x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Parastasul democraţiei nenăscute

0
Autor: Dana Andronie Miron Manega 21 Dec 2009 - 00:00
Parastasul democraţiei nenăscute Bogdan Chesaru/Intact Images

Impresionant! Acesta este cuvântul care poate defini cel mai cuprinzător spectacolul lui Tudor Gheorghe de la Sala Palatului.



Şi sala, şi scena au fost arhipline. 108 muzicieni, în faţa a peste 4.000 de spectatori. Început zguduitor, apocaliptic - sau final apocaliptic - o "confuzie" bine regizată, din care nu se înţelegea prea bine la ce se face referire: la decembrie 1989 sau la decembrie 2009. Apoi, pe scenă a apărut o fetiţă care a început să cânte, suav, pătrunzător şi paradoxal: "Vine, vine, primăvara,/ Se aşterne-n toată ţara"...

Pe ecranele din spatele orchestrei, ningea... A urmat spectacolul propriu-zis: un rechizitoriu nemilos în care au fost chemaţi în boxă toţi membrii noului CPEx, adică cei care au condus România de la Revoluţie încoace. Nimic n-a scăpat nesancţionat, nejudecat sau nesemnalat. Iar ca punere în scenă, au fost abordate toate formele de exprimare dramatică şi muzicală: de la recviem la imn, de la rugăciune la satiră, de la monolog scenic şi interpretare muzicală solo (voce şi chitară), la simfonie cu cor şi rock simfonic.

Spectacolul DEGEABA a fost procesul Tranziţiei, făcut atât de morţii, cât şi de viii Revoluţiei - câţi au mai rămas: "Pune, tată, steag la poartă/ Şi iartă-mă,/ Iartă-mă/ Că am murit!/ Ştiu că mama mai aşteaptă/ Şi mai ştiu/ Că-ntr-un ceas/ A albit./ Ce lumină lină/ Ne-ndulceşte moartea/ Celor ce-am căzut în Bucureşti!/ Părul maicii mele/ Luminând şi partea/ Nevăzutelor cărări cereşti". Şi, în acelaşi registru: "Primeşte-i, Doamne,-n casa ta/ Pe cei ce vin din Timişoara,/ Ei sunt ofranda cea mai grea/ Pe care ţi-o trimite ţara!".

"INVENTARUL MORŢILOR"
După pioasa reculegere în faţa martirilor, Tudor Gheorghe a virat înspre sarcasmul cel mai nemilos. A început cu "inventarul" puloverelor: "Mircea Dinescu îmbrăcat în pulover. Gelu Voican Voiculescu îmbrăcat în pulover... Ion Caramitru îmbrăcat în pulover etc... Mă, unde v-aţi lăsat voi puloverele alea?... Dar măcar le-aţi pus bine? Le-aţi ascuns? Că, dacă le găseşte generaţia asta nervoasă şi le îmbracă? Iar o luăm de la cap?".

Monologul conţine un avertisment: primul avertisment al spectacolului. Urmează "inventarul morţilor" şi al doilea avertisment: "Eroii Revoluţiei Române din Bucureşti zac într-un cimitir protocolar, păzit de soldaţi...

De parcă ne-ar fi teamă să nu iasă afară. Păi, da! Că dacă ies într-o noapte toţi şi se apucă să povestească?... Cum a fost, cine a fost pe lângă ei, cine a tras... În ţară sunt mai norocoşi. N-au atâta marmură pe ei... Mai ies din când în când afară şi mai povestesc... Îmi vine să intru în pământ de ruşine" - conchide artistul şi revine la registrul trist, printr-un colind al deznădejdii: "Vin colindătorii/ Cum veneau odată/ Lerui-ler,/ Să colinde-n seara/ Asta minunată,/ Lerui-ler,/ Dar li-i gura arsă/ Şi li-s ochii-n lacrimi/ Lerui-ler,/ Prea-DEGEABA sânge,/ Prea-DEGEABA patimi,/Lerui-ler!".

Urmează o "rafală" de colind-pamflet, de un sarcasm necruţător, incinerant şi cu urări potrivite: "Celor care vor să fie/ Lipitori pe sărăcie,/ Dă-le tot ce vor, sărmanii,/ Dă-le tot ce vor, sărmanii/ Şi la noapte schimbă banii!"...




Şi iarăşi amărăciunea unui prezent în care Dumnezeu pare să fi abandonat poporul român. Nici colindele nu mai sunt colinde, nici gura care le cântă nu le mai poate rosti, nici zăpada nu mai este zăpadă: "Ninge ca o deşteptare,/ Flori şi trandafiri,/ Peste lume, cu iertare,/ Flori şi trandafiri/ Numai peste noi s-abate/ Flori şi trandafiri/ Cu miros de răutate,/ Flori şi trandafiri!/ O ninsoare ca o zgură/ Flori şi trandafiri,/Ce ne minte şi ne fură/ Flori şi trandafiri!"... Între strofele colindului, un refren disperat: "Arde focu-n paie ude,/ Nimeni, nimeni nu m-aude!"...

Spectacolul continuă cu o nouă serie de colinde-pamflet în care "colindaţii" sunt parlamentarii (unii dintre ei - după cum are grijă să precizeze Tudor Gheorghe), după care o îngrijorare neagră care vine nu dinspre călăi, ci dinspre fiii lor: "Eu nu mă tem de lupii maturi,/ Le tai un cal bătrân şi-i saturi,/ Dar ce ne facem cu căţeii/ Care în numele ideii/ De revoluţie - se-ngraşă/ Şi-abia despachetaţi din faşă/ Încep să scoată colţii tineri/ Şi-o muşcă şi pe Maica Vineri/ Dacă la ora programată/ N-au porţia asigurată.../ Căci sunt şcoliţi şi cu pretenţii,/ Sunt rude toţi cu dizidenţii,/ I-a chinuit nomenclatura/ Şi-a trebuit să-şi ţie gura.../ De-aceea vor acum să muşte:/ Să n-aibă cine să-i împuşte"...

CEA MAI DISPERATĂ RUGĂCIUNE...
Spre finalul spectacolului, deznădejea artistului ajunge la apogeu: "Nu mai lăcrimează nici un sfânt/ Şi s-a şters vopseaua din icoane,/ Seceta domneşte pe pământ/Şi şopârlele se cred iguane". Urmează un refren a cărui durere desenează, în contururi de cărbune, triumful absolut al iadului moral: "Au făcut copiii noştri dinţi,/ Muşcă din bunici şi din părinţi,/ Muşcă din văzduh şi din pământ,/ Muşcă şi din morţii din mormânt!".

În acest moment, Tudor Gheorghe a întrerupt cursul normal al spectacolului şi a ţinut următorul discurs în care, pentru prima dată, a pomenit pe scenă numele soţiei sale: "Doamna Tudor nu m-a lăsat să termin spectacolul aşa. Mi-a spus: «Eşti un artist responsabil, nu poţi să laşi oamenii fără spereanţă». Şi-atunci m-am gândit să închei aşa"... A urmat una dintre cele mai disperate rugăciuni care s-au rostit pe o scenă, din 1989 încoace: "Ia-ne, Doamne, orice perspectivă/ Roză, tricoloră, cum o fi,/ Ia-ne şi bomboana din colivă/ Dar redă-ne verbul a iubi!/ C-am uitat să ne iubim, Părinte,/ Şi ne omorâm noi, între noi,/ Dă-ne sărăcia dinainte,/ Dar revarsă-ţi dragostea spre noi!".

Concertul DEGEABA a fost într-o altă... perspectivă, şi un parastas al democraţiei ucisă în pântecul mamei: în pântecul Revoluţiei. Şi a mai fost un nemilos proces al Tranziţiei - replică morală la ruşinosul proces al comunismului care, de fapt, nici nu a început. Sau, poate, a început acum, prin acest spectacol.
Citeşte mai multe despre:   arte

 



Mai multe titluri din categorie

Cele mai ieftine bilete la concerte, la Casa Artelor Dinu Lipatti

Cele mai ieftine bilete la concerte, la Casa Artelor Dinu Lipatti
Galerie Foto Zilelor Bucureștiului se sărbătoresc prin evenimente culturale de elită, la Casa Artelor Dinu Lipatti, din centrul Capitalei. Astăzi și mâine, 18-19 septembrie 2021, între orele 19:00-22:00, iubitorii muzicii...

Depresia în rândul adolescenților, o problemă reală, dar ignorată

Depresia în rândul adolescenților, o problemă reală, dar ignorată
Realizatorii filmului românesc Otto Barbarul, care va avea premiera în cinematografe în 24 septembrie, alături de depreHUB, primul hub antidepresie din România, lansează campania “Nu da doar cu SEEN”, prin...

Filmul „Between Two Dawns”, co-produs de Libra Films, are premiera mondială la San Sebastian

Filmul „Between Two Dawns”, co-produs de Libra Films,  are premiera mondială la San Sebastian
Galerie Foto Debutul Between Two Dawns, scris și regizat de cineastul turc Selman Nacar, filmat de Tudor Panduru și co-produs de Libra Films, va avea premiera zilele acestea în secțiunea New Directors a Festivalului Internaționa...

Violoniștii Maxim Vengerov și David Grimal prezintă publicului noi lucrări extraordinare

Violoniștii Maxim Vengerov și David Grimal prezintă publicului noi lucrări extraordinare
Galerie Foto Prezent pentru a treia oară într-un concert în această ediție a Festivalului Enescu, celebrul violonist Maxim Vengerov va interpreta la Ateneul român Sonata în fa minor de George Enescu, considerată cea mai...

Începe TIFF Oradea! Luca, noul film semnat de Horațiu Mălăele, deschide cea de-a 4-a ediție cu o proiecție specială la Filarmonică

Începe TIFF Oradea! Luca, noul film semnat de Horațiu Mălăele, deschide cea de-a 4-a ediție cu o proiecție specială la Filarmonică
Galerie Foto Festivalul Internațional de Film Transilvania își deschide porțile astăzi, pe 17 septembrie, pentru cel de-al patrulea an consecutiv, la Oradea. Peste 30 de filme vor rula pe marele ecran până duminică, 19...

Rudolf Buchbinder revine pentru a treia oară pe scena Festivalului Enescu. Marele pianist o înlocuiește pe Khatia Buniatishvili

Rudolf Buchbinder revine pentru a treia oară pe scena Festivalului Enescu. Marele pianist o înlocuiește pe Khatia Buniatishvili
Pianista Khatia Buniatishvili este nevoită să-și anuleze participarea la concertul din cadrul Festivalului Internațional George Enescu programat pentru data de 19 septembrie, pe care urma să îl susțină...

Tiberiu Soare dirijează Orchestra de Cameră Radio pe scena Ateneului Român

Tiberiu Soare dirijează Orchestra de Cameră Radio pe scena Ateneului Român
Tiberiu Soare se va afla la pupitrul Orchestrei de Cameră Radio în concertul de sâmbătă, 18 septembrie, din cadrul seriei Concerte și Recitaluri de la Ateneul Român. Solista acestui concert este Alisa...

Un  Cehov pentru secolul XXI, în premieră la TNB

Un  Cehov pentru secolul XXI, în premieră la TNB
Galerie Foto Joi 16 și vineri 17 septembrie, ora 19.30, la Sala Pictura a Teatrului Național din București este programată premiera oficială a spectacolului Stupid Fucking Bird de Aaron Posner, în regia lui Răzvan...

DISCO ’89: Viața și moartea Mihaelei Runceanu, subiectul a două spectacole la Teatrul Apollo111 Catinca Drăgănescu și Gabriel Sandu semnează două puneri în scenă despre celebra artistă

DISCO ’89: Viața și moartea Mihaelei Runceanu, subiectul a două spectacole la Teatrul Apollo111  Catinca Drăgănescu și Gabriel Sandu semnează două puneri în scenă despre celebra artistă
Galerie Foto Teatrul Apollo111 anunță DISCO ’89, o serie de spectacole care prezintă mai multe viziuni asupra vieții și morții uneia dintre cele mai populare artiste din România comunistă: Mihaela Runceanu. Catinca...

ROMÂNIA SĂLBATICĂ - de azi în cinematografele din toată țara! Peste 1500 de oameni au participat la Premiera de Gală de la Amfiteatrul „Mihai Eminescu”

ROMÂNIA SĂLBATICĂ - de azi în cinematografele din toată țara!  Peste 1500 de oameni au participat la Premiera de Gală de la Amfiteatrul „Mihai Eminescu”
Galerie Foto După mii de kilometri parcurși, sute de ore de filmare și 10 ani de pre-producție, cel mai mare proiect de film documentar dedicat naturii din țara noastră, România Sălbatică, se lansează oficial astăzi, 17...

Ovidiu Dragoman și echipa Teatrului de Balet Sibiu participă la Maratonul Internațional Sibiu

Ovidiu Dragoman și echipa Teatrului de Balet Sibiu participă la Maratonul Internațional Sibiu
Galerie Foto Ovidiu Dragoman, alături de echipa artistică și administrativă a Teatrului de Balet Sibiu, participă în data de 2 octombrie, la ediția din acest an a Maratonului Internațional Sibiu. Echipa Teatrului de Balet...

Violonistul David Grimal lansează pe 17 septembrie CD-ul Chausson, Ravel, Enescu într-o discuție cu participarea publicului și autografe

Violonistul David Grimal lansează pe 17 septembrie CD-ul Chausson, Ravel, Enescu într-o discuție cu participarea publicului și autografe
David Grimal și ansamblul Les Dissonances invită jurnaliștii și publicul să participe la lansarea albumului Chausson, Ravel, Enescu, vineri, 17 septembrie, începând cu ora 21.30, la Sala Palatului În cadrul...

România la Festivalul Literar „I DIALOGHI DI TRANI” 2021,  prin prezența romancierei Ioana Pârvulescu

România la Festivalul Literar „I DIALOGHI DI TRANI” 2021,   prin prezența romancierei Ioana Pârvulescu
În perioada 15-20 septembrie 2021 va avea loc cea de-a XX-a ediție a festivalului literar „I DIALOGHI DI TRANI”. Festivalul literar se desfășoară în Puglia, la Trani – una dintre localitățile medievale...

Eroii din „Mortal Kombat” vin la TNT

Eroii din „Mortal Kombat” vin la TNT
Galerie Foto TNT va difuza în luna octombrie primele două filme din franciza fantasy „Mortal Kombat”, completată anul acesta cu lungmetrajul omonim, lansat pe marile ecrane în luna aprilie a acestui...

Sala Mare a Teatrului Național din București a devenit Sala „Ion Caramitru”

Sala Mare a Teatrului Național din București a devenit Sala „Ion Caramitru”
Galerie Foto Joi după-amiază, în prezența prim-ministrului Florin Cîțu, a ministrului Culturii, Bogdan Gheorghiu, a managerului interimar Ioan Onisei, a fiilor actorului Ion Caramitru și a mai multor invitați din zona...
Serviciul de email marketing furnizat de