Sacrificiul sangeros al porcului si ritul funerar de incinerare sunt practici preistorice in majoritatea zonelor romanesti.
Este ziua 354 a anuluiAu mai ramas 11 de zile
PROVERBUL ZILEI
|
" Calea flamandului
e cea mai lunga"
- caci nimic nu-l poate face sa uite de foame.
"Proverbele Romanilor", Iuliu A. Zanne, vol. I, Editura Scara, Asociatia Romana pentru Cultura si Ortodoxie, Bucuresti |
|
|
Citește pe Antena3.ro
CALENDAR CRESTIN-ORTODOX
|
|
CALENDAR ROMANO-CATOLIC
|
|
CALENDAR GRECO-CATOLIC
|
|
SARBATOARE CRESTINA
|
Astazi este praznuit Sfantul Ignatie Teoforul, urmas al apostolilor, al doilea patriarh al Bisericii Antiohiei dupa Evod; a fost ucenic al Sfantului Evanghelist Ioan. Pe vremea cand era prunc, iar Mantuitorul vietuia printre oameni, Domnul
l-a chemat la Sine pe pruncul Ignatie, l-a luat de maini, l-a asezat in mijlocul celor care ii ascultau predica si le-a spus: "De nu va veti intoarce si nu veti fi ca pruncii, nu veti intra in imparatia cerurilor si cine va primi pe un copil ca acesta intru numele Meu pe Mine ma primeste". Cand imparatul Traian s-a pornit impotriva persilor, Sfantul Ignatie a fost prins si, facandu-si cunoscuta credinta sa in Hristos si gandul de a nu-si lepada credinta, a fost dus la Roma spre a fi dat de mancare fiarelor.
|
S-A INTAMPLAT AZI
|
In Romania
In lume |
NASCUTI LA 20 decembrie
|
|
CALENDAR DE POST
|
SaPTaMaNA 19-25 DECEMBRIE |
CREDINTE POPULARE, TRADITII, SEMNE
|
Divinitatea Calendarului popular legata de cultul focului si soarelui care a preluat numele si data de celebrare ale Sfantului Ignatie Teoforul din Calendarul ortodox. Sarbatoarea de astazi este numita de romani Ignat sau Ignatul Porcilor. Sacrificiul sangeros al porcului, substitut preistoric al spiritului graului, si ritul funerar de incinerare (parlitul porcului) in ziua de Ignat (Ignis - foc) sunt practici preistorice care supravietuiesc in majoritatea zonelor etnografice romanesti. Sunt argumente etnologice in sprijinul ipotezei ca sacrificiul ritual al porcului se efectua primavara, in perioada semanatului si incoltitului bobului de grau. Asemanator altor obiceiuri specifice Anului Nou celebrat primavara (sorcova, obiceiul semanatului, plugusorul), sacrificiul ritual al porcului a fost mutat de la echinoctiul de primavara la solstitiul de iarna. Credintele, obiceiurile si practicile magice referitoare la prevestirea mortii violente, prinderea si injunghierea victimei, semnele facute pe corp (pe frunte, pe ceafa, pe spate), jumulirea parului pentru bidinele si jupuirea pieii pentru opinci, parlirea si ciopartirea corpului, grasimea folosita la farmece, descantece si prepararea unor leacuri, alimentele rituale preparate din diferite organe vitale ale animalului, formule magice, sunt relicve ale sacrificiului, prin substitutie, ale zeului care moare si renaste anual la solstitiul de iarna, impreuna cu timpul. Obiceiul este atestat in diferite faze de involutie, pretutindeni in Romania. (Profesor Ion Ghinoiu)
|