x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

"Radu Comşa a fost cel mai greu rol pe care l-am jucat"

0
29 Sep 2010 - 00:00
Marin Raica/Jurnalul Naţional

Amintiri cu Ion Caramitru despre ecranizarea "Întunecare" după romanul lui Cezar Petrescu.



"Radu Comşa trăieşte în spital un examen al propriei vieţi şi conştiinţe. După ce a trăit o viaţă uşoară, cu evidente apetituri ariviste, războiul răstoarnă în el totul: îşi face iluzia că ar putea să schimbe lumea. Renunţă singur la viaţa dinainte, reneagă totul, în ideea unui «bine» general, vag, ceea ce-l duce la însingurare, la dramă. Lumea nu se poate schimba! Această idee trebuie să fie concluzia filmului. Iar conflictul principal: Comşa  ¬  lumea înconjurătoare. De la aceste premise cred că trebuie să duc mai departe materia filmului." Sunt cuvintele pe care Alexandru Tatos le nota în Jurnal (publicat în acest an la Editura Nemira) la data de 17 martie 1984, anul în care a început lucrul la filmul "Întunecare". Pagini întregi de jurnal trădează gândurile unuia dintre cei mai importanţi regizori ai cinematografiei româneşti, frământări din acei ani în care producţia de film avea nevoie de multe aprobări speciale... Şi de toate acestea nu scapă nici pelicula "Întunecare" după romanul lui Cezar Petrescu, avându-l în rolul principal, cel al lui Radu Comşa, pe Ion Caramitru. La 1 iulie 1985, la Eforie Nord au început filmările la această producţie despre care Tatos avea să noteze după o lună, la începutul lui august: "Filmările înaintează greu. Pot să afirm că este cel mai greu film pe care l-am făcut. Greu din toate punctele de vedere...".

Acum, după mai bine de două decenii, Ion Caramitru, interpretul rolului principal, şi-a amintit de acele zile în care "Întunecarea" lui Cezar Petrescu a devenit film...


● Jurnalul Naţional: Care e prima amintire care vă vine în minte legat de filmările de la "Întunecare" întâmplate acum mai mult de 20 de ani?
● Ion Caramitru:
Venirea lui Alexandru Tatos la Teatrul Bulandra să urmărească repetiţiile cu spectacolul "Hamlet" ca să-şi găsească interpret pentru rolul principal... După o discuţie pe care am avut-o după o repetiţie  ¬- nu luase încă hotărârea de a mă distribui pe mine ¬- m-a întrebat câteva lucruri şi mi-a zis: Cred că te-ai potrivi, dar trebuie să văd pe cine mai distribui... Apoi m-a chemat la nişte probe de machiaj, trebuia făcută arsura aceea pe faţă care n-a fost simplă deloc. Până la urmă a hotărât distribuirea mea şi a trebuit să plec la studiourile de la Moscova, pentru că noi nu aveam capacitatea de a produce acel machiaj de excepţie, arsura pe jumătate de faţă pe care trebuia s-o pui zilnic la filmări timp de două luni, să nu-ţi distrugă faţa sau să nu ţi-o îmbolnăvească şi să păstreze şi veridicitatea. A fost foarte complicat... Am stat câteva zile la Moscova, la machiaj, cu machieuza filmului, am găsit soluţia şi până la urmă a mers...


● Vă aduceţi aminte unde aţi filmat?
● Mult am filmat la Marea Neagră, unde cel mai teribil moment dramatic, tragic aproape, a fost filmarea cadrului final, când Radu Comşa e filmat pe fundul apei, adică înecat. Această secvenţă s-a filmat la Marea Neagră, în larg... Şi a fost o aventură, pentru că nimeni nu se pricepea la chestia asta, a venit un operator cu costum de scafandru, eu trebuia să mă înec, ceea ce a fost o chestie îngrozitoare, pentru că nu te duci la fund aşa oricum... Te duci la fund înecat fiind, dacă ai înghiţit atâta apă cât să te tragă într-acolo, or, eu nu înghiţeam apă... Şi hainele erau mari, eram şi într-un trenci lung până la pământ, în care am îngheţat, pentru că deşi afară erau 40 de grade, acolo apa era rece de înnebuneai. Până la urmă mi-au pus nişte centuri de plumb, au încercat să-mi dea un aparat de respirat, mi-au dat, dar nu prea ştiam cum funcţionează şi era cât pe ce să mă înec de-a binelea. Ne-a luat două zile o secvenţă de câteva secunde. A fost un coşmar... Iar când am terminat, am ieşit complet îngheţat şi cu toţi muşchii piatră, a trebuit să fiu resuscitat pe mal.


● În Jurnal, Alexandru Tatos povesteşte despre cât de greu era atunci să faci film, ce piedici întâmpina în perioada aia... Cât de greu era, din punctul dumneavoastră de vedere?
● Din punctul de vedere al consumului energetic şi actoricesc, a fost complicat, unul dintre cele mai grele roluri pe care le-am jucat în viaţa mea. Am mai avut roluri dificile, dar ăsta parcă a fost cel mai greu. Şi sigur, ca timp, am filmat trei luni aproape, zi de zi.
De alte tipuri de piedici, de la partid, nu mai ţin minte, legat de filmul ăsta. Era un film fără miză politică...


● Când v-aţi întâlnit dumneavoastră pentru prima dată cu romanul lui Cezar Petrescu?
● În liceu. Cezar Petrescu a fost unul dintre favoriţii mei. Nu era pentru mine o surpriză. Era printre romancierii români îndrăgiţi... Rebreanu, Cezar Petrescu, Camil Petrescu... I-am citit din şcoală...


● Viziunea lui Tatos asupra textului vi s-a părut că trădează în vreun fel romanul lui Cezar Petrescu?

● Nu, nu mi s-a părut. El a fost şi rămâne un regizor de foarte mare acurateţe, un intelectual autentic, cu capacitate de sinteză cinematografică formidabilă, tot ce a făcut în film avea acurateţe şi stil. Filmul are stil, e bine făcut, chiar dacă a fost, din câte ţin eu minte, unul dintre ultimele lui filme şi care l-a consumat enorm, era un om bolnav... A fost o experienţă care m-a bucurat foarte mult, dar şi relaţia cu el în mod special.
Am fost prieteni nu numai pe platou, ci şi în particular, ne-am apropiat foarte mult cu ocazia asta...


● Cum a fost pentru dumneavoastră întâlnirea cu personajul Radu Comşa?
● Îmi convenea... Există personaje de care te apropii instantaneu şi personaje pe care trebuie să le compui. Pe Radu Comşa l-am simţit aproape de mine. El trece prin roman şi prin film mânat de neputinţă... Povestea plecării lui pe front, a dezabuzării lui ulterioare şi a sinuciderii este şi o boală a acelui moment istoric, o boală a secolului, combinată cu nefericirea lui sentimentală. Un personaj care mi-a convenit...


● Viziunea dvs. asupra personajului s-a potrivit cu cea a regizorului?
● S-a potrivit perfect. Sunt întâlniri care se petrec, care sunt benefice... În ce mă priveşte, întâlnirea mea cu Tatos, pe acest text, pe acest destin uman a fost perfectă, pentru că eu preluam ceea ce el îmi spunea. Pe de altă parte, ceea ce instinctiv actorul din mine propunea de cele mai multe ori i-a convenit... Da, a fost o întâlnire benefică, bogată în tăceri.


● Mi-aţi povestit care a fost cea mai dificilă scenă de la filmări. Poate v-o amintiţi şi pe cea mai senină...
● Cea în care a trebuit să suspendăm ziua de filmare din cauza râsului. E o secvenţă la început, undeva, într-un spital militar, o secvenţă foarte complicată, cu o lungime de 100 de metri utili, ceea ce înseamnă enorm de mult, în care aparatul circula pe o suprafaţă foarte mare. Se ridica, se lăsa şi se apropia în final de patul unde eu eram bandajat la cap complet, cu o fantă la gură şi una la nas, iar personajul Emiliei Dobrin, care avea într-o mână o farfurie de supă şi în cealaltă o lingură, spunea: Deschide gura! Şi-mi dădea supă, mă hrănea la capul patului... Şi avea acolo un monolog pe care trebuia să-l spună. După o zi întreagă de chinuri, cu fum, cu ceaţă ¬- de câte ori se dădea "Motor" era ceva care oprea la jumătate secvenţa  ¬- în sfârşit pe la ora cinci şi jumătate (mi-aduc aminte că aveam spectacol seara la şapte), merge aparatul, se rezolvă toate momentele intermediare, ajunge în prim plan, iar Emilia Dobrin, în loc să spună Deschide gura!, a spus Deschide uşa! Şi ne-a nenorocit... Eram de la ora nouă dimineaţa legat la cap, bandajat... Am crezut că mor sufocat de râs. A trebuit să-mi taie bandajele că muream. Nu s-a mai putut filma, bineînţeles, şi s-a amânat pe a doua zi.


● Credeţi că mai există astăzi public pentru un asemenea film şi un asemenea text?

● Nu ştiu. Dar romanele clasice sunt citite de fiecare generaţie. Sunt romane care fac parte din biblioteca noastră de aur. De ce nu? Este o poveste despre primul război mondial, despre dragoste, despre destin. Aşa cum şi marile filme ale cinematografiei mondiale rezistă...
Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 



Mai multe titluri din categorie

Opera Națională București redeschide publicului Sala Mare de spectacole în acest weekend cu „Messa da Requiem” de Giuseppe Verdi

Opera Națională București redeschide publicului Sala Mare de spectacole în acest weekend cu „Messa da Requiem” de Giuseppe Verdi
Opera Națională București redeschide porțile în acest weekend și prezintă publicului sâmbătă, 8 mai, și duminică, 9 mai, începând cu ora 18:30, „Messa da Requiem” de Giuseppe...

TNTm / Din nou împreună în sălile de spectacol! Teatrul Național Timișoara se redeschide publicului

TNTm / Din nou împreună în sălile de spectacol! Teatrul Național Timișoara se redeschide publicului
Galerie Foto Din nou împreună în sălile de spectacol! Teatrul Național Timișoara se redeschide publicului după mai mult de jumătate de an în care, într-un context epidemiologic dur, întâlnirea cu spectatorii a avut loc ex...

O nouă provocare la Palatul Mogoșoaia - Concursul Internațional de arte plastice și literatură Martha Bibescu

O nouă provocare la Palatul Mogoșoaia - Concursul Internațional de arte plastice și literatură Martha Bibescu
Asociatia Pro Valores și Centrul Cultural Palatele Brâncovenești, organizează a doua ediție a Concursului Internațional de arte plastice și literatură care poartă numele fascinantei prințese Martha Bibescu,...

„INT. EXT.”, un performance-manifest despre condiția artistului în pandemie, LIVE în vitrinele Galateca

„INT. EXT.”, un performance-manifest despre condiția artistului în pandemie, LIVE în vitrinele Galateca
LIVE în vitrinele Galateca, într-o perioadă în care sălile de teatru din București sunt închise pe o perioadă nedeterminată. Un spectacol-statement despre condiția artistului în pandemie. Un performance...

4 mai – “Enescu Forever” online de la Palatul Tinerimea Română

4 mai – “Enescu Forever” online de la Palatul Tinerimea Română
Galerie Foto În acest an, când se împlinesc 140 de ani de la naşterea marelui compozitor român George Enescu, Centrul Naţional de Artă Tinerimea Română prezintă concertul omagial "Enescu Forever", eveniment ce va conţine...

„Destinația Eurovision”: Imagini în exclusivitate cu parcursul României la concursul internațional, în fiecare seară, la TVR 1

„Destinația Eurovision”: Imagini în exclusivitate cu parcursul României la concursul internațional, în fiecare seară, la TVR 1
Galerie Foto Doar două săptămâni ne despart de startul celui mai așteptat concurs muzical din 2021 și debutul reprezentantei României, Roxen, pe scena Eurovision.   Pregătirile delegației României au intrat în...

Mărturie plină de culoare în Anul Brâncuși

Mărturie plină de culoare în Anul Brâncuși
Jurnalul vă oferă mâine cartea „Recurs la Brâncuși”, prin care autorul Vasile Vasiescu îi aduce un omagiu artistului, dar trage și un semnal de alarmă în privința stării ansamblului de monumente gorjene....

Cele mai vândute cărţi ale momentului

Cele mai vândute cărţi ale momentului
Pe primul loc al vânzărilor se află „Jurnalul unui Burlac. Conversații cu mama” și este biografia vibrantă a uneia dintre cele mai cunoscute persoane publice din România, Mihai Bendeac. Umorul său unic...

130 de tineri muzicieni din 27 de țări s-au înscris la competiția internațională „YOUTH OF MUSIC” 2021

130 de tineri muzicieni din 27 de țări s-au înscris la  competiția internațională „YOUTH OF MUSIC” 2021
În cadrul competiției Internaționale ”Youth of Music 2021” organizată de Muzeul Municipiului București și Asociația MuseArt s-au înscris 130 de tineri artiști cu vârste cuprinse între 9 și 30 de ani, fiin...

Dirijorul Christian Badea revine, în Vinerea Mare, cu un program integral Mozart. „Această muzică este cel mai bun medicament pentru suflet”

Dirijorul Christian Badea revine, în Vinerea Mare, cu un program integral Mozart. „Această muzică este cel mai bun medicament pentru suflet”
Filarmonica „George Enescu” programează pentru astăzi, 30 aprilie 2021, de la ora 19.00, transmiterea, în regim de live, a unui concert fără public, cu un program integral Mozart, condus de Christian Badea,...

Filarmonica Sibiu organizaează Summit-ul Muzical European

Filarmonica Sibiu organizaează Summit-ul Muzical European
Galerie Foto La 2 ani de la Summit-ul Uniunii Europene de la Sibiu, spiritul european al orașului este readus în prim-plan de Summit-ul Muzical European, organizat de Filarmonica Sibiu. Între 6 și 10 mai, la Sibiu și Deva își ...

Imperiile lumii și ce sunt ele astăzi

Imperiile lumii și ce sunt ele astăzi
S-a vorbit mult despre monarhia britanică odată cu moartea prințului Philip, dar și în perspectiva scandalului dintre Meghan Markle și Casa Regală. Cele mai importante decizii se iau și acum la Windsor, cea mai m...

Ce nu știați despre Barcelona și alte locuri minunate 

Ce nu știați despre Barcelona și alte locuri minunate 
Nu suntem încă în situația de a ne planifica vacanțe și de a ajunge în locurile de care ne e dor, așa că mai dăm o raită prin lume cu ajutorul cărților.  Începem cu o incursiune în istoria și în...

Concertul de închidere a turneului internațional JAZZT Vivaldi transmis online de la Biserica Sfântul Carol din Viena

Concertul de închidere a turneului internațional JAZZT Vivaldi  transmis online de la Biserica Sfântul Carol din Viena
Galerie Foto Concertul final a turneului internațional online JAZZT Vivaldi susținut de renumita soprană Rodica VICĂ (România-Austria), alături de ImpRoWien Ensemble (Austria-România): Cristian SPĂTARU pian și orchestrator,...

În pași de dans

În pași de dans
Galerie Foto De Ziua Dansului, un film despre dans pe TIFF Unlimited   De Ziua Internațională a Dansului, joi 29 aprilie, ora 20:00, JTI vă invită la un film cu și despre dans, pe platforma online TIFF Unlimited....
Serviciul de email marketing furnizat de