x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Visul frant al zborului ieftin

Visul frant al zborului ieftin

03 Dec 2004   •   00:00

Guvernul italian a numit un comisar extraordinar ca parte a eforturilor de a salva compania insolvabila Volare Group, prezenta si (pana de curand) foarte activa in Romania. In acest timp, toate zborurile Volare au fost anulate, iar procurorii investigheaza posibilitatea existentei unei contabilitati duble.


ADRIAN MIHAI

Click pentru a mari imaginea
FLOTA. Compania Volare efectua zboruri catre 20 de destinatii europene, avand in dotare 24 de aeronave
Autoritatile cerceteaza relatiile pe care fosta conducere a companiei Volare le avea cu o firma din Spania rebotezata de curand Volar. O serie de coincidente leaga cele doua companii cu nume aproape identice. Fiul lui Vincenzo Soddu, fost administrator delegat la Volare, facea parte din consiliul de administratie al firmei spaniole, la fel ca si fiul unui actionar al Volare, Giuliano Martinelli. De asemenea, contracte de inchiriere de aparate in detrimentul firmei italiene leaga cele doua companii. O alta coincidenta o reprezinta faptul ca Volare a suspendat zborurile cu cateva saptamani inaintea lansarii unei noi companii concurente, anuntata pentru 17 decembrie si denumita My Way Airlines. Aceasta trebuia sa fuzioneze cu firma spaniola Volar si sa devina o clona a societatii ce a ramas cu conturile goale.

AVERTISMENT. Al treilea pe piata Italiei, grupul Volare are 1.400 de angajati si opereaza 20 de destinatii europene cu o flota de 24 de avioane. Valoarea datoriilor pe care le are compania se ridica la aproape 250 de milioane de euro, iar pentru a supravietui are nevoie de un suport de 60 de milioane de euro. Administrarea speciala - instituita la Volare de catre guvernul italian - reprezinta o forma de protejare a creditorilor, care permite continuarea operatiunilor companiei. Aceasta solutie a fost aplicata si in cazul Parmalat. Compania de audit Deloitte & Touche avertizase grupul aeronautic Volare inca din anul 2002 in privinta problemelor financiare care au determinat recent intrarea firmei in insolvabilitate si au dus la sistarea zborurilor.

GRATIS. Reactia concurentei a fost prompta. Cea mai importanta companie aeriana cu costuri reduse din Europa, Ryanair, a anuntat ca va oferi bilete gratuit celor care aveau facute rezervari prin Volareweb pe rutele internationale, clientilor revenindu-le obligatia de a achita doar taxele de aeroport. In acelasi timp, Ryanair va investi 240 milioane de dolari pentru a deschide inca o baza europeana la Shannon Airport, in Irlanda. Primul zbor intern al Volare a avut loc in 1998. Cursele internationale, sub marca Volareweb, au inceput in 2003, printre destinatii figurand Roma, Bologna, Venetia, Milano, Paris, Barcelona, Valencia, Madrid, Praga, Timisoara si Bucuresti.

BUDAPESTA. Unele dintre agentiile de turism care vindeau in Romania bilete Volare recomanda acum clientilor sai curse care pleaca de la Budapesta. "Multi din zona noastra practica aceasta varianta", ne spune patronul unei agentii din Timisoara.

AUTOHTONI. Intreprinzatorii romani s-au lansat si ei in aceasta lupta. "Blue Air Transport Aerian este prima companie de low-cost si zboruri charter din Romania construita in baza modelelor de succes aplicate de companiile aeriene din Statele Unite si Europa Centrala si de Vest". Compania Blue Air opereaza cu doua aeronave tip Boeing 737, fiecare avand o capacitate efectiva de 148 de locuri. Al treilea avion, de acelasi tip, este programat pentru primavara anului 2005.

CHARTERELE MERG BINE
Click pentru a mari imaginea
TARIF. Zborurile de lux pot costa 2.800 de euro
Eurojet Romania, companie specializata in organizarea de curse charter si charter VIP, mizeaza in acest an pe o cifra de afaceri de 2 milioane de dolari si preconizeaza dezvoltarea segmentului de piata pe care activeaza in urmatorii ani.

In perspectiva integrarii Romaniei in Uniunea Europeana, Eurojet intentioneaza sa isi innoiasca flota in 2007, prin achizitionarea unor aeronave de ultima generatie. Operatorul si-a inceput activitatea in ianuarie 2004, dupa ce in 2003 a functionat ca Divizie de Aviatie in cadrul Rompetrol Logistics.

Eurojet Romania efectueaza aproximativ 20-30 zboruri pe luna, pentru persoane fizice si firme, pretul variind in functie de destinatie. Un zbor intern, de exemplu, de la Bucuresti la Cluj si retur costa in medie 2.800 de euro, plus TVA.

CONFUZIE MIORITICA
Oficiul central al World Travel din Bucuresti, de la care puteai cumpara inainte numai bilete pentru zborurile Volare, vinde acum pentru o noua companie: My Air, insa doar pentru zboruri dupa data de 17 decembrie. Noua firma are deja un site: www.myair.com. Numele este foarte asemanator cu cel la care faceau referire ziarele italiene: My Way Airlines. Biroul din Bucuresti pastreaza acelasi decor ca inainte, iar operatoarea spune ca, daca situatia companiei Volare se va remedia, vor vinde bilete si pentru ea. De altfel, cand suni la numarul de telefon al agentiei, operatoarea iti raspunde cu "Low cost Italia, buna ziua", cam la fel cum, in loc sa spui numele fabricii de paine, ai raspunde cu "Fabrica de franzele, buna ziua". In scena apare inca o noua firma. Intrebat de zborurile companiei My Air, ale carei bilete le vinde, Nicolae Demetriade, presedintele World Travel, ne raspunde ezitant: "Imi pare rau sa va spun, nu noi ne ocupam". Potrivit acestuia, de zborurile lui My Air se ocupa Euro Sky Media. "Intre aceasta si World Travel este incheiat doar un contract", ne spune Demetriade, care ne promite ca ne va pune in legatura cu reprezentantii Euro Sky Media. Legatura dintre Euro Sky Media si My Air nu este chiar atat de putin importanta pe cat ar vrea sa ne faca Demetriade sa credem. Domeniul de Internet myair.ro, care inca nu functioneaza, este inregistrat nu de Euro Sky Media, ci de World Travel, firma la care Demetriade este presedinte.

×
Subiecte în articol: economic volare