Traficul aerian de pasageri este în 2021 încă sub nivelul din 2019, dar traficul de marfă şi-a revenit şi a crescut peste nivelul de dinainte de criză, scrie Ziarul Financiar.
David Ciceo, preşedintele Asociaţiei Aeroporturilor din România, spune că traficul aerian de pasageri a ajuns în iulie-august la 70% din traficul de pasageri dinainte de pandemie, însă va ajunge la nivelul dinainte de criză cel mai devreme în 2024.
Traficul aerian de marfă, pe de altă parte, a crescut peste nivelul din 2019.
„Avem o creştere, bineînţeles, faţă de anul trecut. Avem, la nivelul României, o creştere şi mai importantă pe lunile iulie august. Avem o medie de 70% faţă de traficul din 2019, ceea ce ne face să fim optimişti. Este mai mare decât previziunile”, a spus, pentru ZF, David Ciceo.
Cele mai recente date de la Institutul Naţional de Statistică (INS) arată că în trimestrul întâi din 2021 traficul aerian de pasageri era în scădere cu 76% faţă de cel din T1/2020, însă în cea mai mare parte din primul trimestru din 2020 criza încă nu se simţea în România. Astfel, traficul aerian din România a înregistrat 916.000 de pasageri în T1/2021, faţă de aproape 4 mil. de pasageri în T1/2020.
Traficul de marfă pe cale aeriană a înregistrat un declin de 10% în primele trei luni din acest an, prin comparaţie cu perioada similară din 2020. Criza însă şi-a făcut simţită prezenţa cel mai mult în al doilea trimestru din 2020, iar transportul aerian de pasageri a fost unul dintre cele mai afectate sectoare.
„Bineînţeles că va dura reluarea traficului la nivelul din 2019 din cauza acestei crize prelungite şi din cauza traficului intercontinental. Suntem încântaţi de creşterea traficului intern şi creşterea traficului în interiorul Uniunii Europene, dar încă sunt foarte multe restricţii în ceea ce priveşte zborurile intercontinentale. Având în vedere faptul că totuşi există foarte mari diferenţe între ţări şi sunt în continuare condiţii restrictive, reluarea traficul la nivelul din 2019 va fi în 2024-2025”, mai spune David Ciceo.
Traficul aerian de marfă a trecut peste nivelul din 2019, mai spune David Ciceo. Datele de la INS arată în primul trimestru din an o scădere de 10% faţă de acelaşi trimestru din 2020, însă datele la 6 luni, care se compară cu lunile din criză din 2020, vor fi publicate de Statistică la finalul verii.
„Avem o creştere importantă a traficului de marfă în România pe fiecare aeroport, chiar faţă de 2019”, a mai spus David Ciceo.
În 2020, veniturile industriei aeriene au totalizat 328 miliarde de dolari, în jur de 40% din anul precedent. În termeni nominali, sunt aceleaşi venituri ca în 2000, notează analiştii de la Mckinsey: „sectorul este aşteptat să fie mai mic pentru anii următori. Proiectăm că traficul nu va reveni la nivelurile din 2019 înainte de 2024.”
Efectele pe termen lung ale pandemiei asupra industriei ies însă din sfera financiară: standardele de igienă şi siguranţă vor fi mai stricte, iar digitalizarea va continua să transforme experienţa de călătorie. Aplicaţiile mobile vor fi utilizate pentru a stoca certificatele de vaccin ale călătorilor şi rezultatele testelor COVID-19, mai sunt de părere analiştii de la Mckinsey.