x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

"Simţ enorm şi văz monstruos"

0
Autor: Clara Margineanu 24 Mai 2010 - 00:00
Vezi galeria foto

O lume cu substrat grav, scrisă în cheie parodică



O parte emblematică a operei lui Caragiale înfăţişează lumea ca o imensă berărie în care se vorbeşte, se gesticulează, personajele se înfierbântă şi se încaieră verbal, de cele mai multe ori, pentru cauze derizorii şi efemere. Cârciumi, cafenele, birturi, bodegi devin fiecare în parte şi toate la un loc scena pe care prota­goniştii îşi permit să se simtă eroi. E teritoriul libertăţii lor absolute, în care au sau n-au treabă, protagoniştii sunt prezenţi la orice oră şi se iluzionează că trăiesc, sporovăind, trăncănind, comentând. Îşi înlocuiesc existenţa reală cu transa provocată de voluptatea trăncănitului. "Domnul Mache şade la o masă în berărie şi aşteaptă să pice vreun amic; e vesel şi are chef de conversaţie."

Mircea Iorgulescu îşi imagina că această lume caragialiană s-ar sufoca dacă ar fi constrânsă brusc la muţenie. "Fiindcă ei vorbesc pentru a trăi; mai exact, pentru a se iluziona că trăiesc. Şi e, în acelaşi timp, un surogat de mântuire: să vorbească e tot ce le-a mai rămas acestor oameni. Ei se exilează în limbuţie. (...) Vorbesc la nesfârşit, dezlănţuit, incoerent, dezarticulat, aberant, nebuneşte, fără să spună cel mai adesea nimic, dar mereu cu o energie inepuizabilă. (...) În lumea lui Caragiale nu este niciodată linişte, dar zgomotul şi agitaţia nu înseamnă viaţă trepidantă, ci consum deraiat de vitalitate." (Mircea Ior­gulescu, "Eseu despre lumea lui Caragiale", Ed. Cartea Românească, 1988)    

I.L. Caragiale s-a născut în satul "Haimanale" (1852), un loc cu mi­resme de mahala ploieşteană şi cu o vitalitate colorată specific. Provenind dintr-o familie veselă de actori, a avut înclinaţii ereditare pentru farsă, râs şi bufonerie. Cu simţ enorm şi văz monstruos a concretizat literar perso­naje memorabile, vii, pitoreşti, înşurubate adesea în ridicolul unor existenţe pa­rodice, oameni pentru care, deşi viaţa este un moft, poartă în fiinţa lor grimasa râsu'-plânsului.

Tudor Arghezi l-a înţeles pe Caragiale, coborând în personajele sale şi "dumicându-le" cu de-amănuntul. "şi-a muiat condeiul în gura şi-n cre­ierii lor; i-a batjocorit cu atâta iu­bire, ca să-i facă tot pe ei să râdă..." (Amin­tiri despre Caragiale, Ed. Minerva, 1972) Caragiale a biciuit, prin scrisul său, ridicolul şi prostia omenească din cauza cărora el însuşi suferea. Personalitatea sa captivantă, plină de vervă sclipitoare a fost brăzdată de griji, calomnii, suferinţe intense. A avut o activitate prodigioasă ca pu­blicist, gazetar consistent şi constant, dramaturg, director general al tea­tre­­lor, merite în pofida cărora i s-au refuzat sistematic recunoaşterea, acreditarea socială şi culturală pe care le merita din plin. Peste toate, a avut parte şi de un proces de plagiat, inventat de un scriitor obscur. A în­cercat să opună obstrucţiilor de tot felul gesturi cu semnificaţie, astfel încât a avut iniţiative comerciale în calitate de berar şi a fost mandatar al restaurantului din Gara Buzău. Până la urmă, hulit, neluat în serios, refuzându-i-se un post de deputat (într-un regim condus de prieteni de-ai săi), din cauză că nu inspira în­credere, Caragiale a ales în 1905 so­luţia extremă a exilului voluntar. S-a stabilit la Berlin, unde a continuat să scrie, lăsând literaturii române scrieri narative importante: "Kir Ianulea", "Calul dracul", studiul "1907. Din primăvară până în toamnă".

Partea cea mai importantă a operei lui Caragiale rămâne drama­turgia. "O noapte furtunoasă", "Co­nul Leonida faţă cu reacţiunea", "O scrisoare pierdută", "D-ale Carnava­lului", "Năpasta" au fost citite în cadrul societăţii Junimea din Iaşi şi publicate ulterior în Convorbiri lite­rare. La vremea punerii lor în scenă (s-au jucat la Teatrul Naţional din Bu­cureşti), comediile domnului Ca­ragiale au avut parte de primiri contradictorii. "Fascinată de spectacolul abisal şi etern al prostiei, opera lui Caragiale are puterea diabolică de a-şi îngropa nu numai detractorii, dar şi pe acei apologeţi ameţiţi de iluzia că elogiul scuză inepţia." (Mircea Iorgulescu, "Eseu despre lumea lui Caragiale")

Lumea-carnaval, lumea-berărie, lumea-talmeş balmeş sunt esenţia­lizate în opera clasică, durabilă a lui Caragiale, prin dinamismul replicilor, ironie ascuţită, geniu verbal, intrigă construită cu mână sigură. Tipătescu, Trahanache, Ipingescu, Farfuridi, Ca­ţavencu, Coana Joiţica şi toţi cei­lalţi îţi rămân, în urma experienţei lec­tu­rii sau a celei de spectator, un fel de prie­teni, pe care îi accepţi cu bune şi cu rele şi pe care nu-i mai poţi judeca decât cu tandreţe. Consubstanţiale teatrului prin structura lor dramati­că şi comică, precum şi prin intenţia de a surprinde esenţa societăţii ro­mâ­neşti, mo­mentele şi schi­ţele lui Caragiale sunt capo­do­pere filigranate în cuvinte, situaţii, re­plici, persona­je. Vorbeşte despre educaţia familia­ră deficitară ("Domnul Goe", "Vi­zită"), destră­ma­­rea relaţiilor de cuplu ("Tren de plă­cere"), superficia­litatea gaze­tăriei ("Reportaj", "Groaz­nica sinucidere din strada Fide­li­tă­ţii"), sistemul de în­văţământ ("Un pe­­dagog de şcoală nouă"). Surprinsă în câteva dintre ipostazele esenţiale: fami­lia, şcoala, presa, berăria, fenomeno­logia socie­tăţii româneşti este în­fă­ţişată cu luci­ditate şi ironie. Im­presia plenară este că în lumea lui Ca­ragiale se râde să­nătos şi cu poftă, se râde în hohote. Tabloul înfăţişează perso­najele şi publicul receptor în­lăn­­ţuiţi într-un râs torenţial, deasupra căruia se aude, totuşi, replica unui per­­sonaj: "Te apucă groaza, mon­şer!".

"Caragiale a fost un paradox. Mai mult ca oricine, el dezminte faimosul «stilul e omul». Ce cumpănit e stilul lui Caragiale şi ce impetuos a fost omul! În opera lui e aspru, batjocoritor. În viaţă surâdea. Scriitorul acesta, a cărui operă e plină de secături şi de canalii, scriitorul acesta în care e greu să găseşti un om simpatic care să nu fie un imbecil, ştia să înnobileze în viaţă lucrurile cele mai comune." (Victor Eftimiu, "Amintiri despre Caragiale")

A încetat din viaţă în 1912 la Ber­lin, dar a fost reînhumat în Cimitirul Bellu, din Bucureşti. A rămas în litera­tura română creatorul limbajului dramatic, a plăsmuit o lume, căreia i se poate spune "Caragialia", o lume cu substrat grav, scrisă în cheie pa­rodică.
Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 



Mai multe titluri din categorie

Art Safari București – Coadă la artă! Cel mai vizitat eveniment bucureștean în pandemie

Art Safari București – Coadă la artă!  Cel mai vizitat eveniment bucureștean în pandemie
Galerie Foto În ciuda restricțiilor contextului pandemic, 32.405 de persoane au participat la ediția a 7-a Art Safari, finalizată duminică noapte, probabil cel mai mare eveniment dedicat artei în România, unic ca amploare,...

Marin Cazacu şi Violoncellissimo revin în octombrie pe scenele din România

Marin Cazacu şi Violoncellissimo revin în octombrie pe scenele din România
Galerie Foto Turneul naţional „Clasic la puterea a treia - Violoncellissimo” revine în octombrie pe scenele de concerte din România, propunând o incursiune sonoră în lumea violoncelului prin intermediul unui repertoriu...

Gala UNITER. Puterea unei bresle de aur

Gala UNITER. Puterea unei bresle de aur
Galerie Foto La mulți ani, UNITER, pentru cei 30 de ani!   Dorința de a sărbători valorile Teatrului Românesc și personalitățile lui din toate generațiile a fost mult mai puternică decât orice bariere și...

„Seara rusă”, un nou spectacol pe scena Operei Naționale București

„Seara rusă”, un nou spectacol pe scena Operei Naționale București
Galerie Foto Opera Națională București prezintă publicului spectacolul „Seara rusă”, programat miercuri, 30 septembrie, de la ora 19:00.   Muzica rusească are o lungă istorie, pornind de la cântece populare...

Creatorii celor mai așteptate filme românești ale anului, prezenți la întâlnirea cu publicul TIFF Oradea

Creatorii celor mai așteptate filme românești ale anului, prezenți la întâlnirea cu publicul TIFF Oradea
Galerie Foto Aflate în fiecare an în topul preferințelor orădenilor, filmele românești vor cuceri marele ecran și la cea de-a treia ediție TIFF Oradea. În perioada 2-4 octombrie, cele mai așteptate titluri ale anului vor fi...

“Ascultă 5 minute de muzică clasică” – 10 ani

“Ascultă 5 minute de muzică clasică” – 10 ani
Să asculți muzică clasică la mall sau când îți faci cumpărăturile la un hipermarket?  Da, pentru că din octombrie 2010, în fiecare zi a lunilor martie și octombrie, Radio România Muzical propune...

Bucharest Fringe - Maratonul Teatrului Independent

Bucharest Fringe - Maratonul Teatrului Independent
Galerie Foto Bucharest Fringe - Maratonul Teatrului Independent, unul dintre cele mai mari, îndrăgite și longevive festivaluri dedicate teatrului independent din România, a ajuns la cea de-a zecea ediție. Festivalul se va des...

Cinci poveşti pentru seri de toamnă

Cinci poveşti pentru seri de toamnă
Galerie Foto Biblioteca de la Miezul Nopţii, a lui Matt Haig, este despre o singură bibliotecă şi despre o infinitate de vieți. Care e cea mai bună? Undeva, la marginea universului, există o bibliotecă infinită de...

Doliu în lumea muzicii. A murit interpreta melodiei "I Am Woman"

Doliu în lumea muzicii. A murit interpreta melodiei "I Am Woman"
Interpreta melodiei "I Am Woman", a murit la Los Angeles. Hellen Reddy avea 78 de ani și fusese diagnosticată cu demență în 2015, transmite AFP. Vestea decesului a fost anunțată pe Facebook de către...

Jurnalul vă oferă miercuri o carte care nu trebuie să vă lipsească din bibliotecă. ”Pădureanca”, de Ioan Slavici

Jurnalul vă oferă miercuri o carte care nu trebuie să vă lipsească din bibliotecă. ”Pădureanca”, de Ioan Slavici
Galerie Foto Jurnalul vă aduce miercuri o nouă carte a lui Ioan Slavici, unul dintre marii clasici ai literaturii române. Este o tulburătoare poveste de dragoste, dintre Iorgovan, fiul celui mai mare bogătaș din satul Curtici,...

Se redeschide stagiunea de concerte la Sala Radio

Se redeschide stagiunea de concerte la Sala Radio
Galerie Foto Muzica revine la Sala Radio, după câteva luni în care a ajuns la public doar pe calea undelor.   Vineri, 2 octombrie (ora 19.00), debutează o nouă stagiune (2020-2021) cu invitați speciali și...

Teatrul Național din Timișoara a reînceput să joace în sălile de spectacol

Teatrul Național din Timișoara a reînceput să joace în sălile de spectacol
Galerie Foto 6 luni și 20 de zile. Atât a trecut de la ultima reprezentație în sala de spectacol a Teatrului Național din Timișoara. Atunci era noul său spectacol, Rinocerii. În seara de 26 septembrie a fost Noaptea...

Teatrul Ion Creangă redeschide Sala Mică

Teatrul Ion Creangă redeschide Sala Mică
Teatrul Ion Creangă va redeschide Sala Mică din strada Biserica Amzei începând din 3-4 octombrie. În perioada următoare vor avea loc spectacole pentru copiii preșcolari, printre care "La un metru de...

Adio, Juliette Gréco, actriță și muză a muzicii franceze

Adio, Juliette Gréco, actriță și muză a muzicii franceze
Galerie Foto Icoană a cântecului francez, Juliette Gréco a plecat dintre noi la 93 de ani. În lunga sa carieră, le-a fost alături multor artiști mari, de la cântărețul Miles Davis, la filozoful Jean Paul Sartre, de la...

5 cărţi care ne ajută să înţelegem depresia şi anxietatea

5 cărţi care ne ajută să înţelegem depresia şi anxietatea
Unul din patru români suferă, la un moment dat, de anxietate, iar, potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, depresia este principala cauză de dizabilitate la nivel mondial, afectând peste 300 de milioane de...
Serviciul de email marketing furnizat de