x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie PROPUNERI/Măsuri anticriză de la Finanţe

PROPUNERI/Măsuri anticriză de la Finanţe

de Elena Stan    |    21 Ian 2009   •   00:00

Amânarea plăţii TVA cu şase luni în sectorul  auto, precum şi eliminarea acesteia la export, extinderea programului Rabla, scutirea firmelor de la plata contribuţiilor sociale către bugetul de stat pentru persoanele angajate anul acesta, cu salariul de maximum 1.000 lei, reorientarea exporturilor româneşti către pieţe emergente etc. Acestea sunt câteva dintre cele 74 de măsuri din “Platforma comună de măsuri anticriză”, întocmită de Ministerul Finanţelor, ce urmează a fi aprobată de Executiv.

Triplarea taxei auto, înăsprirea condiţiilor de creditare şi situaţia de criză din domeniul auto au dus la blocarea pieţei. Executivul speră ca prima de casare şi amânarea TVA cu şase luni să ajute producătorii să depăşească situaţia
Foto: Christian Silva/Jurnalul Naţional

Criza economică mondială obligă autorităţile române să ia măsuri urgente, astfel încât efectele crizei să fie diminuate, iar populaţia să nu fie afectată foarte tare. Astfel, pentru a stimula crearea a cel puţin 50.000 locuri de muncă în microîntreprinderi, Executivul ar putea scuti firmele de plata contribuţiilor sociale pentru angajarea unei singure persoane cu salariul de maximum 1.000 lei. În cazul în care firmele ar fi nevoite să facă disponibilizări, acestea ar putea fi scutite de la plata contribuţiilor către bugetul de stat şi al asigurărilor sociale în cazul şomajului tehnic, însă nu mai mult de trei luni. O altă măsură anticriză o constituie reducerea birocraţiei, respectiv eliminarea a 25 de autorizaţii şi avize, în vederea derulării unei afaceri. Pentru asigurarea surselor de finanţare, Ministerul Finanţelor propune limitarea prin Legea bugetului de stat a cotelor destinate bugetelor locale din TVA, neimpozitarea profitului reinvestit şi instituirea unei taxe de poluare anuală, în funcţie de gradul de poluare al autovehiculului. De asemenea, propune achitarea cu prioritate a obligaţiilor financiare certe, lichide şi exigibile ale statului şi eşalonarea echilibrată a plăţii lunare a acestora în trim. I al anului 2009.

EXPORTUL TREBUIE REORIENTAT
Planul cuprinde un program naţional de susţinere şi promovare a brandurilor individuale ale firmelor şi produselor româneşti la export, precum şi deschiderea a cinci centre de promovare în parteneriat public-privat în Moscova, Beijing, Chişinău, Cairo şi New Delhi. Alte măsuri destinate sprijinirii mediului de afaceri vizează asigurarea constituirii, în cadrul CEC Bank, a unui fond destinat creşterii accesului microîntreprinderilor la finanţare, înfiinţarea Fondului de Contra-garantare a Creditelor pentru IMM-uri şi modificarea cadrului legislativ în scopul acordării prefinanţării în vederea accesării fondurilor structurale. În plus, compensarea pierderilor din exportul către statele din UE s-ar putea realiza prin reorientarea exporturilor româneşti de pe pieţele puternic afectate de criza financiară către pieţele emergente. Planul anticriză prevede şi eliminarea obligativităţii de plată a TVA la export, în concordanţă cu practicile comunitare, sau acceptarea instrumentelor bancare specifice pentru plata TVA la export. Totodată, pachetul de măsuri anticriză prevede şi generalizarea deciziei de neimpozitare a profitului reinvestit şi a dividendelor reinvestite.

AJUTOR ÎN INDUSTRIA AUTO
Una dintre cele mai grav afectate ramuri ale economiei este industria auto. Producătorii şi importatorii de autoturisme au înregistrat anul trecut o scădere semnificativă a vânzărilor, mulţi dintre aceştia fiind în pragul falimentului.

Pentru ca sectorul auto să facă faţă crizei, Guvernul ar putea aproba amânarea plăţii TVA cu 6 luni, şi acordarea unei prime de casare de 800 de euro pentru fiecare automobil reciclat în 2009. Pachetul de măsuri prevede şi facilitarea accesului la credite pentru furnizorii de componente auto, precum şi a utilizatorilor de autoturisme, prin bonificarea dobânzii, dar şi bonificări financiare pentru investiţiile în capacităţi noi în sector. Alte măsuri ce privesc relansarea industriei auto prevăd reducerea impozitului pe profit investit în modernizarea produselor şi tehnologiilor de realizare de componente auto, precum şi reducerea termenului de analizare şi promovare a proiectelor de accesare a fondurilor structurale. Ministerul Economiei vrea să sprijine reconversia persoanelor disponibilizate din industria auto, prin crearea unor mecanisme de cofinanţare a şcolarizării personalului pe perioada întreruperii temporare a activităţii.

Anul acesta, circa jumătate din totalul celor 220.000 de salariaţi din industria auto, respectiv 100.000, vor rămâne fără loc de muncă, potrivit estimărilor specialiştilor din domeniul auto.

×
Subiecte în articol: economic auto