x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Parastasul democraţiei nenăscute

0
Autor: Dana Andronie Miron Manega 21 Dec 2009 - 00:00
Parastasul democraţiei nenăscute Bogdan Chesaru/Intact Images

Impresionant! Acesta este cuvântul care poate defini cel mai cuprinzător spectacolul lui Tudor Gheorghe de la Sala Palatului.



Şi sala, şi scena au fost arhipline. 108 muzicieni, în faţa a peste 4.000 de spectatori. Început zguduitor, apocaliptic - sau final apocaliptic - o "confuzie" bine regizată, din care nu se înţelegea prea bine la ce se face referire: la decembrie 1989 sau la decembrie 2009. Apoi, pe scenă a apărut o fetiţă care a început să cânte, suav, pătrunzător şi paradoxal: "Vine, vine, primăvara,/ Se aşterne-n toată ţara"...

Pe ecranele din spatele orchestrei, ningea... A urmat spectacolul propriu-zis: un rechizitoriu nemilos în care au fost chemaţi în boxă toţi membrii noului CPEx, adică cei care au condus România de la Revoluţie încoace. Nimic n-a scăpat nesancţionat, nejudecat sau nesemnalat. Iar ca punere în scenă, au fost abordate toate formele de exprimare dramatică şi muzicală: de la recviem la imn, de la rugăciune la satiră, de la monolog scenic şi interpretare muzicală solo (voce şi chitară), la simfonie cu cor şi rock simfonic.

Spectacolul DEGEABA a fost procesul Tranziţiei, făcut atât de morţii, cât şi de viii Revoluţiei - câţi au mai rămas: "Pune, tată, steag la poartă/ Şi iartă-mă,/ Iartă-mă/ Că am murit!/ Ştiu că mama mai aşteaptă/ Şi mai ştiu/ Că-ntr-un ceas/ A albit./ Ce lumină lină/ Ne-ndulceşte moartea/ Celor ce-am căzut în Bucureşti!/ Părul maicii mele/ Luminând şi partea/ Nevăzutelor cărări cereşti". Şi, în acelaşi registru: "Primeşte-i, Doamne,-n casa ta/ Pe cei ce vin din Timişoara,/ Ei sunt ofranda cea mai grea/ Pe care ţi-o trimite ţara!".

"INVENTARUL MORŢILOR"
După pioasa reculegere în faţa martirilor, Tudor Gheorghe a virat înspre sarcasmul cel mai nemilos. A început cu "inventarul" puloverelor: "Mircea Dinescu îmbrăcat în pulover. Gelu Voican Voiculescu îmbrăcat în pulover... Ion Caramitru îmbrăcat în pulover etc... Mă, unde v-aţi lăsat voi puloverele alea?... Dar măcar le-aţi pus bine? Le-aţi ascuns? Că, dacă le găseşte generaţia asta nervoasă şi le îmbracă? Iar o luăm de la cap?".

Monologul conţine un avertisment: primul avertisment al spectacolului. Urmează "inventarul morţilor" şi al doilea avertisment: "Eroii Revoluţiei Române din Bucureşti zac într-un cimitir protocolar, păzit de soldaţi...

De parcă ne-ar fi teamă să nu iasă afară. Păi, da! Că dacă ies într-o noapte toţi şi se apucă să povestească?... Cum a fost, cine a fost pe lângă ei, cine a tras... În ţară sunt mai norocoşi. N-au atâta marmură pe ei... Mai ies din când în când afară şi mai povestesc... Îmi vine să intru în pământ de ruşine" - conchide artistul şi revine la registrul trist, printr-un colind al deznădejdii: "Vin colindătorii/ Cum veneau odată/ Lerui-ler,/ Să colinde-n seara/ Asta minunată,/ Lerui-ler,/ Dar li-i gura arsă/ Şi li-s ochii-n lacrimi/ Lerui-ler,/ Prea-DEGEABA sânge,/ Prea-DEGEABA patimi,/Lerui-ler!".

Urmează o "rafală" de colind-pamflet, de un sarcasm necruţător, incinerant şi cu urări potrivite: "Celor care vor să fie/ Lipitori pe sărăcie,/ Dă-le tot ce vor, sărmanii,/ Dă-le tot ce vor, sărmanii/ Şi la noapte schimbă banii!"...




Şi iarăşi amărăciunea unui prezent în care Dumnezeu pare să fi abandonat poporul român. Nici colindele nu mai sunt colinde, nici gura care le cântă nu le mai poate rosti, nici zăpada nu mai este zăpadă: "Ninge ca o deşteptare,/ Flori şi trandafiri,/ Peste lume, cu iertare,/ Flori şi trandafiri/ Numai peste noi s-abate/ Flori şi trandafiri/ Cu miros de răutate,/ Flori şi trandafiri!/ O ninsoare ca o zgură/ Flori şi trandafiri,/Ce ne minte şi ne fură/ Flori şi trandafiri!"... Între strofele colindului, un refren disperat: "Arde focu-n paie ude,/ Nimeni, nimeni nu m-aude!"...

Spectacolul continuă cu o nouă serie de colinde-pamflet în care "colindaţii" sunt parlamentarii (unii dintre ei - după cum are grijă să precizeze Tudor Gheorghe), după care o îngrijorare neagră care vine nu dinspre călăi, ci dinspre fiii lor: "Eu nu mă tem de lupii maturi,/ Le tai un cal bătrân şi-i saturi,/ Dar ce ne facem cu căţeii/ Care în numele ideii/ De revoluţie - se-ngraşă/ Şi-abia despachetaţi din faşă/ Încep să scoată colţii tineri/ Şi-o muşcă şi pe Maica Vineri/ Dacă la ora programată/ N-au porţia asigurată.../ Căci sunt şcoliţi şi cu pretenţii,/ Sunt rude toţi cu dizidenţii,/ I-a chinuit nomenclatura/ Şi-a trebuit să-şi ţie gura.../ De-aceea vor acum să muşte:/ Să n-aibă cine să-i împuşte"...

CEA MAI DISPERATĂ RUGĂCIUNE...
Spre finalul spectacolului, deznădejea artistului ajunge la apogeu: "Nu mai lăcrimează nici un sfânt/ Şi s-a şters vopseaua din icoane,/ Seceta domneşte pe pământ/Şi şopârlele se cred iguane". Urmează un refren a cărui durere desenează, în contururi de cărbune, triumful absolut al iadului moral: "Au făcut copiii noştri dinţi,/ Muşcă din bunici şi din părinţi,/ Muşcă din văzduh şi din pământ,/ Muşcă şi din morţii din mormânt!".

În acest moment, Tudor Gheorghe a întrerupt cursul normal al spectacolului şi a ţinut următorul discurs în care, pentru prima dată, a pomenit pe scenă numele soţiei sale: "Doamna Tudor nu m-a lăsat să termin spectacolul aşa. Mi-a spus: «Eşti un artist responsabil, nu poţi să laşi oamenii fără spereanţă». Şi-atunci m-am gândit să închei aşa"... A urmat una dintre cele mai disperate rugăciuni care s-au rostit pe o scenă, din 1989 încoace: "Ia-ne, Doamne, orice perspectivă/ Roză, tricoloră, cum o fi,/ Ia-ne şi bomboana din colivă/ Dar redă-ne verbul a iubi!/ C-am uitat să ne iubim, Părinte,/ Şi ne omorâm noi, între noi,/ Dă-ne sărăcia dinainte,/ Dar revarsă-ţi dragostea spre noi!".

Concertul DEGEABA a fost într-o altă... perspectivă, şi un parastas al democraţiei ucisă în pântecul mamei: în pântecul Revoluţiei. Şi a mai fost un nemilos proces al Tranziţiei - replică morală la ruşinosul proces al comunismului care, de fapt, nici nu a început. Sau, poate, a început acum, prin acest spectacol.
Citeşte mai multe despre:   arte

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Randi lansează piesa „Suflete în carantină”, inspirată de restricțiile vremurilor pe care le trăim

Randi lansează piesa „Suflete în carantină”, inspirată de restricțiile vremurilor pe care le trăim
Galerie Foto Randi dovedește încă o dată că inspirația, creativitatea și iubirea nu cunosc restricții nici măcar în vreme de pandemie. Artistul Famous Production lansează o nouă piesă, „Suflete în carantină”, al...

Stagiune de recitaluri online la Casa Artelor Dinu Lipatti

Stagiune de recitaluri online la Casa Artelor Dinu Lipatti
Primăria Municipiului București, prin „Casa Artelor Dinu Lipatti”, a lansat programul cultural CASA LIPATTI OpenStage 2020, o stagiune de recitaluri lunare dedicată muzicienilor profesioniști de toate vârstele....

#stai acasă și #citeștecărțiesențiale. Comandă romanul Ion, de Liviu Rebreanu

#stai acasă și #citeștecărțiesențiale. Comandă romanul Ion, de Liviu Rebreanu
Galerie Foto De miercuri, Jurnalul îți oferă romanul ”Ion”, de Liviu Rebreanu, un volum de referință al literaturii române. Îl poți comanda alături de celelalte apariții din colecția Jurnalul cărților esențiale,...

TIFF online: cel mai mare festival de film se înscrie în campania #StămAcasă

TIFF online: cel mai mare festival de film se înscrie în campania #StămAcasă
Galerie Foto Platforma de streaming a Festivalului Internațional de Film Transilvania oferă publicului cinefil o selecție de filme accesibile gratuit, venind cu propunerea de a transforma serile de weekend în care #StămAcasă,...

LACUL LEBEDELOR: magie în aer liber! Transmisie online marți, 7 aprilie 2020

LACUL LEBEDELOR: magie în aer liber! Transmisie online marți, 7 aprilie 2020
Galerie Foto Aplauzele nu conteneau, era ceva nemaivăzut și nemaisimțit: magia se transpunea în aer liber, LACUL LEBEDELOR se dansa pe apă! Marți, 7 aprilie, ora 18:00, vă invităm să revedeți online spectacolul care a f

Refugiu pe timp de criză

Refugiu pe timp de criză
Galerie Foto În contextul actual, investitorii - sau simplii cetățeni - se orientează spre noi piețe de conservare a banilor și modalități sigure de plasare a depozitelor bănești. Printre piețele alternative, alături de...

Ioan-Aurel Pop, la aniversarea a 154 de ani de la înfiinţarea Academiei: „Se va potoli furtuna, din care vom ieşi mai puternici, mai realişti şi mai înţelepţi“

Ioan-Aurel Pop, la aniversarea a 154 de ani de la înfiinţarea Academiei: „Se va potoli furtuna, din care vom ieşi mai puternici, mai realişti şi mai înţelepţi“
Galerie Foto Preşedintele Academiei Române, Ioan-Aurel Pop, a transmis un mesaj la 154 de ani de la înfiinţarea Academiei Române, Istoria  modernă a Academiei Române începe la 1/13 aprilie 1866, când a fost fondată,...

Oratoriul „Visul lui Gerontius” de Edward Elgar, difuzat online de Filarmonica „George Enescu”

Oratoriul „Visul lui Gerontius” de Edward Elgar, difuzat online de Filarmonica „George Enescu”
Joi, 9 aprilie 2020, de la ora 19.00, în saptămâna ce precede Paștele catolic, Filarmonica „George Enescu” vă propune, în cadrul stagiunii online, oratoriul „Visul lui Gerontius” de Edward...

Invitație de la Cluj: Ne vedem la Operă, online!

Invitație de la Cluj: Ne vedem la Operă, online!
Muzica și dansul ne aduc mai aproape oriunde ne-am afla, astfel că Opera Națională Română din Cluj-Napoca le adresează o invitație specială spectatorilor săi, online. Publicul are ocazia să revadă evenimente...

În curând, prima carte ilustrată pentru copii a autorului de bestselleruri Dan Brown

În curând, prima carte ilustrată pentru copii a autorului de bestselleruri Dan Brown
Romanul Simfonia sălbatică va fi lansat pe plan mondial, începând cu 1 septembrie 2020, însoțit de un album de muzică clasică compusă tot de el.   Editura RAO va publica Simfonia sălbatică, o carte...

Un weekend cu inconfundabilul David Lynch, pe TIFF Unlimited

Un weekend cu inconfundabilul David Lynch,  pe TIFF Unlimited
Galerie Foto Prilej de evadare cinematografică în weekend, pe TIFF Unlimited, cu filmele inconfundabilului regizor american David Lynch. Două zile impregnate de personajele lui bântuitoare urmează pe platforma de...

Spectacole online oferite de teatrele bucureștene

Spectacole online oferite de teatrele bucureștene
Galerie Foto Spectacolele online oferite de Primăria Capitalei, prin intermediul teatrelor din subordine, au avut un real succes. În jur de patru milioane de oameni, atât din țară cât și din întreaga lume (Europa, Statele...

Apel al Cineaștilor referitor la Măsurile implementate de CNC pentru perioada stării de urgență

Apel al Cineaștilor referitor la Măsurile implementate de CNC pentru perioada stării de urgență
Peste 160 de cineaști fac apel la Consiliul de Administrație CNC și la Ministrul Culturii pentru reanalizarea măsurilor instituite, retragerea acestora și elaborarea unor măsuri prin consultare directă cu breasla...

Scene dintr-o căsnicie și Prometeu înlănțuit pe canalul YouTube al Teatrului Național Timișoara

Scene dintr-o căsnicie și Prometeu înlănțuit pe canalul YouTube al Teatrului Național Timișoara
Galerie Foto Continuăm, în prima săptămână de aprilie, difuzarea în premieră online a spectacolelor din repertoriul Teatrului Național din Timișoara. Astfel, se vor putea urmări, în acest week-end, începând cu ora...

Opera Națională București prezintă „Cavalleria Rusticana & Pagliacci” și „Spărgătorul de nuci” în cadrul Seri de Operă Online

Opera Națională București prezintă „Cavalleria Rusticana & Pagliacci” și „Spărgătorul de nuci” în cadrul Seri de Operă Online
Opera Națională București transmite în cadrul Seri de Operă Online spectacolele „Cavalleria Rusticana & Pagliacci” de Pietro Mascagni - Ruggiero Leoncavallo și „Spărgătorul de nuci” de Piotr Ilici...
Serviciul de email marketing furnizat de