x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Roşcate de vis au inspirat pictura prerafaelită, dar şi moda actuală 

0
Autor: Magdalena Popa Buluc 26 Iul 2019 - 14:23
Roşcate de vis au inspirat pictura prerafaelită, dar şi moda actuală 
Vezi galeria foto

Cu caractere puternice, protagonistele artei prerafaelite au dat naştere unui stil feminin – părul în flăcări, buze pline, haine moi, ţesături cu flori -  niciodată demodat.

Imaginea pe care o propune arta prerafaelită este cea a femeii cu ochi strălucitori, cu părul liber, învolburat şi care ne priveşte cu intensitate din picturi. Nu tristă, dar nici veselă, plină de pasiune, are o fascinaţie neliniştitoare, care captează atenţia, rămânând totuşi îndepărtată, distantă, impersonală…

Observând femeile portretizate în aceste opere, poţi înţelege de ce istoricul şi scriitoarea Jan Marsh, specialistă în epoca victoriană, reasumă astfel în Pre-Raphaelite Sisterhood, facinaţia pentru “roşcatele” celebre din istoria artei.

La jumătatea secolului al XIX-lea, a apărut o nouă viziune privind femeia, datorită muzelor are au determinat succesul unui grup restrâns de artişti englezi, celebraţi acum la Milano, la Palazzo Reale, în expoziţia Prerafaeliţii. Dragoste şi dorinţă, deschisă până la 6 octombrie. Capodopere de la Tate Britain din Londra introduc privitorul în opera pricipalilor partizani a acelei “Frăţii” fondate în 1849 de John Everett Millais, Dante Gabriel Rossetti şi William Hunt, cărora li s-au alăturat succesiv artişti ca Ford Madox Brown, Williams Morris, Edward Burne-Jones şi John W. Waterhouse.

Ambiţia lor? O pictură neinspirată de Renaştere, ci de autenticitatea artei medievale, practicate înainte de Rafael. De aici, aceste femei înalte, subţiri, cu profil roman, cu buze roşii şi cărnoase, ce par să promită voluptate, categoric, puţin maleabile.

“Acum avem la Londra pictori şi poeţi prerafaeliţi, romane prerafaelite, coafuri prerafaelite, ochi, veşminte… o anatomie prerafaelită, muzică prerafaelită”, observa publicaţia americană Galaxy în 1876. Dincolo de Ocean, ajungea deja ecoul acelei puternice feminităţi, care domină între cinema şi modă. Surori, iubite, prietene… muze.

Protagonistă a unei arte povestite prin intermediul miturilor medievale şi personajelor literare, femeia prerafaeliţilor ieşea din stereotipul victorian al frumuseţii blonde şi copilăroase pentru a intra în istoria figurilor reale: portrete care nu surprindeau numai farmecul, ci captau personalitatea.

Carol Jacobi, curatoarea secţiunii Arta britanică de la Tate Britain, explica în The Guardian cum a pictat Dante Gabriel Rossetti portretele: “… cu maxilare puternice, păr bogat, autosuficienţă. Gustul lui nu era împărtăşit de toată lumea: mulţi critici le-au declarat urâte. Dar Rossetti a avut mulţi urmaşi şi acest aspect voluptuos, gânditor şi hotărât a devenit un nou ideal de frumuseţe”.

Frumuseţe şi modernitate

La apariţia unei roşcate cu părul lung, eterică fără a fi artificială, flexibilă (fără a fi uşoară) şi îmbrăcată în haine fluide, imposibil să nu te gândeşti la ei. Un exemplu este Florence Welch, simbolul grupului rock britanic Florence+ The Machine, cu alură visătoare, care evocă perfect celebrele “bombe”, cum supranumeau artiştii acele femei magnetice şi care iubeau cu adevărat. Poeta şi pictoriţa Elisabeth Siddal, regină între “bombe”, descoperită de Rossetti, care a fost modelul multor artişti ai Asociaţiei, a devenit în 1860 soţia artistului. El i-a cultivat dragostea pentru pictură, împotriva curentului privind scepticismul timpului faţă de arta feminină.

Câţiva doctori au sfătuit-o pe Siddal să abandoneze şevaletul, diagnosticând-o (fără nicio dovadă) cu o scolioză accentuată, dar Dante a fost de neclintit: Liz a continuat să picteze. Dacă dragostea unui artist poate fi atât profundă, cât şi schimbătoare, nici în acest caz n-a lipsit promiscuitatea: acelaşi Dante Gabriel Rossetti, îndrăgostit nebuneşte de prostituata Fanny Cornforth, o alege ca muză şi amantă, iar după moartea lui Liz din cauza unei supradoze de laudanum, convieţuieşte cu ea şi o abandonează apoi la rangul de simplă servitoare.

Niciuna n-a fost totuşi mai puternică decât pasiunea – se spune că neconsumată – între Jane Morris, modelul şi soţia lui William Morris (tatăl mişcării Arts&Crafts) şi Rossetti, care spunea despre ea: “O frumuseţe ca a ei este genială”.

Hainele ei lungi, ample şi elegante, fără guler sau corset, vor deveni moda populară a grupului: cu ţesături preţioase şi imprimate – ca acelea dragi mişcării Arts&Crafts – femeia putea în sfârşit să fie frumoasă fără rochii cu corset, fără paiete. O anecdotă afirmă că pe aceste baze, în 1893, artiştii şi designerii au lansat Healthy and Artistic Dress Union (Uniunea pentru îmbrăcăminte sănătoasă şi artistică). Hainele mai sănătoase şi uşoare au invadat piaţa modei, ispitindu-le pe femeile care s-au identificat cu “noua doamnă”.

Dacă aceste poveşti v-au plăcut, să ştiţi că Jan Marsh va curatoria expoziţia Pre-Raphaelite Sisters la National Portrait Gallery din Londra din 17 octombrie până în 26 ianuarie 2020.

Povestea (şi legenda) frumoasei Ofelia

Tragică, romantică, celebră. Dar în 1852 nu avea acelaşi succes…

Cine a fost pictorul care, în 1851, a petrecut cinci luni pictând-o pe malul râului Hogsmill din Surrey?

John Everett Millais, devotat reproducerii unei naturi realiste – ca orice prerafaelit – a pictat un fond realist pentru celebra sa Ofelia. La Londra, Liz Siddal a pozat pentru Ofelia în timpul iernii, întinsă într-o cadă, sub nişte lămpi care s-au stins, provocându-i o bronşită, iar lui Millais aducându-i o “amendă” de 50 de lire sterline, cerută de tatăl lui Siddal ca despăgubire.

Prezentată în 1852, n-a fost apreciată de critici. Times a declarat-o chiar “perversă”. Dar valoarea ei estetică a făcut să fie citată de Salvador Dali ca exemplu al dragostei sale pentru această artă: “Pictorii prerafaeliţi au adus în operele lor femei radioase care, în acelaşi timp, sunt cele mai dorite şi cele mai înspăimântătoare”

Frumoase şi teribile? În Japonia, unde Ofelia este foarte iubită, nu există dubii: într-o expoziţie din 2008 imaginea ei n-a fost aleasă pentru promovare din teamă că “puterea” ei le va inspira pe tinere să se sinucidă.

 

 


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Universul magic al pictorului suprarealist Victor Brauner, onorat de Muzeul de Artă Modernă din Paris

Universul magic al pictorului suprarealist Victor Brauner, onorat de Muzeul de Artă Modernă din Paris
Galerie Foto Muzeul de Artă Modernă din Paris a sărbătorit luna aceasta universul misterios și magic al unuia dintre marii pictori suprarealiști români, Victor Brauner, a cărui viață a fost străbătută de experiențe...

Unirea Principatelor Române sărbătorită în Filialele BMB

Unirea Principatelor Române sărbătorită în Filialele BMB
Primăria Capitalei prin Biblioteca Metropolitană București (BMB) marchează celebrarea Micii Uniri printr-o serie de evenimente desfășurate online pe paginile de socializare ale filialelor BMB. Astfel, Sediul...

„Jurnal de introspecţie V”, expoziţie inedită găzduită de Artoteca Bibliotecii Metropolitane Bucureşti

„Jurnal de introspecţie V”, expoziţie inedită găzduită de Artoteca Bibliotecii Metropolitane Bucureşti
Primăria Capitalei prin Biblioteca Metropolitană București (BMB) invită bucureştenii iubitori de artă să viziteze expoziția de pictură „Jurnal de introspecţie V” a artistelor Mirela Trăistaru şi Dorothea...

După 3 luni de întrerupere, redeschiderea stagiunii TNB, o necesitate vitală!

După 3 luni de întrerupere, redeschiderea stagiunii TNB, o necesitate vitală!
Teatrul Național I.L. Caragiale din București anunță reluarea spectacolelor la sediu, în toate sălile, cu respectarea tuturor normele în vigoare, impuse de pandemia de COVID-19. Sălile vor putea fi ocupate în...

Ziua Unirii Principatelor Române. Italia și Unirea Principatelor

Ziua Unirii Principatelor Române. Italia și Unirea Principatelor
În primul semestru al anului 2021, Accademia di Romania in Roma prezintă publicului italian o serie de materiale documentare realizate de specialiștii MNIR, pornind de la imagini și documente de arhivă, obiecte de...

BRUXELLES. Diplomație publică și culturală de vârf la Colegiul Europei

BRUXELLES. Diplomație publică și culturală de vârf la Colegiul Europei
Galerie Foto Federica Mogherini, rector al Colegiului Europei din Bruges, și Dr. Liliana Țuroiu, directorul Institutului Cultural Român din Bruxelles, și, totodată, Coordonator General Europalia România au avut joi, 14...

Un tablou de Botticelli, scos la licitație cu un preț de pornire de 80 de milioane de dolari

Un tablou de Botticelli, scos la licitație cu un preț de pornire de 80 de milioane de dolari
Un tablou de Botticelli va fi scos la licitaţie luna aceasta de casa Sotheby`s din New York. Opera de artă are un preţ de plecare de 80 de milioane de dolari. În ciuda impactului economic pe care l-a avut...

Lecturi de suflet de la Editura Litera

Lecturi de suflet de la Editura Litera
Galerie Foto Patria Fernando Aramburu   Editura Litera   În ziua în care ETA anunță încetarea acțiunilor armate, Bittori se duce la mormântul soțului ei, Txato, asasinat de teroriștii basci, ca...

În siguranță, online, la Teatrul Dramaturgilor Români

În siguranță, online, la Teatrul Dramaturgilor Români
Proiectul „Conectați la cultură. O stagiune online” va continua vineri, 22 ianuarie, ora 20:00, cu spectacolul „În siguranță” de Mara Grasu, în interpretarea actriței Antonia...

Genialul regizor David Lynch, la 75 de ani: între filme-cult și meditația transcedentală

Genialul regizor David Lynch, la 75 de ani: între filme-cult și meditația transcedentală
Galerie Foto Regizorul David Lynch a împlinit vârsta de 75 de ani. Creator vizionar, îndrăgit de cinefili, Lynch este un regizor ale cărui experimente cinematografice au devenit filme-cult - de la Blue Velvet / Catifeaua...

Covidul desenat de o româncă, apreciat în Turcia 

Covidul desenat de o româncă, apreciat în Turcia 
Galerie Foto Face minuni din puncte. Folosește de 22 de ani “punctilismul”, o tehnică învățată în facultate. Pe vremea lui Ceaușescu, a reușit să participe la o expoziție în străinătate, pentru că toată lumea a...

In memoriam Luminiţa Constantinescu, la TVR

In memoriam Luminiţa Constantinescu, la TVR
Televiziunea Română regretă dispariţia bine-cunoscutei realizatoare de emisiuni tv și critic muzical Luminița Constantinescu şi îi aduce un respectuos omagiu difuzând, in memoriam, o serie de programe care îi...

Rocanotherworld Winter Edition – spiritul de festival se simte de acasă, timp de 5 zile

Rocanotherworld Winter Edition – spiritul de festival se simte de acasă, timp de 5 zile
Galerie Foto 14 concerte înregistrate de la ediția din iunie 2020 a Rocanotherworld se vor putea vedea pe platforma Overground Showroom între 20 – 24 ianuarie iar publicul se poate bucura în plină iarnă de experiența de...

De Ziua Unirii Principatelor Române, Muzeul Municipiului București se vizitează gratuit

De Ziua Unirii Principatelor Române, Muzeul Municipiului București se vizitează gratuit
Muzeul Municipiului București oferă acces gratuit duminică, 24 ianuarie 2021, cu ocazia Zilei Unirii Principatelor Române. Astfel, intrarea va fi liberă duminică pe parcursul întregii zile la toate muzeele și...

Victoria prozatorului realist asupra romancierului politic

Victoria prozatorului realist asupra romancierului politic
Galerie Foto Apărut în 1976 la Eminescu, editură dragă inimii autorului, „Clipa” lui Dinu Săraru se vrea și este un roman politic. Într-o definiție aproximativă, romanul politic e un text în proză conceput pentru a...
Serviciul de email marketing furnizat de