii Europene după bugetul alocat de guvern pentru cercetare şi dezvoltare în 2020, conform datelor de la Eurostat, oficiul european de...

50% dintre angajaţi și-au căutat un nou loc de muncă în ultimele 12 luni

50% dintre angajaţi și-au căutat un nou loc de muncă în ultimele 12 luni
Aproximativ 50% dintre angajaţi au început să-ș caute un nou job, dar au renunţat la acesta cel puţin o dată în ultimele 12 luni, arată un studiu realizat de compania de recrutare GI România şi Dora Market...

Fondul Proprietatea dezaprobă schimbarea conducerii Salrom

Fondul Proprietatea dezaprobă schimbarea conducerii Salrom
Franklin Templeton International Services, în calitate de administrator de fond de investiții alternative și administrator unic al Fondului Proprietatea, își exprimă dezamăgirea față de schimbarea membrilor...

Klaus Iohannis a promulgat Legea consumatorului vulnerabil. Care sunt ajutoarele acordate de stat

Klaus Iohannis a promulgat Legea consumatorului vulnerabil. Care sunt ajutoarele acordate de stat
Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat Legea privind stabilirea măsurilor de protecţie socială pentru consumatorul vulnerabil de energie. Aceasta se va aplica dn 1 noiembrie 2021. Proiectul a fost aprobat...

UPDATE Fostul Combinat Chimic Făgăraș a fost demolat. Va fi construită o fabrică de peleți

UPDATE Fostul Combinat Chimic Făgăraș a fost demolat. Va fi construită o fabrică de peleți
O fabrică de peleți va fi construită în locul Combinatului Chimic de la Făgăraș. Clădirile acestuia au fost detonate controlat, miercuri, în cadrul unei acțiuni spectaculoase. Primarul orașului Făgăraș...
Serviciul de email marketing furnizat de