x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Spartan a ajuns la Forţele Aeriene

Spartan a ajuns la Forţele Aeriene

14 Apr 2010   •   00:00
Spartan a ajuns la Forţele Aeriene
Sursa foto: Christian Silva/Jurnalul Naţional

Cele două avioane de transport militar scurt-mediu curier de tipul C-27J Spartan au ajuns luni la Otopeni, compania Alenia Aeronautica punându-le la dispoziţia noastră pe datorie.

"E cel mai bun avion mediu din lume şi zboară în Irak şi Afganistan. Va fi operaţional când echipajul va fi instruit", a declarat Giuseppe Giordo, preşedinte al Alenia North America Inc şi co-director operaţional la Alenia Aeronautica. "Avioanele C-27J vor fi puse în serviciu imediat şi va începe un proces complex de instruire avansată a echipajelor şi personalului tehnic din România, alături de integrarea, reglarea şi testarea sistemelor specifice militare", se arată într-un comunicat al companiei italiene.

Alenia Aeronautica va oferi asistenţă completă şi suport logistic, furnizând piesele de schimb, echipamentele de întreţinere a avioanelor, documentaţia tehnică, precum şi instructajul piloţilor şi al personalului de încărcare şi de întreţinere. O echipă de specialişti ai Forţelor Aeriene Române, Departamentul pentru armamente şi Centrul de cercetări şi încercări în zbor, a testat avioanele atât la sol, cât şi în zbor, între 18 martie şi 1 aprilie 2010.

Un avion Spartan se află la Baza 90 Transport aerian, iar celălalt este prezent până la 15 aprilie la Romaero Băneasa, unde poate fi văzut în cadrul expoziţiei Black Sea Defense Aerospace.

CONTRACT DE MILIOANE
Avioanele Spartan au sosit cu o întârziere de un an şi jumătate din cauza problemelor survenite cu licenţa de export, însă italienii spun că "recuperează" întârzierile. În aprilie 2009 MApN preciza că termenul de livrare era decembrie 2008, dar partea română a alocat fondurile pe 2008 cu o întârziere de şapte luni. Termenul a fost decalat atunci pentru iulie 2009, moment în care au apărut problemele cu obţinerea Licenţei de Export. Până la urmă, au ajuns la începutul acestei săptămâni. Aeronavele Spartan vor înlocui modelele Antonov-26, iar achiziţia lor face parte din Strategia înzestrării Armatei României în perioada 2005-2012.

În total vor fi livrate şapte aeronave Spartan, iar valoarea contractului este de 219 milioane de euro. C-27 J este un avion cu turbopropulsie cu două motoare. Este operat de Italia, SUA, Grecia, Bulgaria, Lituania şi Maroc - primul stat din afara NATO care îl foloseşte. De asemenea, a mai fost selectat şi de Slovacia.

 

Eurofighter avea acelaşi preţ ca F-16
Achiziţia a 24 de avioane americane F-16 la mâna a doua de România a fost aspru criticată de oficialul italian. "România a pierdut şansa de a intra în cel mai important program european. Ultima noastră ofertă era sprijinită de guvernul italian şi era foarte aproape ca preţ de cea cu F-16", a declarat Giuseppe Giordo.

"Ştiu că Parlamentul trebuie să ratifice decizia CSAT şi putem da toate informaţiile pentru a demonstra că soluţia noastră (Eurofighter Typhoon-nr) e cea mai bună", a completat el. Giordo a sugerat că Alenia ar putea prelua Avioane Craiova ca parte a contractului de offset. Prin acestea, companiile militare care primesc comenzi din partea unui stat trebuie să reinvestească în ţara respectivă o sumă de până la 80% din valoarea contractului.

"În ţările unde am vândut Eurofighter am ajutat industria de profil. Putem face transfer de capacităţi tehnologice. Suntem gata să ne amplificăm prezenţa în industriile locale", a precizat Giordo. Eurofighter este construit de Alenia, BAE Systems şi EADS şi este folosit de Germania, Marea Britanie, Italia, Spania şi Austria. Arabia Saudită a comandat şi ea 72 de aparate. Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) a decis achiziţia a 24 de avioane F-16 luate la mâna a doua, pentru 1,3 miliarde de dolari.

×
Subiecte în articol: economic