x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Statul va fi sărac cel puţin până-n 2013

Statul va fi sărac cel puţin până-n 2013

de Daniela Ivan    |    08 Mar 2010   •   00:00

Guvernul nu-şi propune să adune mai mulţi bani la buget nici în acest an şi nici în următorii doi, conform proiectului programului de convergenţă elaborat în luna februarie. Criza a devenit o fatalitate, în faţa căreia guvernanţii stau cu mâinile în sân.

Criza, mediul economic ostil, scăderea profitabilităţii firmelor sunt doar câteva explicaţii prin care guvernanţii încearcă să justifice slaba colectare a taxelor şi impozitelor la bugetul statului. Guvernul dă dovadă de o atitudine pasivă şi nu încearcă să ia măsuri de stimulare a mediului economic sau de diminuare a muncii la negru şi a economiei subterane. Se merge pe princi­piul, e criză şi nu putem face nimic, aşa că ce o fi o fi.

În aceste condiţii, prognoza până în 2013 relevă că veniturile bugetare nu vor ajunge nici în următorii ani la echivalentul a 32% din PIB şi se vor plasa, într-o variantă optimistă, la 31,7% din PIB în 2010, la 31,9% din PIB în 2011 şi la 31,8% din PIB în 2012, conform documentului citat. Într-un scenariu de risc, veniturile la buget nu vor depăşi 31,2% din PIB în 2010 şi în 2011 şi 31% din PIB în 2012. "Creşterea conformării fiscale şi reducerea economiei informale reprezintă o provocare într-un mediu economic dificil, de aceea, proiecţia bugetară a rămas prudentă şi nu ia în calcul îmbunătăţirea gradului de colectare a taxelor şi impozitelor pe termen mediu", se arată în proiectul programului de convergenţă, citat de Mediafax. Deci, Guvernul preconizează că şi în acest an şi în următorii doi, bugetul statului va fi la fel de gol ca şi anul trecut.


PROFITABILITATEA COMPANIILOR SCADE
Încasările din impozitul pe profit al companiilor a scăzut cu 0,2% din PIB şi a atins nivelul din anul 2009, iar această situaţie va persista până în 2012. "Impactul recesiunii economice va persista pe termen mediu asupra profitabilităţii agenţilor economici şi estimăm că veniturile din impozitul pe profit vor reveni în 2012 la nivelul de 2,6% din PIB înregistrat în anul 2009", se arată în document. Pentru acest an este luată în calcul o redu­cere cu 0,2 puncte procentuale ca pondere în PIB a veniturile colectate din impozitul pe profit. Şi pentru veniturile din impozitul pe salarii se prevăd scăderi tot de 0,2 puncte procentuale ca pondere în PIB în anul 2010. Pe termen mediu, evoluţia veniturilor va fi determinată de creşterea moderată a câştigului salarial mediu brut în concordanţă cu productivitatea, ceea ce va menţine încasările din această sursă la 3,5% din PIB în intervalul 2011-2012. Pentru veniturile colectate din TVA, Guvernul estimează că, după o creştere nominală uşoară în anul 2010 faţă de anul anterior, încasările vor rămâne pe termen mediu la un nivel inferior ca pondere în PIB faţă de cele realizate în anul 2008, în linie cu evoluţia echilibrată a consumului şi sectorului extern. În schimb, sunt estimate creşteri la încasările din accize. O mărire cu 0,3 puncte procentuale în PIB în 2010 faţă de anul anterior este anticipată din colectarea accizelor, ca urmare a majorării substanţiale a nivelului accizelor la produsele din tutun, motorină, păcură, gaz natural, energie electrică.


PROGRAMUL GUVERNULUI, VORBE-N VÂNT
Efectul programului Guvernului asupra creşterii economice a ţării a fost neglijabil, notează, într-un document de lucru, economistul-şef al BERD pentru Europa de Sud-Est, Peter Sanfey. "Să luăm exemplul României, unde Guvernul a anunţat în februarie 2009 un pachet de stimulare a economiei în valoare de 13 miliarde de euro pentru a combate efectele crizei. Ideea era de a aloca cea mai mare parte, de peste zece miliarde de euro, pentru proiecte de infrastructură. Până acum, «stimulii» au fost mai mult imaginari decât reali; puţine proiecte au fost demarate, iar efectul asupra creşterii economice a fost neglijabil", se arată în documentul BERD.

×
Subiecte în articol: economic