x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Noi oportunități pentru comerțul online și ridesharing

0
Autor: Diana Scarlat 27 Mai 2020 - 10:55
Noi oportunități pentru comerțul online și ridesharing pixabay.com
Vezi galeria foto


Piețele care au iscat scandaluri peste tot în lume, în ultimii ani, nefiind reglementate de legi clare, au făcut deja un salt important în perioada de lockdown, iar în viitor ar putea prelua o mare parte dintre locurile de muncă pierdute în ultimele luni. Giganți precum Google și Facebook, dar mai ales Amazon au fost câștigătorii crizei provocate de coronavirus, iar pe lângă acestea au înregistrat creșteri importante firmele de livrări la domiciliu legate de cele de ridesharing. Unele companii deja au anunțat noile planuri de investiții, dar vor avea nevoie și de personal.

 

Site-urile care deja au trecut în online recrutarea forței de muncă au fost luate cu asalt în ultimele două luni, iar numărul de locuri de muncă oferite de rețelele de distribuție și de magazinele online au crescut semnificativ, în toate țările lumii, nu doar în România. Se poate vorbi deja despre o nouă tendință de reorientare a piețelor, inclusiv a pieței forței de muncă. Astfel, fenomenul șomajului generat de criza celor două luni de lockdown ar trebui să fie estompat în timp record, prin absorbirea personalului către companiile care au înregistrat câștiguri. Marii câștigători sunt cei care se bazează pe mediul online, astfel încât vor fi din ce în ce mai multe locuri de muncă și pentru IT-iști.

 

Rezultate relevante în pandemie

Încă din luna martie, doar în SUA au fost angajați sute de mii de oameni pentru depozite și distribuție, la cele mai mari firme care au făcut comerț online, iar salariile au fost dublate, pentru orele suplimentare.

Un asociat (muncitor fără contract permanent de muncă, echivalentul „partenerului” firmelor de ridesharing) a ajuns să câștige între 15 și 17 dolari pe oră, pentru munca la un depozit Amazon, care astfel a reușit performanța de a deveni marele câștigător al crizei, cu încasări de până la 11.000 de dolari pe secundă, iar proprietarul companiei, Jeff Bezos, a devenit cel mai bogat om din lume, cu o avere de peste 138 de miliarde de dolari.

În aceeași perioadă, toate companiile care fac vânzări online au înregistrat creșteri, au angajat și au crescut salariile. Această evoluție le dă mari speranțe celor care și-au pierdut locurile de muncă în aceeași perioadă, dar și guvernelor care trebuie să rezolve problema șomajului.

 

Lucrul cu „asociați”, „parteneri” și „freelanceri”

Un alt trend al momentului, care afectează direct piața forței de muncă, este trecerea de la contractele fixe la cele mobile – cu muncitori „asociați” și șoferi „parteneri”. Este o măsură pe care companiile și-au luat-o pentru a nu fi nevoite să justifice concedierile ulterioare, în cazul în care vânzările scad brusc. Este o convenție între compaii și cei care sunt în căutarea unui loc de muncă, fără pretenția de a avea asigurate toate drepturile unui angajat, dar cu oportunități de câștig imediat.

Aceeași metodă a fost practicată, în ultimii ani, de UBER și de alte firme de ridesharing, intens contestate de firmele de transport rutier de persoane din întreaga lume, pentru că și din acest punct de vedere au funcționat cumva pe lângă lege. Totuși, șoferii „parteneri” ai firmelor de ridesharing și muncitorii „asociați” ai companiilor de vânzări online sunt la fel de mulțumiți ca și freelancerii, care în ultimii zece ani și-au crescut numărul și veniturile, lucrând pe baza unor contracte punctuale, de scurtă durată.

 

Mobilitatea piețelor și a forței de muncă

Această tendință de mobilitate pe piața forței de muncă poate fi considerată periculoasă din perspectiva protecției drepturilor angajaților, însă rezolvă o mare parte din problemele pe care le generează crizele economice, asigurând încadrări rapide pe piața muncii, în timp ce retribuțiile se reglează prin cerere și ofertă. Așa cum de la Amazon până la cele mai mici firme de curierat, veniturile angajaților și ale partenerilor au crescut direct proporțional cu nevoile pieței din perioada de lockdown, dar se și mențin în continuare ridicate, piața poate regla salariile, chiar și în regim de freelancing sau parteneriat.

Dispar predictibilitatea și stabilitatea locului de muncă, dar este un fenomen pe care experții în HR îl consideră firesc într-o perioadă de puternice transformări ale întregii economii. De asemenea, în întreaga lume s-au luat măsuri de încurajare a învățării continue, pentru a se asigura posibilități multiple de reconversie rapidă, astfel încât să nu se mai ajungă la o situație de blocaj, ca în 2009, când multe țări au înregistrat o creștere alarmantă a ratei șomajului, iar guvernele nu mai găseau soluții pentru a rezolva problema ocupării pe piața forței de muncă.

Uber anunță noi investiții în România

Imediat după ieșirea din lockdown, compania de ridesharing UBER, care și-a dezvoltat și divizia de livrări la domiciliu, a anunțat noi investiții. Compania anunță că, în Europa, cererea pentru serviciile Uber For Business din partea clienților corporate a crescut cu 120% în ultimele luni, iar pentru România se va lansa un serviciu nou pentru Platforma Uber For Business, Commute, pentru a oferi soluții sigure de deplasare pentru angajați firmelor care încep să-și reia activitatea la birouri. Mai exact, se oferă noi servicii care să ajute la transportul angajaților în siguranță, la tarife stabilite printr-un sistem de abonament. Dezvoltarea pe segmente de nișă înseamnă și oportunități de preluare a unor noi șoferi parteneri, din rândul șomerilor.

 

Contractele de muncă ar putea fi înlocuite cu cele de parteneriat, mai ales în perioadele de criză economică. Companiile ar fi mai avantajate astfel, lucrând „la rezultat” și în funcție de cerințele pieței.

Citeşte mai multe despre:   comert online,   oportunități

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Noi sancțiuni pentru cea mai mare companie de asigurări din România

Noi sancțiuni pentru cea mai mare companie de asigurări din România
Consiliul ASF a decis sancționarea membrilor Directoratului și ai Consiliului de Supraveghere de la Societatea de Asigurare - Reasigurare City Insurance S.A, pentru că nu au pus la dispoziția instituției...

Guvernul are prima creștere. La dobânda de împrumut

Guvernul are prima creștere. La dobânda de împrumut
Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a împrumutat ieri 508,9 milioane de lei de la bănci, printr-o emisiune de obligaţiuni de stat de tip benchmark. Operațiunea are o maturitate reziduală de 165 de luni, și un...

Kelemen Hunor, despre bugetul pe 2021: Discuțiile nu sunt finalizate la nivelul Guvernului, cu Ministerul de Finanțe, nu vrem să intrăm în speculații

Kelemen Hunor, despre bugetul pe 2021: Discuțiile nu sunt finalizate la nivelul Guvernului, cu Ministerul de Finanțe, nu vrem să intrăm în speculații
Bugetul de stat pentru anul 2021 este în construcție, discuțiile nefiind finalizate, a declarat, luni, vicepremierul Kelemen Hunor. De asemenea, acesta a precizat că cel mai important aspect este ca acesta să fie ec...

VIDEO. Florin Cîțu: Ar trebui să avem la finalul zilei de astăzi o propunere de buget pentru 2021

O propunere de buget pentru anul 2021 ar urma să fie finalizată luni, după discuțiile cu ordonatorii de credite, a declarat premierul Florin Cîțu. „Ştiu că Ministerul Finanţelor Publice finalizează...

Șomajul a crescut la 3,38% în luna decembrie 2020

Șomajul a crescut la 3,38% în luna decembrie 2020
Șomajul a crescut la 3,38% în decembrie 2020, cu 0,41% mai mare față de perioada similară din 2019, transmite Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forței de Muncă. Numărul de șomeri a ajuns la...

Ce spune președintele Consiliului Concurenței despre listarea Hidroelectrica

Ce spune președintele Consiliului Concurenței despre listarea Hidroelectrica
Autoritățile vor să grăbească listarea Hidroelectrica pe Bursa de Valori București (BVB), dar și a altor societăți cu capital majoritar de stat, pentru atragerea de capital. "Ne vom strădui cu toţii să...

Dan Barna: Bugetul României se află sub o presiune foarte mare

Dan Barna: Bugetul României se află sub o presiune foarte mare
România trebuie să se încadreze într-un deficit de 7% pe an, stabilit cu executivul comunitar, însă criza economică generată de pandemia de coronavirus face dificilă această țintă, potrivit vicepremierului...

Comerțul cu amănuntul în magazine nespecializate a crescut cu 10% în 2019

Comerțul cu amănuntul în magazine nespecializate a crescut cu 10% în 2019
Veniturile din comerțul cu amănuntul în magazinele nespecializate au înregistrat o creștere de 10% în 2019, comparativ cu anul anterior, arată un studiu Coface România.  Au fost analizate datele a 46.571...

Fondurile de pensii private au depășit contextul pandemic din 2020

Fondurile de pensii private au depășit contextul pandemic din 2020
Pensiile private obligatorii (Pilonul II) au realizat în 2020 un randament mediu de 6,19%, de trei ori mai ridicat decât rata inflației de anul trecut. În termeni monetari înseamnă că fondurile de Pilon II au...

Istoria sabotajului, povestită de CFR-iști

Istoria sabotajului, povestită de CFR-iști
Galerie Foto Mai multe sindicate din Confederația Meridian au organizat acțiuni de protest chiar de Ziua Unirii, la Palatul Victoria și la mai multe ministere. Ceferiștii acuză guvernele din ultimii 10 ani că nu au fost în...

Furtul din TVA loveşte unde doare mai rău: pensii şi salariul minim

Furtul din TVA loveşte unde doare mai rău: pensii şi salariul minim
România a început să fiarbă. Avem ziua şi protestele la uşile ministerelor. Sindicatele sunt nemulţumite de cei 40 de lei cu care Guvernul a plusat la creşterea salariului minim net pe economie, iar îngheţarea...

Alianța USR-PLUS, acuzată că-și aduce ONG-urile de casă

Alianța USR-PLUS, acuzată că-și aduce ONG-urile de casă
Patronii din Turism sunt revoltați de informațiile care circulă pe surse, despre intenția USR-PLUS de a transfera o parte importantă din bugetul Ministerului Economiei către ONG-urile de casă ale alianței...

Dezastrul ecologic de la Smârdan: Bomba explodează în curtea Gărzii de Mediu

Dezastrul ecologic de la Smârdan: Bomba explodează în curtea Gărzii de Mediu
Afacerea incinerării oilor de pe nava Queen Hind, eşuată în 2019 în Portul Midia, capătă pe zi ce trece accente tot mai penale. După ce în ediţia de vineri cotidianul Jurnalul v-a dezvăluit, în...

Năsui de la Economie, debut în forță: economie de hârtie

Năsui de la Economie, debut în forță: economie de hârtie
Reducerea numărului de ministere, cerută de PNL şi USR-PLUS pe vremea când erau în opoziţie, a devenit desuetă imediat după ce au intrat pe uşa Palatului Victoria. Aşa a apărut un minister nou, cel al...

Distribuitorii de Bunuri solicită Guvernului României reintrarea în legalitate

Distribuitorii de Bunuri solicită Guvernului României reintrarea în legalitate
Asociația Companiilor de Distribuție de Bunuri din România semnalează derapajul legislativ al Guvernului României referitor la prijinul financiar din fonduri externe nerambursabile, în contextul crizei provocate de...
Serviciul de email marketing furnizat de