x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Românii nu mai au bani să cumpere băuturi alcoolice

Românii nu mai au bani să cumpere băuturi alcoolice

de Daniela Ivan    |    05 Dec 2010   •   17:39
Românii nu mai au bani să cumpere băuturi alcoolice
Sursa foto: /Thinkstock

141148-thinkstock90159132.jpgConsumul de băuturi spirtoase – votcă, coniac, gin etc. – a scăzut de la 8,5 litri pe cap de locuitor în 2008 la 5 litri în 2010.  Din cauza efectelor recesiunii economice, a scăderii puterii de cumpărare, oamenii au cumpărat an de an mai puţin alcool, a declarat Romulus Dascălu, preşedintele patronatului Garant, pentru Mediafax. Acesta a spus că dacă în 2008 consumul de spirtoase din România era de 8,5 litri pe cap de locuitor, în 2009 a scăzut la 6 litri, iar estimările pentru acest an indică un consum de 5 litri.

“Pentru acest an estimăm un consum de 90-100 milioane de litri, în scădere cu 15%-20% comparativ cu anul trecut. Ca valoare, consumul din 2010 este estimat la circa 500 milioane de euro. În 2009 am avut o scădere a consumului de peste 25%”, apreciază Dascălu. Vânzările au scăzut în condiţiile în care preţurile au crescut în acest an cu 5%-7%, pe fondul devalorizării leului în raport cu euro.

“Din cauza crizei, foarte mulţi oameni s-au mutat pe autoconsum. Estimez că şi anul viitor va fi la fel de prost, pentru că piaţa băuturilor merge aşa cum merge şi economia”, a spus preşedintele Garant. El a mai adăugat că zeci de firme mici şi mijlocii din domeniu au fost închise, iar un număr mare de firme mari şi mijlocii au lucrat la jumătate din capacitate. Din acest motiv, peste 7.000 de persoane din industrie şi-au pierdut locurile de muncă în 2010.

Nici producătorii de bere nu o duc mai bine. Membrii asociaţiei Berarii României au vândut 7,4 milioane de hectolitri de bere până la jumătatea acestui an, ceea ce înseamnă o scădere de 11% faţă de primul semestru al lui 2009, când volumul vânzărilor era de 8,3 milioane de hectolitri. Criza economică generală a afectat şi piaţa berii din România şi a determinat schimbări ale obiceiurilor de consum ale românilor, o parte dintre aceştia ieşind mai puţin în oraş, alegând varianta consumului acasă. Chiar dacă producătorii nu au ridicat preţurile, românii îşi cumpără mai degrabă bere la pet de 2,5 litri, pe care preferă să-l bea acasă.

Şi vânzările de vin sunt în scădere. De la începutul crizei, în fiecare an consumul de vin s-a diminuat cu 10%, a declarat Ovidiu Gheorghe, directorul Patronatului Naţional al Vinului şi Vie (PNVV). Creşterea TVA de la 19% la 24% a condus la scăderea şi mai accentuată a vânzărilor de alcool. Oamenii preferă să consume vin sau ţuică din gospodăria proprie sau să cumpere mult mai rar, mai mult de zile festive şi sărbători, băuturi alcolice.

×
Subiecte în articol: economia