x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Tranzactie - Incurcaturi la Daewoo Craiova

Tranzactie - Incurcaturi la Daewoo Craiova

de Adrian N. Ionescu    |    20 Feb 2007   •   00:00
Tranzactie  -  Incurcaturi la Daewoo Craiova

Statul va avea negocieri dificile cu petitorii potentiali ai Daewoo Automobile Romania din cauza datoriilor fabricii catre stat. Datoriile sunt contestate de companie, dar constituie un potential subiect al negocierilor.

Intrunita ieri, Comisia de (re)privatizare a fostei Daewoo Automobile Romania nu a adus prea multa lumina asupra felului in care va convinge pe unul dintre potentialii petitori sa preia fabrica de la Craiova. Anterior, ministrul Finantelor Sebastian Vladescu (presedintele comisiei de privatizare), declarase ca, in sutele de pagini ale dosarului companiei, "sunt documente multe cu multe probleme de solutionat. Sunt probleme cu datoriile, cu firmele mixte, cu terenurile, cu actionarii minoritari", a declarat Vladescu, duminica, citat de NewsIn.

DATORII CONTROVERSATE. Potrivit evidentelor Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), Daewoo Romania este datoare statului cu peste 2,645 miliarde de lei noi (peste 700 milioane de euro). Datoria a "rezultat din sanctiunea aplicata acestei societati de catre organele fiscale de control, ca urmare a constatarii nerespectarii gradului de integrare a productiei", sustine biroul de presa al Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), responsabila de soarta companiei. Gradul de integrare a productiei reprezinta ponderea pieselor de productie locala pentru asamblarea unui vehicul, care este un indicator al respectarii prevederilor Legii nr. 71/1994 privind acordarea unor facilitati suplimentare, o lege faimoasa fara de care atunci coreenii de la Daewoo nu ar fi cumparat fabrica. Modul in care Directia Regionala Vamala Craiova calculeaza indicatorul "este diferit fata de cel utilizat de Daewoo Automobile Romania", precizeaza AVAS. Vamesii au scos datoare compania, care a contestat la 10 noiembrie 2006 notificarea ANAF. "Organele abilitate urmeaza sa se pronunte in acest caz", au raspuns oficialii AVAS trei luni mai tarziu. Teoretic, datoriile catre stat nu vor putea fi sterse, pentru ca Daewoo Romania a mai beneficiat de ajutor de stat, prin efectele legii aminitite.

NEGOCIERILE. Faptul ca nici pana acum nu a fost clarificata situatia datoriilor, lasa loc ideii ca acestea sunt pastrate de comisia de privatizare ca un argument implicit pe parcursul negocierilor.

Ambitiile partii romane sunt foarte mari: la Craiova ar trebui produse 300.000 de automobile pe an de catre un mare investitor, care sa preia intregul pachet al statului, de 72,4% din actiuni, detinut la Automobile Craiova, care este acum singura stapana a fostei fabrici a Daewoo.

PETITORII
Pentru Daewoo Romania s-au lansat in cursa Ford, General Motors (care a refuzat fabrica de la Craiova atunci cand a cumparat Daewoo Motors la pret de lichidare), concernul indian Tata si cel chinez Chery, care ulterior si-a negat interesul in presa chineza. Vanzarea companiei ar urma sa se finalizeze in vara, insa problemele financiare ale producatorilor americani nu sunt mici, ceea ce va face negocierile si mai dificile. In august 2006, Automobile Romania a cumparat cu 50 de milioane de dolari cele 51% din actiunile Daewoo Romania si a mai dat 10 milioane in contul datoriilor catre grupul Daewoo.
×
Subiecte în articol: economic romania craiova daewoo