x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Parastasul democraţiei nenăscute

0
Autor: Dana Andronie Miron Manega 21 Dec 2009 - 00:00
Parastasul democraţiei nenăscute Bogdan Chesaru/Intact Images

Impresionant! Acesta este cuvântul care poate defini cel mai cuprinzător spectacolul lui Tudor Gheorghe de la Sala Palatului.



Şi sala, şi scena au fost arhipline. 108 muzicieni, în faţa a peste 4.000 de spectatori. Început zguduitor, apocaliptic - sau final apocaliptic - o "confuzie" bine regizată, din care nu se înţelegea prea bine la ce se face referire: la decembrie 1989 sau la decembrie 2009. Apoi, pe scenă a apărut o fetiţă care a început să cânte, suav, pătrunzător şi paradoxal: "Vine, vine, primăvara,/ Se aşterne-n toată ţara"...

Pe ecranele din spatele orchestrei, ningea... A urmat spectacolul propriu-zis: un rechizitoriu nemilos în care au fost chemaţi în boxă toţi membrii noului CPEx, adică cei care au condus România de la Revoluţie încoace. Nimic n-a scăpat nesancţionat, nejudecat sau nesemnalat. Iar ca punere în scenă, au fost abordate toate formele de exprimare dramatică şi muzicală: de la recviem la imn, de la rugăciune la satiră, de la monolog scenic şi interpretare muzicală solo (voce şi chitară), la simfonie cu cor şi rock simfonic.

Spectacolul DEGEABA a fost procesul Tranziţiei, făcut atât de morţii, cât şi de viii Revoluţiei - câţi au mai rămas: "Pune, tată, steag la poartă/ Şi iartă-mă,/ Iartă-mă/ Că am murit!/ Ştiu că mama mai aşteaptă/ Şi mai ştiu/ Că-ntr-un ceas/ A albit./ Ce lumină lină/ Ne-ndulceşte moartea/ Celor ce-am căzut în Bucureşti!/ Părul maicii mele/ Luminând şi partea/ Nevăzutelor cărări cereşti". Şi, în acelaşi registru: "Primeşte-i, Doamne,-n casa ta/ Pe cei ce vin din Timişoara,/ Ei sunt ofranda cea mai grea/ Pe care ţi-o trimite ţara!".

"INVENTARUL MORŢILOR"
După pioasa reculegere în faţa martirilor, Tudor Gheorghe a virat înspre sarcasmul cel mai nemilos. A început cu "inventarul" puloverelor: "Mircea Dinescu îmbrăcat în pulover. Gelu Voican Voiculescu îmbrăcat în pulover... Ion Caramitru îmbrăcat în pulover etc... Mă, unde v-aţi lăsat voi puloverele alea?... Dar măcar le-aţi pus bine? Le-aţi ascuns? Că, dacă le găseşte generaţia asta nervoasă şi le îmbracă? Iar o luăm de la cap?".

Monologul conţine un avertisment: primul avertisment al spectacolului. Urmează "inventarul morţilor" şi al doilea avertisment: "Eroii Revoluţiei Române din Bucureşti zac într-un cimitir protocolar, păzit de soldaţi...

De parcă ne-ar fi teamă să nu iasă afară. Păi, da! Că dacă ies într-o noapte toţi şi se apucă să povestească?... Cum a fost, cine a fost pe lângă ei, cine a tras... În ţară sunt mai norocoşi. N-au atâta marmură pe ei... Mai ies din când în când afară şi mai povestesc... Îmi vine să intru în pământ de ruşine" - conchide artistul şi revine la registrul trist, printr-un colind al deznădejdii: "Vin colindătorii/ Cum veneau odată/ Lerui-ler,/ Să colinde-n seara/ Asta minunată,/ Lerui-ler,/ Dar li-i gura arsă/ Şi li-s ochii-n lacrimi/ Lerui-ler,/ Prea-DEGEABA sânge,/ Prea-DEGEABA patimi,/Lerui-ler!".

Urmează o "rafală" de colind-pamflet, de un sarcasm necruţător, incinerant şi cu urări potrivite: "Celor care vor să fie/ Lipitori pe sărăcie,/ Dă-le tot ce vor, sărmanii,/ Dă-le tot ce vor, sărmanii/ Şi la noapte schimbă banii!"...




Şi iarăşi amărăciunea unui prezent în care Dumnezeu pare să fi abandonat poporul român. Nici colindele nu mai sunt colinde, nici gura care le cântă nu le mai poate rosti, nici zăpada nu mai este zăpadă: "Ninge ca o deşteptare,/ Flori şi trandafiri,/ Peste lume, cu iertare,/ Flori şi trandafiri/ Numai peste noi s-abate/ Flori şi trandafiri/ Cu miros de răutate,/ Flori şi trandafiri!/ O ninsoare ca o zgură/ Flori şi trandafiri,/Ce ne minte şi ne fură/ Flori şi trandafiri!"... Între strofele colindului, un refren disperat: "Arde focu-n paie ude,/ Nimeni, nimeni nu m-aude!"...

Spectacolul continuă cu o nouă serie de colinde-pamflet în care "colindaţii" sunt parlamentarii (unii dintre ei - după cum are grijă să precizeze Tudor Gheorghe), după care o îngrijorare neagră care vine nu dinspre călăi, ci dinspre fiii lor: "Eu nu mă tem de lupii maturi,/ Le tai un cal bătrân şi-i saturi,/ Dar ce ne facem cu căţeii/ Care în numele ideii/ De revoluţie - se-ngraşă/ Şi-abia despachetaţi din faşă/ Încep să scoată colţii tineri/ Şi-o muşcă şi pe Maica Vineri/ Dacă la ora programată/ N-au porţia asigurată.../ Căci sunt şcoliţi şi cu pretenţii,/ Sunt rude toţi cu dizidenţii,/ I-a chinuit nomenclatura/ Şi-a trebuit să-şi ţie gura.../ De-aceea vor acum să muşte:/ Să n-aibă cine să-i împuşte"...

CEA MAI DISPERATĂ RUGĂCIUNE...
Spre finalul spectacolului, deznădejea artistului ajunge la apogeu: "Nu mai lăcrimează nici un sfânt/ Şi s-a şters vopseaua din icoane,/ Seceta domneşte pe pământ/Şi şopârlele se cred iguane". Urmează un refren a cărui durere desenează, în contururi de cărbune, triumful absolut al iadului moral: "Au făcut copiii noştri dinţi,/ Muşcă din bunici şi din părinţi,/ Muşcă din văzduh şi din pământ,/ Muşcă şi din morţii din mormânt!".

În acest moment, Tudor Gheorghe a întrerupt cursul normal al spectacolului şi a ţinut următorul discurs în care, pentru prima dată, a pomenit pe scenă numele soţiei sale: "Doamna Tudor nu m-a lăsat să termin spectacolul aşa. Mi-a spus: «Eşti un artist responsabil, nu poţi să laşi oamenii fără spereanţă». Şi-atunci m-am gândit să închei aşa"... A urmat una dintre cele mai disperate rugăciuni care s-au rostit pe o scenă, din 1989 încoace: "Ia-ne, Doamne, orice perspectivă/ Roză, tricoloră, cum o fi,/ Ia-ne şi bomboana din colivă/ Dar redă-ne verbul a iubi!/ C-am uitat să ne iubim, Părinte,/ Şi ne omorâm noi, între noi,/ Dă-ne sărăcia dinainte,/ Dar revarsă-ţi dragostea spre noi!".

Concertul DEGEABA a fost într-o altă... perspectivă, şi un parastas al democraţiei ucisă în pântecul mamei: în pântecul Revoluţiei. Şi a mai fost un nemilos proces al Tranziţiei - replică morală la ruşinosul proces al comunismului care, de fapt, nici nu a început. Sau, poate, a început acum, prin acest spectacol.
Citeşte mai multe despre:   arte

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

A apărut revista “FILM” nr 2/2020

A apărut revista “FILM” nr 2/2020
          Noul număr al revistei “Film” apare , după perioada de izolare  generată de pandemie şi  în zilele unui început de relaxare cu dilatări şi...

10 iulie – Ziua Muzeului Naţional Cotroceni

10 iulie – Ziua Muzeului Naţional Cotroceni
Muzeul Național Cotroceni aniversează 29 de ani de existență în spațiul cultural românesc.             Înființat în anul 1991, prin Hotărârea...

Martin Scorsese susține programul CINEVARA al Fundației9. Proiecția de joi de la Rezidența BRD Scena9: Black Girl, „primul film al Africii subsahariene”

Martin Scorsese susține programul CINEVARA al Fundației9. Proiecția de joi de la Rezidența BRD Scena9: Black Girl, „primul film al Africii subsahariene”
Joi, 16 iulie, de la ora 21.00, în grădina Rezidenței BRD Scena9 (Str. I.L. Caragiale 32), va fi proiectat filmul artistic senegalez Black Girl, regizat și scris de Ousmane Sembène, în cadrul programului de proiec

Atelierele Walk & Shoot 2020 – artă fotografică și explorare urbană

Atelierele Walk & Shoot 2020 –  artă fotografică și explorare urbană
La intersecția dintre artă fotografică și explorare urbană, Walk & Shoot propune în această vară cinci ateliere coordonate de unii dintre cei mai cunoscuți fotografi români: Cristian Crisbășan, Cornel...

Medalion excepțional: „Nicolae Grigorescu și poetica imaginii”

Medalion excepțional: „Nicolae Grigorescu și poetica imaginii”
Muzeul Municipiului București vă invită să admirați, în perioada 15 iulie – 16 august 2020, la Palatul Suțu, un număr de șase tablouri pictate de Nicolae Grigorescu, care se adaugă și completează, într-un...

Mircea Diaconu: „Din păcate, dintre cei trei fraţi, numai eu mai sunt în viaţă...”

Mircea Diaconu: „Din păcate, dintre cei trei fraţi, numai eu mai sunt în viaţă...”
Intrăm, alături de Mircea Diaconu, în culisele Trilogiei ardelenilor. Este singurul în viaţă dintre actorii care au jucat rolurile principale ale fraţilor transilvăneni Ion, Traian şi Romulus Brad, în...

La TNB, premieră în plină criză : Jurnal de România

La TNB, premieră în plină criză : Jurnal de România
Galerie Foto Într-o perioadă extrem de dificilă prin care trece lumea artistică, Teatrul Naţional I.L.Caragiale din Bucureşti anunţă prima premieră în plină perioadă de pandemie: Jurnal de România. 1989, spectacol...

Spectacole de Lev Dodin, Radu Afrim, Sasha Waltz, Michèle Noiret, sâmbătă la #FITSonline

Spectacole de Lev Dodin, Radu Afrim, Sasha Waltz, Michèle Noiret, sâmbătă la #FITSonline
Galerie Foto  „Frați și surori”, regia Lev Dodin, „Körper”, coregrafia Sasha Waltz, „Beție”, regia Radu Afrim, „Hors-Champ”, coregrafia Michèle Noiret, sunt doar câteva dintre spectacolele din cadrul...

Povești de dragoste

Povești de dragoste
E cald, suntem cu gândul la vacanță, așa că vă propun câteva cărți despre dragoste, relații și despre viață, de fapt.   A doua șansă, Kristin Hannah „Sunt îndrăgostit de altă femeie”....

Simfonia „Clopotele” și Suita „Şeherazada”, în stagiunea online a Filarmonicii „George Enescu”

Simfonia „Clopotele” și Suita „Şeherazada”, în stagiunea online a Filarmonicii „George Enescu”
Galerie Foto Joi, 9 iulie 2020, de la ora 19.00, în cadrul stagiunii online, Filarmonica „George Enescu” va transmite, în prima parte, înregistrarea Simfoniei corale „Clopotele”, op. 35, de Serghei Rahmaninov, condusă de...

Festivalul Internațional de Film Independent ANONIMUL va avea loc între 12-16 august, la Sfântu Gheorghe, Delta Dunării

Festivalul Internațional de Film Independent ANONIMUL  va avea loc între 12-16 august, la Sfântu Gheorghe, Delta Dunării
ANONIMUL IIFF, festivalul la care publicul votează filmul câștigător, anunță cea de-a 17-a ediție, care va avea loc între 12 - 16 august, la Sfântu Gheorghe, în Delta Dunării.  Având în vedere...

FestivalYA: vorbește live cu autorii tăi preferați!

FestivalYA: vorbește live cu autorii tăi preferați!
La vremuri interesante, evenimente minunate! Este organizată o serie de întâlniri LIVE cu autorii tăi preferați, în cadrul FestivalYA, un festival de carte, muzică și idei young adult. În perioada 20...

„Steaua fără nume” de Mihail Sebastian, publicată în engleză în traducerea lui Gabi Reigh

„Steaua fără nume” de Mihail Sebastian, publicată în engleză în traducerea lui Gabi Reigh
Galerie Foto Cea mai populară piesă de teatru a lui Mihail Sebastian, „Steaua fără nume”, este și cea mai recentă traducere din limba română în limba engleză în Regatul Unit. Comedie dulce-amăruie ce încă este...

Anul premierelor la TIFF, în Zilele Filmului Românesc

Anul premierelor la TIFF, în Zilele Filmului Românesc
Galerie Foto Mai bogată ca niciodată în premiere, selecția de filme românești de la cea de-a 19-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania cuprinde un număr-record de 21 de lungmetraje și 16 scurtmetraje, ca...

Cea de-a 14-a editie One Night Gallery devine expozitie itineranta si va avea loc si la Timisoara

Cea de-a 14-a editie One Night Gallery devine expozitie itineranta si va avea loc si la Timisoara
Galerie Foto Ultima editie One Night Gallery a prezentat lucrarile artistei Alina Bohoru in 13 spatii din centrul Bucurestiului, luand forma unei expozitii stradale. Continutul va fi expus si la Timisoara in luna august, in...
Serviciul de email marketing furnizat de