x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Calendar "Bunicuţa” de la 1900 şi "surorile” maşinii regale a Ungariei, la Iaşi

"Bunicuţa” de la 1900 şi "surorile” maşinii regale a Ungariei, la Iaşi

21 Iun 2012   •   12:12
"Bunicuţa” de la 1900 şi "surorile” maşinii regale a Ungariei, la Iaşi

Doreste cineva sa se intoarca in timp pentru a trai atmosfera rafinata si misterioasa a inceputului de secol XX? Sa faca o plimbare inedita cu un fain automobil construit in anul 1900? Bugatti Grand Sport, din 1927, Rolls Royce (1935), Mercedes 170 V Cabrio (1937), Lagonda (1928) si Panhard Levanssor (1900), adevarate bijuterii pe patru roti estimate si pana la 100.000 de euro, va asteapta la Iasi. Acolo a aterizat de curand o parte din colectia de automobile a Clubului VACH din Ungaria, care detine aproape 140 de motociclete si 70 de masini old-timer, multe dintre ele folosite in filme importante turnate la Hollywood.

Stele de cinema renumite si fete princiare cunoscute le-au dat "bice' acestor adevarate "calesti' inaripate. "Contra unui adevarat bacsis de 100-300 de euro (in Europa tariful e mult mai piperat – n. red.), amatorii se pot plimba cateva ore cu aceste adevarate bijuterii auto prezente la Iasi', ne-a spus veteranul sofer membru al Clubului VACH, Sagi Endre. Este o premiera pentru tara noastra prezenta acestei "divizii' de autovehicule de colectie pe teritoriul Romaniei Mari din perioada cand ele inca isi turau motoarele in primii ani de tinerete. Ele au mai fost prezente doar la Suceava cu ceva timp urma, inainte de a ajunge la Iasi. Motivul debarcarii "hergheliei' pe patru roti?

Festivalul de masini de epoca organizat de un dezvoltator roman. Am descalecat si eu printre bunicutele cochete, deosebit de elegante. Straluceau atat de tare, incat iti puteai aranja coafura privind direct pe capota. Imbracate in costumatie de gala, se odihneau, cu caii putere gata-gata de a infuleca jaratec. Sagi Endre imbracat in combinezon si purtand o sapca ce amintea de anul Marii Uniri mi-a facut o demonstratie cu "bunicuta' nascuta la 1900. A urcat la volan, a mangaiat-o putin intre bujiile expuse aproape de volanul din lemn pe care l-a apucat strans cu palmele vanjoase pozandu-mi asa cum faceau bunicii nostri cu ani in urma.

Reconditionarea unei masini poate dura si mai mult de zece ani
"Avem printre masinile clubului nostru si automobilul regal al fetei princiare groful Karolyi Mihaly', mi-a spus el. Mihaly a fost un foarte bogat conte de Carei fiind pentru scurt timp intre 1918 si 1919 primul presedinte al Republicii Democrate Maghiare. "Masina care a apartinut inaltei fete regale, un Steyr din 1917, l-am luat dezmembrat, in cosuri, cutii', a adaugat Sagi Endre potrivindu-si pe frunte sapca de nobil ungur de la 1900. Cele 15 automobile aflate la Iasi au intre 62 si 112 ani. Cea mai lenesa dintre "surate' are doar patru cai putere. Celelalte se mandresc cu sute.

"Clubul nostru a fost infiintat in 2001 la Budapesta. Are 22 de membri si este singurul din Ungaria. Avem 120 de masini si motociclete. Alte 150 de motociclete inca nu sunt reconditionate'. Clubul VACH cumpara astfel de masini iesite din uz de unde le gasesc, in special de la targurile de antichitati, si le reconditioneaza, punandu-le foarte bine la punct. "Exista masini la care reconditionarea dureaza foarte multi ani pentru ca se gasesc foarte greu piesele. Intre doi si zece ani a durat in media refacerea lor. Masinile sunt folosite la diferite evenimente si demonstratii'.

In ciuda aspectului delicat, sunt masini care rezista la drum lung. "Bunicuta', Panhard Levanssor (1900) a strabatut autostrada de 100 de kilometri spre Londra si a rezistat fara probleme. "Am gasit-o la Londra, la un targ'. Veteranul membru al Clubului VACH spune ca se indragosteste si tine mai mult la masinile noi care vin in colectie. "Fiecare dupa preferinte, poate sa iubeasca masina care ii este mai aproape de suflet. Noi cand le gasim abandonate, le schimbam piesele, le vopsim si le facem ca noi. Costurile pentru aceasta sunt foarte mari.

Ele rezista si 500-700 de kilometri la un drum, dar sunt inestimabile ca valoare', a mai spus Sagi Endre, care a refuzat sa faca cunoscut pretul macar al uneia dintre masini. Majoritatea automobilelor aflate in aceste zile la Iasi dateaza din anii 20-30, printre piesele de colectie numarandu-se un Opel din 1911, Fiat 510, din 1919, De Dion (1911), Citroen C3 (1922), T-Ford Pick (1926), Magosix (1929) si Wanderer W25 (1936). Dezvoltatorul imobiliar care i-a adus pe unguri cu masinile lor la Iasi organizeaza si un concurs in urma caruia castigatorul va face un tur festiv la bordul unui elegant astfel de autovehicul.

×