x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Totul despre încheierea contractelor în piaţa concurenţială

Totul despre încheierea contractelor în piaţa concurenţială

de Adrian Stoica    |    20 Ian 2021   •   06:31
Totul despre încheierea contractelor în piaţa concurenţială

La alegerea ofertelor pentru trecerea din piaţa reglementată în piaţa concurenţială sau pentru a prelungi valabilitatea contractului pe piaţa liberă, clienţii casnici  trebuie să fie foarte atenţi la valoarea totală a facturii promise şi să analizeze ofertele mai multor furnizori, atrag atenţia reprezentanţii Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energie (ANRE).  Clienţii casnici trebuie să ştie că vor avea dreptul să îşi schimbe furnizorul de energie electrică pe tot parcursul acestui an, potrivit noilor reglementări pregătite de ANRE, iar furnizorul poate fi oricare din operatorii economici care au licenţă de furnizare,  serviciul nefiind limitat la o anumită zonă geografică de deservire.

Din capul locului trebuie spus că trecerea din piaţa reglementată în cea concurenţială sau schimbarea furnizorului sunt operaţiuni gratuite. Consumatorii trebuie să fie foarte atenţi la evaluarea totală a facturii, comparativ cu factura actuală, pentru că ofertele furnizorilor se referă doar la preţul energiei active furnizate (fără tarife şi taxe), în timp ce factura include şi tarifele de distribuție, de transport, precum şi taxele privind certificatele verzi, contribuţia pentru cogenerare, acciza şi TVA (19%).

 

Cum se încheie un contract pe piața liberă

 

În primul rând, puteţi intra pe comparatorul de prețuri de pe site-ul www.anre.ro. Selectaţi ce vi se potrivește și apoi analizaţi fiecare ofertă. 

 

Situația 1. Dacă rămâneţi la actualul furnizor

 

- Completaţi cererea de contract pe care v-o pune la dispoziție.

- Apoi o trimiteţi la adresa de e-mail a furnizorului, atașând și copii după documentele cerute. În general, copiile cerute sunt cam acestea:

-Actul de identitate al solicitantului

-Actul de proprietate sau alt document care să ateste dreptul de folosință asupra spațiului care face obiectul locului de consum respectiv

 

Situația 2. Vreţi să schimbaţi furnizorul

 

- Prin intermediul furnizorului nou ales transmiteţi o notificare vechiului furnizor.

- Completaţi o cerere de încheiere a unui contract cu un nou furnizor, dar și o notificare privind schimbarea furnizorului. Notificarea este transmisă către noul furnizor, care are obligația să o trimită mai departe celui la care aţi renunțat. Atât cererea de încheiere a unui nou contract, cât și notificarea sunt puse la dispoziție de fiecare furnizor, când selectaţi să vedeţi ofertele prezentate pe comparatorul de prețuri.

- Trimiteți cererea și notificarea pe adresa de e-mail a noului furnizor, împreună cu copiile după documentele cerute, în primul rând: copie după actul de identitate, copie după actul de proprietate și copie după ultima factură de energie electrică.

 

Cum schimbăm furnizorul de energie electrică? 

 

În scopul încheierii unui nou contract de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal trebuie să luați legătura cu furnizorul de ultimă instanță cu care doriți să încheiați contractul și să solicitați încheierea acestuia. După ce conveniţi cu furnizorul nou asupra clauzelor contractuale, inclusiv asupra preţului de furnizare, încheiaţi cu acesta contractul de furnizare a energiei electrice, cu luarea în considerare a termenului necesar denunţării unilaterale a contractului încheiat cu furnizorul actual. Odată cu încheierea contractului cu noul furnizor, completaţi şi depuneţi notificarea privind schimbarea furnizorului, prin care acesta este împuternicit să transmită notificările necesare operatorului de reţea şi actualului furnizor. Responsabilitatea stabilirii indexului contorului corespunzător datei schimbării furnizorului revine operatorului de distribuţie la care este racordat locul de consum. Acesta convine şi consemnează, împreună cu furnizorul actual, respectiv cu noul furnizor, indexul contorului din ziua în care furnizorul nou începe să vă furnizeze energia electrică. Vă recomandăm să citiţi şi să notaţi şi dv. indexul contorului de energie electrică în ziua respectivă. 

 

Ce informații ar trebui să solicitaţi unui potențial furnizor?

 

ANRE recomandă clienţilor finali să citească atent tot contractul. O atenţie deosebită trebuie acordată clauzelor referitoare la: preţul energiei electrice, fix sau variabil, inclus în preţul de furnizare; facturarea unei componente fixe stabilite în lei/zi sau lei/lună; perioada pentru care urmează a se aplica preţul menţionat în ofertă; perioada pentru care urmează a se încheia respectivul contract; comisioane de încetare a contractului înainte de ajungerea la termen a acestuia; termenele, modalităţile şi condiţiile privind plata facturilor; modalităţi de transmitere a facturii şi a documentelor anexate acesteia; drepturile şi obligaţiile părţilor; condiţiile privind reînnoirea/prelungirea/rezilierea/ denunţarea unilaterală anticipată a contractului de furnizare; garanţiile solicitate, după caz.

 

Riscurile la schimbarea unui furnizor sunt inexistente

 

Nimeni nu rămâne fără curent electric, câtă vreme își plătește facturile. Trebuie știut că schimbarea furnizorului nu influențează cu nimic funcționarea rețelei. Nu există riscuri nici dacă furnizorul își închide brusc activitatea. Pentru astfel de situații există serviciul universal. Clienții sunt preluați automat de către un furnizor de ultimă instanță, până când este încheiat un nou contract.

 

Dacă pe factură scrie, în stânga sus, „factură piața concurențială”, înseamnă că aţi încheiat deja contract pe piața liberă, în 2018, înainte să se revină la regimul reglementat. Este bine ca și în acest caz să vedeţi dacă nu cumva este mai avantajos să încheiaţi un nou contract decât să nu faceți nimic. 

 

La ce trebuie să mai fiţi atenţi

 

Alte clauze contractuale care necesită atenţie sunt şi condiţiile în care părţile pot renegocia clauze din contract, condiţiile de încetare a contractului, precum şi clauze care pot produce efecte şi după încetarea acestuia. Clientul final trebuie să se asigure că ofertele au condiţii avantajoase pe întreaga perioadă a contractului şi că respectă prevederile legale privind componentele care vor fi incluse în factura finală (certificate verzi, contribuţia pentru cogenerarea de înaltă eficienţă, accize, TVA).

 

Ce se întâmplă dacă nu aţi semnat un nou contract până la data de 31 decembrie 2020?

 

Nu se întâmplă nimic, semnarea unui nou contract putând fi făcută, după noile reglementări anunţate de ANRE, până la sfârşitul acestui an. 

 

Care este procedura de soluționare a plângerilor?

 

Furnizorii au obligaţia de a publica propria procedură internă de soluţionare a plângerilor. Dacă nu sunteţi mulţumit de soluţionarea plângerii, vă puteţi adresa ANRE.


 

×
Subiecte în articol: anre