România se situa, la sfârşitul anului 2013, pe locul patru în topul ţărilor emergente din Europa în privinţa producţiei de vehicule, cu 410.997 de unităţi, în timp ce la numărul de angajaţi din industrie ocupa locul al treilea, cu 117.000 de persoane, reiese dintr-o statistică EU Cluster Observatory, prezentată recent în cadrul unui forum dedicat industriei auto şi aeronautice, organizat la Budapesta.
În ţările din Europa Centrală şi de Est (ECE) s-au produs, anul trecut, peste 3,5 milioane de vehicule, sectorul implicând 575.000 de angajaţi şi o contribuţie cu aproape 10% la Produsul Intern Brut /PIB/ al ECE.
Din graficul prezentat în cadrul evenimentului de specialitate reiese faptul că, la nivelul anului 2013, Republica Cehă deţinea supremaţia la producţia de vehicule, cu 1.132.931 de unităţi produse, urmată de Slovacia (975.000 unităţi), Polonia (583.258) şi România (410.997).
În ceea ce priveşte producţia de vehicule pe cap de locuitor, România se situa pe ultimul loc în topul celor şapte ţări analizate, cu 16 maşini.
Pe primele şase locuri s-au clasat Slovacia (167 vehicule/cap de locuitor - cel mai ridicat nivel din lume), Republica Cehă (112), Slovenia (64), Ungaria (22), Polonia şi Austria (câte 17).
Potrivit sursei citate, România s-a clasat pe podium (locul 3) pe segmentul numărului de angajaţi din industria auto, cu 117.000 de persoane, după Polonia, cu 149.000 de angajaţi, şi Republica Cehă (140.000). Cei mai puţini angajaţi în industria de profil erau în Bulgaria, cu 10.000 de persoane.
În privinţa numărului de uzine de asamblare automobile şi producţie de motoare, Polonia (cu 14), Cehia (11) şi Austria (6) erau pe primele locuri, în timp ce România împărţea poziţia a cincea cu Slovacia (3 uzine).
În România erau înregistrate, în 2013, peste 900 de companii care activau în industria auto, inclusiv Ford şi Dacia, se menţionează în statistica EU Cluster Observatory.