Una dintre tendințele momentului pe piața Resurselor Umane este aceea de a apela la ajutor extern pentru recrutarea talentelor în companii. Specialiștii au ajuns la concluzia că metoda este foarte eficientă, atât pentru firmele mari, cât și pentru cele mici și mijlocii. Angajații departamentelor de HR din cadrul companiilor sunt speriați de acest nou trend de externalizare, însă riscul de a-și pierde locul de muncă este, de fapt, foarte redus.
Prin externalizare - „outsourcing” - se face economie de bani, dar și de energie creativă, pentru că departamentele interne se concentrează pe stimularea angajaților deja existenți, în timp ce ajutorul din exterior aduce în companii oameni valoroși, recrutați de pe piața liberă, fără a mai consuma resursele interne în procesul de recrutare. Stabilitatea pare totuși a fi cuvântul de ordine pe această piață, deja foarte bine organizată, în toate țările cu economie puternică. Astfel, o analiză a Global Recruiting Trends de anul trecut, raport întocmit de LinkedIn, arată că numărul angajaților din departamentele de HR care se tem cu adevărat de „outsourcing” este de numai 14%, iar cei mai mulți dintre aceștia se tem, de fapt, că vor fi înlocuiți de inteligența artificială.
Falsa amenințare a inteligenței artificiale
De fapt, s-a demonstrat, în ultimii ani, că inteligența artificială poate fi o bună unealtă care să ajute recrutarea, însă nu poate suplini partea umană, care este cea mai importantă, în acest proces. Astfel, angajații departamentelor de HR pot sta liniștiți, pentru că au în inteligența artificială un aliat, nu un inamic. Acolo unde s-a crezut că oamenii pot fi înlocuiți totalmente de internet, s-a ajuns la rezultate dezastruoase, la destrămarea iremediabilă a echipei, până la falimentul companiei, pe baza rezultatelor negative, ulterioare unei recrutări defectuoase. Rolul specialiștilor în resurse umane din departamentele interne rămâne același, pentru a garanta productivitatea. Practic, departamentului intern de HR îi rămâne de făcut ce este mai important: partea finală a recrutării, în care experții se implică prin armonizarea laturii emoționale între potențialii angajați și restul echipei, în timp ce căutarea efectivă a talentelor cade în sarcina unei entități din exterior. Astfel se economisesc foarte multe resurse: bani, timp, energie creativă a specialiștilor interni în HR, iar experții se pot concentra pe relaționarea cu oamenii.
Costurile suplimentare sunt eliminate
Pentru firmele mici, avantajul „outsourcing-ului” este chiar mai vizibil, tocmai pentru că departamentul de HR are, de obicei, un singur specialist nevoit să facă tot ce presupune această muncă. Externalizarea căutărilor pentru noi angajați, până la faza încheierii contractului, înseamnă degrevarea expertului de multe ore de muncă în plus, deci eficientizarea activității departamentului de HR, pentru că astfel se elimină potențialele întârzieri sau chiar erori generate de oboseală și de suprasolicitare. Tot prin externalizare, departamentului intern de HR îi rămâne timp prețios și pentru a se concentra asupra oamenilor. Astfel, este mult mai ușor să se găsească soluțiile optime pentru a păstra resursa umană valoroasă în companii, timp îndelungat.
Pericolul „calului troian” și sabotajul
Evident, există și pericole în acest tip de externalizare, în sensul că orice companie poate fi sabotată, prin introducerea unor persoane care să corespundă, aparent, nevoilor firmei și ale echipei, dar care să aibă, de fapt, rol de „cal troian”. Așa cum pe piață se practică „furtul de talente” între companii, unii competitori pot să-și plaseze oameni la concurență, pentru a primi informații despre activitatea respectivelor companii sau chiar pentru a le lua, ulterior, angajații. Pentru a se apăra de aceste situații, firmele au la dispoziție mai multe variante. Una dintre acestea este chiar asumarea, prin contract, a responsabilității pentru orice eroare de către firma către care se externalizează serviciile de recrutare. Astfel se degrevează de răspundere legală angajații departamentelor interne de HR. O altă posibilitate de a se apăra în fața concurenței care nu joacă cinstit este prin angajarea unui expert în „competitive intelligence”. Și acest serviciu se poate externaliza către o companie specializată în „informații pentru afaceri”.
Accentul se pune pe creativitate
Externalizarea unor servicii de HR dezvoltă creativitatea în interiorul departamentelor de Resurse Umane ale companiilor. Vechea imagine a acestui departament, cu rol strict administrativ, care calcula perioade de concedii sau găsea soluții la probleme legale, este perimată. Astăzi, aceste departamente trebuie să asigure dezvoltarea companiilor, prin mai multe tipuri de activități destinate oamenilor. Specialiștii în HR nu mai fac acțiuni repetitive, de tip birocratic, ci trebuie să fie creativi, astfel încât să antreneze angajații și să-i fidelizeze. Printre sarcinile lor se numără sesiunile de training, teambuildingurile și bonusuri de toate tipurile, precum invitați-surpriză, training psihologic, ședințe de masaj la birou, zile de lucru în aer liber și alte activități plăcute pentru membrii echipei.
Multe firme mici preferă să-și externalizeze procesele de recrutare la companii specializate, reducând astfel costurile pe care le-ar avea cu departamentele interne de HR. Astfel se optimizează cheltuielile generate de departamentele care nu aduc profit firmei.