Jurnalul.ro Campaniile Jurnalul Viata mea e un roman Un cascador ardelean clasa "Performance"

Un cascador ardelean clasa "Performance"

05 Ian 2005   •   00:00

Cand ajung in Alba Iulia, nu pot sa nu trec si pe la Lae cascadorul. De multi ani am prins acest obicei. Sa aud ce nazdravanii a mai facut si ce nebunii mai are in cap. Toata suflarea din zona il cunoaste. Ba chiar e o vorba pe acolo: "Nu stii cine e Lae, no, ii clar ca nu esti din Alba".

MIRA MUNTEAN

MAI DEPARTE! Chiar daca nu si-a implinit visul lui american, Lae Dreghici este optimist si dornic de noi cascadorii care sa-i tina cu sufletul la gura pe spectatori
Apas butonul soneriei pe care scrie de mana: "LAE". Vine usor schiopatand. Sa nu-l recunosc. "Servus Mira, ma bucur sa te vad!", "Si eu... Ce mai faci, esti bine...?", "Ei, nu mai am nici io 30 de ani..." Acum un an a fost nevoit sa suporte doua interventii chirurgicale, de care a scapat cu bine datorita echipei medicale de exceptie care a avut grija de el. Operatiile nu il vor potoli insa. Nu iese el asa, cu una, cu doua din lumea riscului, a cascadoriei.

NEBUNIE SI SERIOZITATE. Daca intrebi prin Alba de Lae (la numele Nicolae Dreghici, oamenii cad pe ganduri), multi o sa-ti raspunda: "Cum sa nu-l cunosc? E nebun... da’ in sensul frumos..." Si chiar asa e. "Pe langa o frumoasa nebunie, cum spui tu, in meseria de cascador trebuie sa ai o doza mare de curaj si o pregatire fizica si psihica de exceptie. Sa fii extrem de serios, cu picioarele pe pamant atunci cand gandesti spectacolul. Riscuri exista intotdeauna, insa un profesionist stie sa le ia in calcul pe toate in asa fel, incat acestea sa fie reduse la minimum."

IN VREMEA COPILARIEI. Bietii lui parinti nu prea stiau ce sa-i faca baiatului sa-l mai domoleasca. Asa ca intr-un final au renuntat si l-au lasat de capul lui. Oricum facea numai ce voia. In satul lui, Oarda de Sus, a gasit poate si mediul favorabil de a da frau liber celor mai nastrusnice - si chiar periculoase - jocuri. "Eram nebunatic rau. Imi placeau caii mult de tot. Si, cum ai mei nu aveau cai, furam oua de acasa si le dadeam celor care aveau, sa ma lase sa calaresc..." Alerga prin Rapa Rosie, facea spagatul intre doua stanci, ramanand nu o data blocat si fiind nevoit sa alunece in coasta abrupta. Se catara pe turla bisericii, umbland de nebun dupa porumbei sa le dea de mancare. Era asistat, de obicei, de fratele lui mai mare, Gheorghe. "Doar se uita la mine si zicea intr-una "ai grija, ma Lae, sa nu cazi..."".

LUMEA ASTA...Cand a avut 18 ani, si-a zis ca trebuie sa plece in armata. Si s-a dus fara sa-l cheme nimeni. Sigur, atunci habar n-avea ce inseamna viata la cazarma. A fost trimis la Constanta. "Cand am ajuns acolo si am vazut tramvaiul am zis "tulai Domne, la astia o luat-o trenu’ prin oras...". Iti dai seama ca eu nu iesisem din satul meu pana atunci!" Fiindca a vazut ca nu e chiar "fain" prin unitate, s-a gandit ca ar fi bine sa-si ia talpasita. "Am ajuns la sosea, dar nu stiam in ce parte trebuie sa merg ca sa ajung la Oarda. Faceam cu mana la toate masinile, indiferent in ce directie treceau. M-a luat unul cu o dubita. Eram tare fericit ca plec din Constanta. Dupa catva timp opreste si imi zice: "Eu merg pana la un magazin, tu unde vrei sa mergi?", "Oriunde, numai sa ajung in Alba...". Ala, cand o auzit, o pus mana pe mine si o zas: "Ba, tu esti nebun? Ce Alba, esti in Tulcea!"". N-a ajuns bine la Oarda ca au si venit dupa el sa-l ia inapoi la cazarma. Mai mult a stat in arest, fiindca nu prea a avut chef sa se plictiseasca in armata...

FIUL. Robert, baiatul lui Lae, nu avea permis de conducere cand si-a facut debutul in cascadorie. Avea 15 ani. "Am vazut ca ii place, de aceea l-am initiat. Daca voia sa se faca dascal, nu l-as fi obligat sa fie cascador. A fost alegerea lui! In lume exista trei cascadori profesionisti cu performante, care lucreaza impreuna cu fiul lor." Unul dintre acestia este Lae. In 1997, pe un camp langa Oarda, Lae a organizat un spectacol, unde Robert a fost vedeta: a facut o dubla rasturnare cu masina, fiind aclamat de oamenii veniti puhoi, ca la orice eveniment unde apare numele lui Lae. Robert a facut Facultatea de Sport si spera sa demonstreze cat mai curand ca este un profesionist in cascadorie.

AMERICA. In iulie 2001, Lae ajunge in Statele Unite, impreuna cu Robert. Se intalneste cu nume mari in cascadorie, profesionisti care lucreaza pentru productiile cinematografice de la Hollywood. Propune un spectacol la Las Vegas, ii convinge pe cei de acolo ca nu este un amator si este la un pas de a-si pune proiectul in aplicare. "Era insa dupa 11 septembrie si toata nebunia ce incepuse atunci cu antraxul a facut ca autoritatile sa anuleze orice tip de spectacol pentru a se evita aglomeratiile."

ACASA. Cand ne-am intalnit, era intre Craciun si Anul Nou. Dupa aproape un an si jumatate de stat degeaba - la el asta inseamna ca nu a facut antrenamente si nici o cascada - , in acea zi era hotarat sa inceapa sa se antreneze din nou. "Vreau ca in 2005 sa organizez, impreuna cu Robert, mai multe spectacole in cateva orase din tara. Am gandit cascadele, trebuie doar sa fiu in forma. Imi cunosc bine organismul, in cateva luni voi fi capabil din nou de performanta." La 52 de ani, Lae Dreghici nu vrea - si nici nu mai poate - sa traiasca altfel.

PERSEVERENTA
"Dupa armata, am mers la Bucuresti. Voiam sa fiu cascador. Stateam la Buftea zile in sir si nimeni nu ma baga in seama. Cineva mi-a dat o adresa si un numar de telefon care nu existau... Dar m-am intalnit cu Szobi Cseh, iar el m-a asigurat ca ma va chema la filmari. Si-a tinut promisiunea. Primul film in care am aparut a fost "Munti in flacari - 1948". A urmat seria Margelatu, "Semnul sarpelui", dar sI participari vreme de 18 ani la Campionatul National de Raliuri"

ZVAPAIAT RAU
"Am suflet de copil. Eu fac bani din jocurile copilariei. Cand eram mic, acele jocuri erau pe... batai de la mama. Am o energie in mine de innebunesc. Sunt in Gemeni, dar, zic io, am luat energia de la toate zodiile. Ma vezi pe mine contabil?! Cand nu voi mai face vreo cascada inseamna ca am murit"
Lae Dreghici, cascador profesionist

ZBORUL CU MASINA
Click pentru a mari imaginea
RECORD. A pregatit indelung aceasta cascada ce i-a uimit pe toti cei care au privit-o pe viu
Sanda, sotia, si Nicoleta, fiica, nu lipsesc de la vreun spectacol. In 15 octombrie 1995, Lae a reusit o cascada care a lasat cu gura cascata zeci de mii de oameni. Peste 35.000 de spectactori erau pe Campia Drambar, Alba, sa urmareasca show-ul. Si au avut ce vedea. Dacia condusa de Lae trebuia sa sara peste doua tiruri puse cap la cap. In momentul desprinderii de sol, viteza era de 140 km/ora. A urmat un zbor devenit legenda: 63,68 m in lungime, atingand inaltimea de 11 metri. Asa cum a fost planificat, masina a aterizat in bot, rostogolindu-se pe partea stanga. Desigur, la impactul cu pamantul, Dacia era praf si pulbere. Cei doi insa nu au avut prea multa nevoie de medici. Spectacolul si-a atins scopul: multimea era in delir, fiind martora unui record mondial.
Subiecte în articol: viata mea e un roman